اراک - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از تجهیز این اداره کل به وسایل مهار آتش خبر داد و گفت: ۲ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات مقابله با این نوع حادثه هزینه شد.

سرهنگ «منصور بهزادنیا» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: انواع تجهیزات مقابله با آتش سوزی در مراتع از جمله کلاه، پوتین، لباس ضد حریق، بیل، آتش کوب، عینک، ماسک و چراغ قوه با اختصاص این اعتبارات خریداری و در بین ادارات منابع طبیعی شهرستان‌های استان مرکزی توزیع شد.

وی عوامل انسانی را عمده دلیل بروز آتش در اراضی طبیعی و مراتع استان مرکزی عنوان کرد و افزود: با توجه به گرم شدن هوا و خشک شدن پوشش گیاهی مراتع، برای جلوگیری از بروز آتش سوزی و ایجاد خسارت در اراضی طبیعی و مراتع استان نیاز است  مردم از روشن کردن آتش در اراضی طبیعی، پرتاب ته سیگار و یا انداختن استکان و لیوان در مراتع که می‌تواند عامل آتش سوزی شود خودداری کرده و در صورت روشن کردن آتش در مراتع از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

بر اساس آمار یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی  ۵۲ آتش سوزی در سال جاری در مراتع استان رخ داده است که بر آثر آنها  یک‌هزار و ۲۹ هکتار از عرصه‌های طبیعی دچار خسارت شده است

بر این اساس بیشترین میزان آتش‌سوزی مراتع در این مدت در شهرستان اراک با ۵۳۸ هکتار، ساوه ۲۲۷ و زرندیه با ۱۱۰ هکتار  رخ داده است.

 ۱۳ گروه مقابله با آتش‌سوزی  متشکل از ۶۵ نفر در شهرستان‌های این استان وظیفه مهار حوادث در مراتع را برعهده دارند و در هنگام وقوع آتش سوزی و سایر بحران‌ها با حضور همیاران طبیعت، مردم و جوامع محلی تعداد این افراد افزایش می یابد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می دهد.