پانتهآ درّی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هدایت تحصیلی فرآیندی است که از پایه هفتم دوره اول متوسطه آغاز میشود و در پایه نهم به نتیجه میرسد، این فرایند با راهبری کمیته هدایت تحصیلی اداره کل، مناطق و دبیرستانهای دوره اول اجرا میشود.
وی با اشاره به انجام هدایت تحصیلی پس از اعلام نتایج امتحانات خرداد گفت: ۶۵ درصد این روند مربوط به بررسیهای مشاورهای شامل نظرهای دبیران دروس (۱۰ امتیاز)، دانشآموزان (۱۰ امتیاز)، والدین (پنج امتیاز)، نتایج آزمونهای مشاورهای توانایی و رغبت(هر کدام ۱۵ امتیاز) و نظر مشاور(۱۰امتیاز) است که آزمونها در طول سال تحصیلی و پیش از کرونا به صورت آنلاین برگزار و نتایج آنها و نظرات مربوطه در سامانه همگام ثبت شده است.
درّی افزود: ۳۵درصد امتیاز هدایت تحصیلی مربوط به عملکرد تحصیلی دانشآموزان شامل کسب حدنصاب نمرات دروس تخصصی پایانی خرداد، کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در پایههای هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه و تمامی نمرات دوره اول متوسطه با ضرایب اختصاصی شاخهها و رشتههای تحصیلی براساس نمرات پایانی نوبت دوم خرداد است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: تمامی این اطلاعات در سامانه همگام به نشانی ht.medu.ir بارگذاری شده و طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش دانشآموزان میتوانند از ۲۳ تیر به دلیل شیوع کرونا بدون حضور در مدرسه و با مراجعه به این سامانه فرمهای شماره ۶ نمون برگ هدایت تحصیلی و شماره هفت نمون برگ سوابق و اولویت ثبتنام در رشته تحصیلی، مدرسه و ظرفیت منطقه را دریافت کنند، همچنین اطلاعات از طریق همین سیستم به مدرسه مقصد منتقل خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت فرم ۶ هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: این فرم به صورت توصیهنامه، جمعبندی و تحلیلی از وضعیت مشاورهای و عملکرد تحصیلی دانشآموز است که او میتواند با آگاهی از این عملکرد در فرم هفت اولویتهای انتخاب شده را مشاهده کند.
تفاوت اولویتهای انتخاب رشته
درّی درباره تغییرات اولویتهای انتخاب رشته اظهارداشت: امسال در شاخه نظری برای رشتههای ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی و شاخه کاردانش(رشتههای زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر) اولویت «الف» درنظر گرفته شده و دانشآموزان براساس فرم هفت اگر حدنصاب نمره را برای ورود به رشته موردنظر کسب کرده باشند، میتوانند بدون محدودیت و اعمال ظرفیت منطقه در این رشتهها تحصیل کنند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: برای شاخه فنی و حرفهای(رشتههای زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر) و در شاخه نظری برای رشتههای علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی اولویت «الف» و «ب» درنظر گرفته شده است به این معنا که دانشآموزان علاوه بر کسب حدنصاب نمره هر رشته براساس رتبه و ظرفیت منطقه به این دو گروه تقسیم میشوند.
وی افزود: براین اساس دانشآموزانی که حدنصاب نمره کتبی این رشتهها یا زمینهها را کسب کردند باید منتظر بمانند ابتدا دانشآموزان با اولویت «الف» ثبتنام کنند و اگر ظرفیت خالی باقی ماند، دانشآموزان اولویت «ب» نیز ثبتنام کنند.
درّی بیان کرد: اگر در فرم هفت دانشآموزی برای رشته تحصیلی هاشورزده شده باشد به این معناست که عملکرد و سوابق تحصیلی او به گونهای نبوده که بتواند در آن رشته تحصیل کند، این دانشآموز میتواند با توجه به فرم ۶ (بررسیهای مشاورهای) بهترین انتخاب را در رشته و زمینهای که امتیاز کسب کرده متناسب با اولویت «الف» یا «ب» انتخاب کند یا به او فرصت داده میشود در آزمون تعیین رشته مجدد در شهریورماه شرکت کند و اگر از لحاظ علمی شایستگیهای لازم را کسب کرد و در صورت خالی بودن ظرفیت در آن رشته تحصیل کند.
