کرمانشاه- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه، از احیای ۱۹۳ واحد تولیدی استان در سال ۹۸ خبر داد و گفت: ۵۵ واحد آن سهم سازمان صنعت، معدن و تجارت بود.

محسن دارابی روز سه شنبه در نشست خبری روز ملی صنعت و معدن که در سرسرای سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، افزود: برای راه اندازی این ۱۹۳ واحد با اشتغالزایی هزار و ۸۷ نفر ۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده که موجب زنده شدن ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه راکد استان شده است.

او همچنین گفت: در سال‌گذشته ۱۱۶ جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تشکیل شد که علاوه بر احیای ۱۹۳ واحد تولیدی، مشکلات ۹۷ واحد تولیدی در حوزه مالیات و دستگاه های خدمت رسان مانند آب، برق، گاز و مالیاتی رسیدگی و به ۱۰۱ واحد تولیدی فعال نیز به منظور جلوگیری از ریزش اشتغال سه هزار و ۳۳۹ نفر و تعطیلی آنها ۲۲۷ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد.   

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کرمانشاه اضافه کرد: این استان در سال ۹۸ رتبه برتر احیای واحدهای تولیدی و برگزاری جلسات ستاد تسهیل و همچنین رتبه سوم در بخش جذب سرمایه خارجی با ۱۱۰ میلیون یورو را در سطح کشور کسب کرد.

دارابی همچنین بیان داشت: سازمان صمت کرمانشاه سال گذشته؛ رتبه برتر اشتغال، رتبه دوم بهبود فضای کسب و کار و لوح تقدیر جشنواره شهید رجایی کشور را کسب کرد.

سه بازارچه مرزی به مرز رسمی تبدیل شد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود نیروی محرکه تولید داخلی را تجارت و صادرات دانست و افزود: سال ۹۸؛ سه بازارچه سومار، شیخ صالح و شوشمی کرمانشاه به خاطر اهمیت صادرات و داشتن موقعیت خوب به مرز رسمی تبدیل شد.

دارابی تجارت خارجی  و صادرات استان در سال ۹۸ را ۲ میلیارد و ۲ میلیون دلار اعلام کرد افزود: تجارت و صادرات سال گذشته تحت تاثیر کرونا و بستن مرز سومار از سوی عراقی ها قرار داشت و با فراز و نشیب هایی همراه بود.

او راهبرد سازمان صمت در ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید و ستاد مقاومت اقتصادی در سال جهش تولید را تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی و معدنی برای حفظ اشتغال و ظرفیت تولید موجود عنوان کرد.

دارابی همچنین احیا و تکمیل هشت پروژه بزرگ صنعتی تا پایان سال جاری، نوسازی و بازسازی خطوط تولید واحدها، توسعه ظرفیت تولید واحدهایی مانند کرپ ناز و ایران خودرو شهرستان صحنه را از دیگر برنامه های راهبردی سازمان صمت اعلام کرد.

وی اشتغال مستقیم سه هزار و ۱۷۹ نفر و پایداری و تثبیت ۶ هزار شغل موجود را از دیگر اهداف این سازمان در سال جاری عنوان کرد و گفت: برآورد می شود برای این میزان اشتغال ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز است.

شرکت ایمپلنت کرمانشاه آماده افتتاح است

دارابی در ادامه گفت: شرکت ایمپلنت کرمانشاه آماده افتتاح است و فقط به دلیل بیماری کرونا بهره برداری از آن به تاخیر افتاده و همچنین بخش تولید نرم شرکت بیواتانول کرمانشاه نیز۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به کارخانه کرپ ناز بیان داشت: این کارخانه در حال تولید آزمایشی چادر است و اکنون ۲۲۰ نفر در آن اشتغال به کار هستند و برای افزایش ظرفیت تولید آن نیاز به نوسازی ۲ و سه خط تولید و تامین منابع مالی هستیم.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای بیش از یک هزار واحد تولیدی با بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی است.
نرخ بیکاری استان کرمانشاه در سال گذشته ۱۵.۷ درصد اعلام شده است.