زهرا مظفر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره نظارت آموزش و پرورش بر فرآیند ثبتنام دانشآموزان اظهار داشت: آموزش و پرورش شاخصهایی مانند اخذ وجه، تکریم اولیا و ارباب رجوع، فراهم کردن مکان مناسب برای ثبتنام، ایجاد نظم و آرامش در محل ثبتنام، رعایت پروتکلهای بهداشتی و نصب اطلاعیه مبالغ و شرایط ثبت نام را برای مدارس در نظر گرفته است که اولیای مدرسه هنگام ثبت نام موظف به رعایت آن هستند.
وی افزود: مدت زمان کوتاهی است که فرآیند ثبتنام شکل گرفته است و دانش آموزان در دورههای متوسطه هنوز کارنامههای خود را دریافت نکردهاند؛ از این رو این موضوع بیشتر به پایه اول مربوط میشود.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات مردمی آموزش و پرورش عنوان کرد: بیشترین شکایات مردمی تاکنون از فرآیند ثبتنام به موضوع اخذ غیرمجاز توسط مدارس مربوط می شود که آموزش و پرورش پیگیریهای لازم در این خصوص را انجام داده و در نهایت به عودت پول به خانوادهها یا توقف دریافت وجه غیرمجاز توسط مدرسه منجر شده است.
مظفر خاطرنشان کرد: تعداد اندکی از شکایات درخصوص دریافت وجه غیرمجاز که به مدارس دولتی مربوط بود، به سرعت رسیدگی شده است.
وی ادامه داد: والدین می توانند شکایات مربوط به مدارس غیردولتی را در سامانه شکایات در سازمان مدارس غیردولتی به آدرس mosharekatha.ir ثبت کنند و از طریق این سامانه پاسخ شکایت خود را نیز دریافت کنند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تعداد در خصوص فرآیند ثبتنام مدارس غیردولتی نیز اندک بوده است، گفت: برخی از مدارس که خارج از شهریه مصوب از خانوادهها هزینه دریافت کردهاند، توسط اداره سازمان مدارس و مراکز غیردولتی رصد شده اند. همچنین بازرسان این سازمان در روزهای دوشنبه و چهارشنبه برای نظارت بر فرآیند ثبت نام در مدارس حضور دارند.
مظفر اعلام کرد که دانشآموزان و خانوادهها می توانند هر تخلف یا نارضایتی در روند انجام امور خود را با نام مدیر و مدرسه در سامانه شکایات آموزش و پرورش به آدرس shekayat.medu.ir ثبت کنند تا طی ۱۰ روز به این شکایات رسیدگی شود.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش همچنین لینک گزارشهای مردمی و نظارت همگانی بر فرایند ثبت نام را در سامانه پاسخگویی به شکایات راهاندازی کرده تا والدین به راحتی بدون احراز هویت بتوانند مشخصات کامل مدرسه متخلف را ثبت کنند.
مدارس هیات امنایی اجازه دریافت شهریه ندارند
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش درباره دریافت شهریه مدارس هیات امنایی اظهار داشت: مدارس هیات امنایی نیز جزئی از مدارس دولتی محسوب میشوند که اجازه دریافت شهریه ندارند.
مظفر افزود: مدارس هیات امنایی تنها میتوانند برای بیمه دانشآموزان و تحویل کتاب از والدین هزینه دریافت کنند.
کلاسهای تابستانی مدارس هنوز تعیین تکلیف نشده است
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش همچنین درباره برگزاری کلاسهای تابستانی در مدارس اظهار داشت: موضوع برگزاری کلاسهای تابستانی در مدارس هنوز تعیین تکلیف نشده است.
مظفر افزود: برگزاری کلاسهای حضوری در تابستان با توجه به شیوع ویروس کرونا توصیه نمیشود و تصمیم گیری درباره این موضوع در ستاد ملی مبارزه با کرونا بررسی میشود.
وی همچنین عنوان کرد : ممنوعیت برگزاری کلاس های آموزشگاهها و مراکز آموزشی غیردولتی توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا برداشته شده است؛ مگر اینکه دوباره این ستاد در خصوص این موضوع تصمیم گیری مجدد داشته باشد.