سنندج - ایرنا - توسعه زیرساخت‌های راه کردستان یکی از مطالبات مردم این استان از دولت برای رسیدن به توسعه پایدار است که در این راستا از سال ۱۳۹۲ تاکنون از محل اعتبارات ملی یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سه بخش بزرگراهی، راه اصلی و روستایی این استان هزینه شده است.

افزایش حدود ۲ برابری شاخص بزرگراهی، رشد ۱۳ درصدی بهره‌مندی روستاییان از راه آسفالته و اصلاح و ارتقای استانداردهای ۱۱۰ کیلومتر راه اصلی از جمله بیراهه‌های بود که در کردستان با هزینه کرد یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هموار شد تا این زیرساخت به عنوان عنصری مهم در تحقق توسعه پایدار این استان نقشی بیشتر از گذشته ایفا کند.

استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن راه بین‌شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر اصلی و ۷۰۰ کیلومتر نیز فرعی و عریض است.

در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۸ حدود ۸۸۲ کیلومتر راه روستایی با هزینه ۳۸۰ میلیارد تومانی، ۱۱۰ کیلومتر راه اصلی با اعتبار ۴۲۰ میلیارد تومانی و ۱۵۷ کیلومتر بزرگراه با هزینه ۶۰۰ میلیارد تومانی احداث شده است.

عقب ماندگی حوزه‌ زیرساخت‌های استان کردستان در بخش راه مربوط به زمان حال نیست بلکه در سال های قبل از انقلاب اسلامی، کردستان به لحاظ برخورداری از راه های مناسب از محروم‌ترین استان های کشور بود ولی امروز در سایه توجه ویژه نظام اسلامی و دولت خدمتگزار عقب ماندگی های گذشته در حد قابل ملاحظه‌ای جبران شده است.

با وجود اینکه استان کردستان هنوز هم جز استان‌های کم برخوردار از نظر شاخص دسترسی به راه‌آسفالته روستایی، بزرگراهی و آزادراهی است اما در این مدت با انجام برخی خدمات اساسی شاخص دسترسی مردم روستایی از راه آسفالت با ۱۳ رصد رشد از ۳۶ به ۴۹ درصد و بزرگراه با رشد ۲ برابری از ۱۱ به ۲۲ درصد رسیده است.

ارتقای شاخص‌های راه کردستان نیازمند ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

معاون ساخت و توسعه راه های راه و شهرسازی کردستان در این ارتباط گفت: این اداره کل احداث یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۱۹۸ کیلومتر بزرگراه، ۸۰ کیلومتر راه اصلی را در دستور کار خود قرار داده که با اتمام این برنامه شاخص‌های حوزه راه استان به میانگین فعلی کشور می‌رسد.

عطاالله ایرانمنش اظهار داشت: برای اتمام این طرح‌ها یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است که شامل یک هزار میلیارد تومان طرح‌های در حال اجرای بزرگراهی و راه اصلی و ۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای بهره‌برداری از راه‌های روستایی است.

وی افزود: هم اکنون در حوزه بزرگراهی و راه اصلی ۱۶ طرح در قالب ۲۵ قطعه به طول ۲۷۸ کیلومتر شامل ۱۹۸ کیلومتر بزرگراه، و ۸۰ کیلومتر راه اصلی دارد که امسال ۳۰ کیلومتر از این طرح‌ها به بهره برداری می‌رسد.

ایرانمنش یادآور شد: از جمله طرح‌های در حال اجرای بزرگراهی این استان شامل گردنه صلوات آباد، جاده جدید سنندج مریوان، طرح کریدور شمال جنوب در در مسیر کامیاران، سنندج، دیواندره و سقز است.

طرح ملی ابرار فرصتی ویژه برای افزایش شاخص راه‌های آسفالت روستایی کردستان است

احداث و آسفالت راه روستایی در قالب طرح ابرار به ادارات کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده که این اداره کل در کردستان امسال آسفالت ریزی ۱۶۰ کیلومتر را در دستور کار خود قرار داده است.

در حال حاضر تمام روستاهای استان از راه ارتباطی شوسه برخوردار هستند و از کل ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر موجود این حوزه ۲ هزار و ۹۸۹ کیلومتر آن آسفالت شده و بهسازی یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه دیگر نیز انجام شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان گفت: طرح ملی ابرار دولت با عنوان اقدام برای راه‌های اولویت دار روستایی فرصتی ویژه برای افزایش شاخص راه‌های آسفالت روستایی استان است که باید توسط دستگاه‌های ذیربط اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

شهرام ملکی اظهار داشت: شاخص آسفالت راه روستایی در کردستان حدود ۴۹ درصد بوده که برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند پیگیری مدیران مربوطه و اختصاص اعتبارات لازم است.

وی یادآور شد: شاخص بهره‌مندی مردم روستایی استان با میانگین ۶۵ درصدی راه‌های آسفالت روستایی کشور فاصله ۱۶.۵ درصدی دارد که تلاش برای رسیدن به شاخص کشوری از سوی زیر مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی در کردستان ادامه دارد.

۱۶۰ کیلومتر راه‌ روستایی در کردستان آسفالت می‌شود

معاون فنی اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان در ارتباط با راه‌های آسفالت راه‌های روستایی استان اظهار داشت:  در مرحله اول طرح اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی (ابرار) سهمیه آسفالت ریزی ۲۰۰ کیلومتری این راه‌ها را داشتیم که در نیمه دوم سال گذشته ۴۰ کیلومتر از این میزان اجرا شد.

صلاح الدین محمدی اضافه کرد: هم اکنون نیز اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان در راستای تحقق این برنامه ۲ مشاور اجرای طرح را به کار گرفته تا اقدامات لازم به منظور بررسی وضعیت ۱۶۰ کیلومتر از راه‌های باقیمانده سهم این استان را تا اواخر اردیبهشت انجام دهند.

وی یادآور شد: عملیات اجرایی این راه‌ها اواخر اردیبهشت امسال همزمان با آغاز فعالیت کارخانه‌های تولید آسفالت و اتمام فصل بارندگی‌ها در قالب گروه‌های مختلف شروع می‌شود.

محمدی تاکید کرد: اتمام این طرح‌ها نیازمند حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار است که انتظار می‌رود با بهبود وضعیت اقتصادی کشور به طرح‌های عمرانی تزریق شود.

وی در خصوص سهمیه مرحله دوم این طرح برای استان کردستان نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی آسفالت ۲ هزار کیلومتر راه روستایی را برای اجرای مراحل اول و دوم ابرار در دستور کار قرار داده که پس از اتمام مرحله اول سهمیه هر استان مشخص می‌شود.

با وجود اینکه در دولت تدبیر و امید بسیاری از شاخص‌های حوزه راه کردستان با ارتقای قابل توجهی برخوردار شده اما باید گفت این استان همچنان از لحاظ برخورداری از این شاخص‌ها در ردیف آخرین‌ها قرار دارد و نیاز است اعتبار ویژه ای برای توسعه و ارتقای این بخش در نظر گرفته شود.