تهران- ایرنا- قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به شروع به کار امامان محله به عنوان بخشی از اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق محروم با نام امام مهربانی‌ها امام رضا (ع)،‌ ابراز امیدواری کرد که فعالیت‌های این طرح به برکت این امام همام به ثمر بنشیند.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام ناصر میرمحمدیان در نشست بایسته‌های اجرای طرح تحول اجتماعی در مناطق محروم که در سازمان دارالقرآن‌کریم تشکیل شد، اظهار داشت: طرح « امام محله » در چارچوب احیای کارکردهای واقعی مسجد به عنوان محوری و معنوی‌ترین مکان در پیروزی انقلاب در استان‌ها آغاز شد و در اجرای آن ماموریت‌های محوله با همکاری سایرنهادها و مشارکت‌های مردمی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: شروع کار ما مانند تمامی اتفاقاتی که در ایران رقم می‌خورد با نام امام مهربانی‌ها امام رضا (ع) بود و امیدواریم که فعالیت‌های این طرح به برکت این امام به ثمر بنشیند.

وی در ادامه و با اشاره به برخی از اهداف این طرح افزود: آرزو داریم تا کاری را که شما در چند منطقه انجام می‌دهید در تمامی کشور انجام شده و اینگونه باشیم که رئیس اداره تبلیغات یک شهرستان برای تمامی محله‌ها، روستاها و تمامی روحانیون آن شهر برنامه داشته و آنها را بشناسد.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان اظهار داشت: ما امکان پشتیبانی و حمایت از تمامی شئون تبلیغ یک شهرستان را نداشتیم و در حال حاضر فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم این مهم را به انجام برسانیم و باید این فرصت را مغتنم شمرد و آن را قدر بدانید البته ممکن است حضور نهادهایی مانند بنیاد علوی و خاتم الاوصیا دست اندازهای در کار ایجاد کند که ما قطعاً از این دست اندازها برای رشد و پیشرفت خود استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه با بیان اهمیت این طرح و زحمات احتمالی آن، تصریح کرد: در حال حاضر در یک جنگ بی سابقه فرهنگی و اجتماعی بوده و طبیعی است که در این نبرد تلفات و زحماتی را متحمل شویم.

قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با مخاطبین جوامع هدف این طرح گفت: اصلی‌ترین مخاطب انقلاب اسلامی مستضعفین هستند و خداوند متعال هم در این باره می‌فرماید:« وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ» یعنی خداوند متعال در این باره اراده کرده و اراده خداوند لایتخلف خواهد بود.

میرمحمدیان ضمن اشاره به ویژگی‌ها و پیش تازی‌های این طرح تأکید کرد: اولین جهت پیشتازی این طرح؛ مخاطبتان مستضعف هستند و دوم اینکه شهرستان‌هایی که این طرح را اجرا می‌کنند الگوی تبلیغات اسلامی خواهند بود.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی در این اقدام پیشرفت خواهیم کرد و همراه امامان محلات، الگویی برای پیشرفت و تبلیغات اسلامی ارائه می‌دهیم و من اطمینان دارم که اگر این طرح موفق شود در کشورهای دیگر به‌عنوان الگو مطرح خواهد شد.

حجت‌الاسلام میرمحمدیان با تأکید بر پیشتازی این اقدام تصریح کرد: این مهم نیازمند تلاش و مجاهدت بسیار است و با توجه به تعداد کم و پشتیبانی خوب؛ امید به موفقیت آن داریم.

وی در رابطه با این فعالیت‌ها، افزود: قطعاً زحمت شما بیشتر از مسئولان دیگر سازمان تبلیغات در شهرستان‌ها خواهد بود و به همین دلیل قطعاً موفقیت بیشتری را هم تجربه خواهید کرد و

تجارب حاصل از این اقدامات، وسیع و تأثیر گذار در ایران و دیگر کشورها خواهد بود زیرا هدف این طرح راهیاری پیشرانان پیشرفت است.

میرمحدیان خاطرنشان کرد: پیشرفت و آبادانی در جامعه پیشرانانی دارد که امامان محله هستند و شما به‌عنوان مدیران تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها راه یاران این امامان محله بوده تا به درستی این وظیفه را انجام و این بار را به دوش بگیرند.

طرح امامان محله در یک نگاه

طرح امام محله ایده محوری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تقویت وضعیت فرهنگی جامعه اسلامی است و تعریف هویت معتبری به نام امام محله، مقدمات شکل‌گیری تمدن اسلامی و نظام امت، امامت را فراهم می‌کند.

در این طرح در یک سری نقاط انتخابی در هر شهر و منطقه‌ای با ارائه مدلی محله‌محور، در هر محله مسجدی انتخاب و در هر روستا نیز روحانی مستقر در آن روستا انتخاب می‌شود و روحانی فعال آن مسجد به عنوان امام محله فعالیت می‌کند.

مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی هم اکنون با انجام کار تبلیغاتی، گفتمان‌سازی و الگوسازی در حال تقویت این طرح هستند تا به موجب این طرح، هر امام جماعت مسجد محله، امام آن محله محسوب شود و به مباحث و مسائل مختلف محله پرداخته و در راستای حل و فصل آنها تلاش کند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و مسولان سازمان تبلیغات اسلامی، اگر امامان جماعت محلات بتوانند امور خود را بدون وابستگی به دستگاه‌های دولتی انجام دهند و به صورت مردمی فعالیت‌های خود را ادامه دهند، این سازمان می‌تواند به رسالت خود که تبیین اسلام ناب محمدی است بپردازد.

بنا به گفته قائم مقام معاونت فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی،‌این سازمان سعی دارد نگاه تسهیل‌گرانه ای داشته باشد از این رو در همین راستا در این طرح به امامان محله بسته‌های خدماتی شامل؛ خدمات محتوایی، آموزشی، مشاوره و خدمات رسانه‌ای ارائه خواهد کرد.