«مهدی محمدی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص تسهیلاتی که از اسفند ماه در اختیار کسبوکارها گذاشته شده است، گفت: یکسری از شرکتهای بخش خصوصی و استارتاپهایی که در حوزه دیجیتال فعال بودند با شیوع کرونا با آسیب جدی رو به رو شدند. معاونت علمی ریاست جمهوری با مشارکت صندوق نوآوری شکوفایی، برای کمک به آنها برنامهای ترتیب داد تا آنها کسب و کار آنها از دور خارج نشود.
محمدی خاطرنشان کرد: در فاز اول تمرکز خود را بر حوزههایی گذاشتیم که به کمکهای مستقیم مانند زیرساخت، کمک فنی و تسهیلات نیاز داشتند که به واسطه آن بتوانند کسبوکارشان را توسعه دهند. این شکل از همراهی را بیشتر در حوزههایی مانند آموزش مجازی و سلامت آنلاین انجام دادیم.
«با این برنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای شرکتهای دانشبنیان و تا سقف ۴۰۰ میلیون برای شرکتهای خلاق تسهیلات آسیب دیدگی از کرونا تخصیص پیدا کرد. این باعث شد بخش زیادی از شرکتهای دانشبنیان و مجموعههای خلاقی که با این پاندومی آسیب دیدند، وارد فاز دریافت وام با نرخ بهره اندک یا تنفس ۶ ماهه شوند و مشکلات خود را حل کنند.»
وی بابیان این که امکان استفاده از دیتاسنترهای بخش خصوصی، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری را برای برخی از کسبوکارها مهیا کرد، افزود: برای برخی از کسبوکارها در مقطعی از اسفندماه علاوه بر کمک فنی، کمک مالی نیز در نظر گرفته شد تا بتوانند کسبوکار خود را توسعه بدهند.
«کمپین «کرونا پلاس» از دیگر اقداماتی بود که از سوی معاونت علمی برای حمایت از استارتاپهای آسیبدیده از کرونا شکل گرفت.» دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با این توضیح ادامه داد: در این کمپین استارتاپها باید راهحلهایی در حوزه سلامت، آموزش، خرده فروشی آنلاین و استفاده از فناوریهای جدید برای رویارویی با مشکلات ارائه دهند تا به واسطه آن حضور در قرنطینه برای مردم راحتتر شود.
در این کمپین ۶۰۰ استارتاپ حضور پیدا کردند که پس از ارزیابیهای اولیه ۳۸۰ استارتاپ که سرویس بهترین ارائه میدادند برای قرار گرفتن در لیست کمک مالی انتخاب شدند.
محمدی گفت: از این تعداد ۱۸۰ استارتاپ به شکل مستقیم بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با تنفس شش ماه حمایت مالی دریافت خواهند کرد. این تسهیلات مالی به شرط بزرگ شدن و توسعه کسبوکار قابل تبدیل به بلاعوض هستند و از کسبوکار نیازی نیست آن را برگرداند.
وی درباره ۲۰۰ کسبوکار دیگر گفت: آنها خدمات فنی مانند زیرساخت، تبلیغات، سروری، شبکه و تخفیف ۱۰ میلیون تومانی برای استفاده از زیرساخت دریافت کردند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی از آغاز کار مشترک با وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: پهنای باند و گسترش آن جزو وظایف وزارت ارتباطات است و اکنون این توسعه هم داخلی هم بینالمللی به شکل خوبی در حال پیشرفت است. یکی از نیازهای امروز کسبوکارها، دیتاسنتر و سرور موردنیاز برای گسترش کسبوکارشان است.
محمدی با تاکید به این که زمانی که شرکتها بزرگ میشوند دیگر سرورهای قدیمی جوابگوی نیاز آنها نیست، افزود: کار مشترکی با وزارت ارتباطات انجام دادیم تا هشت دیتاسنتر در شهرهای مختلف که سازمان فناوری اطلاعات در سالهای گذشته در روی آن سرمایهگذاری کرده را انتخاب کنیم و با رفع کردن مشکلاتی که از نظر زیرساختی دارند، آن را در اختیار کسبوکارها قرار دهیم.
به گفته دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، با به روز کردن این دیتاسنترها و قرار دادنشان در مدار، حدود ۱۵ درصد به ظرفیت دیتاسنترها اضافه خواهد شد.