تحصیل ۳۰درصد دانشآموزان در شاخههای کاردانش و فنی و حرفهای
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب برای آموختن یک مهارت و نامگذاری امسال به نام «جهش تولید» و گرایش آینده شغلی کشور به حوزههای مهارتی و آموختن بهتر و دقیقتر این مهارتها در هنرستانها، همچون سالهای گذشته تلاش میکنیم که دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش سوق پیدا کنند.
وی گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، ۵۰درصد دانشآموزان باید در زمینه مهارتی و عملی یعنی شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش، هدایت شوند که این موضوع در شهر تهران ۳۰درصد محقق شده است و تلاش میکنیم با برنامهریزی، تجهیز هنرستانها و تکمیل ظرفیت آنها به این هدف دست پیدا کنیم.
درّی افزود: در شاخه نظری توسعه متوازن بین رشتههای ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم معارف اسلامی ۳۳ درصد است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران درباره گرایش و علاقهمندی دانشآموزان به رشته علوم تجربی گفت: این موضوع بیشتر از لحاظ فرهنگی باید مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به جایگاه، وجهه شغلی، وضعیت درآمدی پزشکی در جامعه و خدمات ارزشمندی که پزشکان ارائه میکنند، همیشه جزء مشاغل طراز اول بوده و اگرچه در شرایط شیوع کرونا مصائب و مشکلات این شغل هم بسیار است و ریسک بالایی دارد، اگر خانوادهها نخواهند آمال و آرزوهای خود را در فرزندانشان متبلور کنند و اجازه دهند آنان براساس توانایی و علاقهمندی رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند این شرایط مدیریت میشود.
توصیه به دانشآموزان
درّی با اشاره به اینکه وظیفه آموزش و پرورش کمک به انتخاب آزادانه و آگاهانه دانشآموزان برای انتخاب رشته تحصیلی است، اظهارداشت: این نهاد علاوه بر اطلاعرسانی و توزیع دفترچه هدایت تحصیلی به مناطق و مدارس اطلاعات لازم درباره رشتههای تحصیلی و مدارس را در https://tehran.medu.ir بارگذاری کرده و از طریق رسانه ملی و مدرسه تلویزیونی ایران در شبکه ۷ نیز درباره نحوه هدایت تحصیلی اطلاعرسانی به صورت گسترده انجام شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران به دانشآموزان توصیه کرد: ضمن شناختی از علایق، توانمندیها، استعدادها و تیپ شخصیتی خود که انسان عملگرا، احساسی، پرتحرکی و یا فکوری هستند، اطلاعاتی از شاخهها، رشتههای تحصیلی و درسهای هر یک از رشتههای موردنظر، آینده شغلی و تحصیلی یا کارآفرینی را کسب و بررسی کنند و در صورت لزوم با مشاوران مشورت کنند و توجه داشته باشند که هر فردی باید یک مهارتی را بیاموزد و با داشتن مهارت است که میتوانند صرف نظر از تحصیل، به خود متکی باشند و زندگیشان را تامین کنند.
به گزارش ایرنا، رویکرد جدید دستگاه تعلیم و تربیت به هدایت تحصیلی مربوط به سال ۹۵ است که پس از ۲۲ سال، هدایت تحصیلی از پایه دهم به پایه نهم منتقل شد. پیش از این دانشآموزان، پایه اول دوره متوسطه را به طور مشترک طی کرده و در پایه دوم متوسطه یکی از رشتههای شاخههای نظری، فنی و حرفهای و کاردانش را انتخاب کرده و در آن ادامه تحصیل میدادند.
پس از آن و بر اساس سیاست جدید نظام آموزشی، این روند تغییر کرد و ساختار آموزشی ۳-۳-۶ از سال تحصیلی ۹۱-۹۰ با استقرار پایه ششم آغاز شد که در این سیستم آموزشی هدایت تحصیلی در پایه نهم پس از پایان امتحانات و اعلام نتایج خرداد انجام میشود.