به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید نخستین قدمهای توسعه کردستان را با توسعه زیرساختها از جمله راههای ارتباطی شروع کرد و در طول هفت سال گذشته در مجموع یک هزار و ۱۵۰ کیلومتر راه شامل ۱۵۷ کیلومتر بزرگراه، ۱۱۰ کیلومتر راه اصلی و ۸۸۲ کیلومتر راه روستایی در این استان با اعتبار یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال احداث شده است.
محور جدید سنندج - مریوان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ به طول ۵۳ کیلومتر به عنوان یک طرح در قالب راههای اصلی استان است که در این دولت توجه ویژهای به آن شد بطوریکه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید این پیشرفت با افزایش ۶۳ درصدی اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.
محور جدید سنندج - مریوان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در این دولت توجه ویژهای به آن شد در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید پیشرفت آن با افزایش ۶۳ درصدی هم اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.
محور قدیمی و در دست بهرهبرداری سنندج - مریوان - باشماق به طول تقریبی ۱۵۳ کیلومتر است که مرکز استان را به شهرستان مریوان و نقطه مرزی باشماق اتصال میدهد و با تجهیز و ارتقای درجه و کیفیت این مسیر میتوان کشور را از نقطه مرزی باشماق به شبکه بزرگراه شماره ۲ آسیایی موسوم به ۲ AH متصل کرد.
محورهای قدیم و جدید سنندج - مریوان ادامه محور تهران - همدان - سنندج محسوب میشود بدلیل ایجاد ارتباطات اقتصادی و ترانزیتی و تامین دسترسی مرکز کشور و مرکز استان به مریوان و نقطه مرزی باشماق و وجود جریان قابل ملاحظه جابجایی کالا، در شرایط فعلی برای کردستان جنبه حیاتی یافته و شریان اصلی داد و ستد با اقلیم کردستان عراق به حساب میآید.
این محور همچنین به منطقه آزاد تجاری در حال تاسیس مریوان - بانه مرتبط میشود و با توجه به فعالیتهای ترانزیتی و ورود و خروج کالا و مسافر از نقطه مرزی باشماق نسبت به سایر محورهای ارتباطی منتهی به مرز اقلیم کردستان اهمیت و عملکرد بسیار مهمتری دارد.
اتمام جادە سنندج - مریوان از پروژەهای اولویتدار کردستان است
استاندار کردستان در این ارتباط گفت: پروژه احداث جادە جدید سنندج - مریوان از اولویتهای استان است و باید طبق جدول زمانبندی شدە، اجرا و پیشرفت کند.
بهمن مرادنیا بر اهمیت حیاتی این جاده در توسعه استان تاکید کرد و اظهار داشت: این پروژه از اولویتهای استان برای بهره برداری در سال جاری است و نباید هیچ مانعی در اجرا و اتمام آن خلل وارد کند.
وی با بیان اینکه جاده جدید مریوان از لحاظ اعتباری مشکلی ندارد، اضافه کرد: با عنایت دفتر رهبر معظم انقلاب و حمایتهای دولت، این پروژه تامین اعتبار شده و اکنون در سه قطعه پیمانکاران مشغول کار هستند.
استاندار: با عنایت دفتر رهبر معظم انقلاب و حمایتهای دولت، این پروژه تامین اعتبار شده و هم اکنون در سه قطعه پیمانکاران مشغول کار هستند.
استاندار کردستان همچنین بر افزایش سرعت کار در جاده سنندج - مریوان تاکید کرد و افزود: اجرای همزمان سیستم روشنایی و تهویه تونلهای موجود در مسیر برای افزایش ایمنی ضروری است.
مرادنیا با بیان اینکه در آینده نزدیک ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان را در استان خواهیم داشت، یادآور شد: تکمیل و بهره برداری از جاده جدید سنندج - مریوان میتواند علاوه بر افزایش ایمنی و کوتاه کردن مسیر از لحاظ اقتصادی نیز تاثیر بسزایی در توسعه استان داشته باشد.
کردستان نزدیکترین دروازه ورود ایران به مدیترانه و اروپا است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در این ارتباط با اشاره به اینکه کردستان نزدیکترین دروازه اتصال ایران به دریای مدیترانه و بازارهای اروپایی است، گفت: مبادلات مرزی در سال ۱۳۹۸ در مرز باشماق به حدود ۴.۵ میلیارد دلار رسید که این موضوع بیانگر ظرفیت بالای استان در ترانزیت کالا به شمار میآید در راستای اتصال ایران از این نقطه به کشورهای حوزه مدیترانه احداث جاده جدید سنندج - مریوان در دستور کار قرار گرفته است.
بهرام نصرالهی زاده از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به این استان از محل بودجه سال ۹۹ خبر داد و افزود: این اعتبارات از محلهای تملک دارایی، دو سوم ۲ درصد درآمد نفت، تبصره ۱۹ برنامه بودجه ۱۳۹۹، ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده، طرح توسعه و تکمیل راههای روستایی تامین و مصوب شده که حدود ۲.۸۳ درصد اعتبارات کل کشور است.
وی اضافه کرد: یک هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان از این میزان اعتبار در بخش طرحهای عمرانی مختص کردستان، ۳۰ میلیارد تومان نیز در بخش طرحهای عمرانی مشترک استان با سایر استانها و بقیه نیز در طرح های عمرانی شهرستانی هزینه خواهد شد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به وضعیت شاخص راههای استان گفت: زیرساختهای ارتباطی استان وضعیت مناسبی ندارند به همین دلیل هدف اول خود را بهبود و توسعه راه های استان قرار دادهایم و در این راستا با اصلاح شاخصها و توزیع اعتبارات بر مبنای توازن منطقه ای، زمینه نقش آفرینی هر چه بیشتر کردستان را در توسعه ملی فراهم کند.
اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به جاده سنندج - مریوان
نصرالهی زاده با بیان اینکه در راستای توسعه زیرساختهای ارتباطی استان بهرهبرداری از محور سنندج - مریوان از طرحهای اولویت دار است، گفت: برای اتمام این طرح طبق اخرین برآوردههای کارشناسان حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان یادآور شد: در سال جاری ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که ۸۰ میلیارد تومان از این میزان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبار استانی و ۲۰ میلیار تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقهای تامین میشود.
در سال جاری ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که ۸۰ میلیارد تومان از این میزان توسط دفتر رهبر معظم انقلاب، ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبار استانی و ۲۰ میلیار تومان نیز از محل اعتبارات توازن منطقهای تامین میشود.
وی تاکید کرد: برنامه ریزی شده که جاده سنندج - مریوان در سال جاری به بهره برداری برسد و سازمان مدیریت و برنامهریزی متعهد شد ۵۰ میلیارد تومان اعتبار باقی مانده طرح را نیز مجددا از محل اعتبارات استانی جذب و تامین کند.
طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان نیز با اشاره به اهمیت بالای اقتصادی و اجتماعی طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان در کشور گفت: این طرح هم اکنون از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
محمدصدیق ثابتی اظهار داشت: طول این واریانت در حال ساخت ۵۲ کیلومتر بوده که در قالب ۶ قطعه به پیمانکاران واگذار شده و هم اکنون با هزینه کرد ۳۸۱ میلیارد تومان از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار شده است.
وی با بیان اینکه این طرح از نظر ردهبندی و اهمیت آن باید در بین طرحهای جهش تولید قرار بگیرد، اضافه کرد: اتمام این طرح به جز تقاطع غیر همسطح گاران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.
همزمان با بهره برداری از جاده جدید سنندج مریوان مدت زمان سفر به نصف میرسد
مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان اظهار داشت: طول این طرح ۵۳ کیلومتر بوده که تقاطه تیژتیژگاران (از سمت سنندج) در ۶ قطعه به پیمان رفته که با بهرهبرداری از آن مسیر ۱۵۲ کیلومتری محور قدیمی این محور حدود ۲۵ کیلومتر کمتر خواهد شد.
آرمان یارعلی با بیان اینکه هم اکنون مدت زمان طی شده در محور قدیمی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است و پس از افتتاح به نصف کاهش پیدا میکند افزود: با توجه به قرار گیری مرز رسمی باشماق در انتهای خودروهای ترانزیتی بخش عمدهای از کاربران این جاده را شکل میدهند.
وی اضافه کرد: باریک و قدیمی بودن جاده، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و سروآباد و همچنین قرار گیری در منطقه کوهستانی باعث شده محور قدیمی از پرترافیکترین مسیرهای استان باشد که بهره برداری از جاده جدید میتوان در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر بخش عمدهای از تصادفات جادهای را نیز کاهش دهد.
مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان افزود: عملیات اجرایی قطعات یک، ۲ و سه این طرح هم اکنون به طول ۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال اتمام است که در این مرحله عملیات نصب تابلو، علایم و خط کشی و روشنایی ۲ دستگاه تونل همرو و گزردره در حال انجام است.
یارعلی یادآور شد: عملیات اجرایی قطعه چهار نیز در ۲ مقطع چهار کیلومتری و ۳.۳ کیلومتری (واریانت روستای شیخ عطار) جمعا با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده در حال انجام است.
وی افزود: عمده عملیات باقیمانده در این قطعه شامل ۲ دستگاه پل ۱۶ متری و یک دستگاه پل هشت متری و چهار کیلومتر مقطع اول و یک دستگاه پل هشت متری و یک دستگاه پل ۶ متری است.
مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان در خصوص قطعه پنج این طرح نیز گفت: طول این قطعه چهار هزار و ۶۷۰ متر بوده که تا کنون ۸۵ درصد از عملیات عمرانی آن اجرا شده و اعتبار اولیه آن ۶۳۰ میلیارد ریال است.
هم اکنون پیمانکاران این طرح ۲۵ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلب دارند و انتظار میرود مسوولان با تامین بخشی از این مطالبات مانع از توقف عملیات در این محور شوند
وی افزود: در داخل این قطعه تونلی به طور یک هزار و ۸۸۰ متر وجود دارد و عمده عملیات باقی مانده در این قطعه شامل اجرای ۳۰۰ متر بتن کف تونل است.
یارعلی گفت: قطعه ۶ واریانت تیژتیژگاران نیز به طول هفت هزار و ۱۹۰ متر طول دارد و با مبلغ ۲۲۳ میلیارد ریال تحت پیمان بوده و اکنون از ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار و عملیات باقی مانده در این قطعه شامل ۲ دستگاه روگذر عبور احشام و خاکریزی و روسازی کل قطعه است.
مدیر احداث جاده جدید سنندج - مریوان با اشاره به اینکه هم اکنون پیمانکاران این طرح ۲۵ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلب دارند گفت: انتظار میرود مسوولان با تامین بخشی از این مطالبات مانع از توقف عملیات در این محور شوند.
با توجه مصوب شدن تکمیل جاده سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ و در دستور کار بودن ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه - مریوان میتوان گفت شبکه راه ها و محورهای ارتباطی غرب استان تحت تاثیر فعالیتها و مراودات این منطقه قرار خواهند گرفته و در آینده چه از نظر حجم ترافیک و چه از نظر ایجاد گرههای بین راهی و همچنین تجهیز امکانات و تسهیلات لجستیکی اتمام این طرح یک اولویت برای دولت بوده تا بتواند سهولتی ۲ چندان در ترافیک ترانزیتی این مسیر به سمت اروپا باشد.
نظر شما