محمد پورداود روز دوشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: هدایت تحصیلی بیش از ۲۱ هزار دانشآموز پایه نهم برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت غیرحضوری و الکترونیکی در حال انجام است.
وی اظهار داشت: هدایت تحصیلی فرآیندی است که از پایه هفتم دوره اول متوسطه آغاز میشود و در پایه نهم به نتیجه میرسد، این فرایند با راهبری کمیته هدایت تحصیلی اداره کل، مناطق و دبیرستانهای دوره اول اجرا میشود.
پورداود با اشاره به انجام هدایت تحصیلی پس از اعلام نتایج امتحانات خرداد، عنوان کرد: ۶۵ درصد این روند مربوط به بررسیهای مشاورهای شامل نظرهای دبیران دروس (۱۰ امتیاز)، دانشآموزان (۱۰ امتیاز)، والدین (پنج امتیاز)، نتایج آزمونهای مشاورهای توانایی و رغبت(هر کدام ۱۵ امتیاز) و نظر مشاور(۱۰امتیاز) است که آزمونها در طول سال تحصیلی و پیش از کرونا به صورت مجازی برگزار و نتایج آنها و نظرات مربوطه در سامانه همگام ثبت شده است.
وی افزود: ۳۵درصد امتیاز هدایت تحصیلی مربوط به عملکرد تحصیلی دانشآموزان شامل کسب حدنصاب نمرات دروس تخصصی پایانی خرداد، کسب حداقل میانگین دروس تخصصی در پایههای هفتم و هشتم با ضریب یک و پایه نهم با ضریب سه و تمامی نمرههای دوره اول متوسطه با ضرایب اختصاصی شاخهها و رشتههای تحصیلی براساس نمرههای پایانی نوبت دوم خرداد است.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان بیان کرد: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، امسال فرم هدایت تحصیلی به صورت غیرحضوری ارائه شد و دانش آموزان پایه نهم برای دریافت فرم ۶ و هفت هدایت تحصیلی لازم است از امروز به سامانه همگام به نشانی www.hamgam.medu.ir مراجعه کنند.
وی ادامه داد: تمامی این اطلاعات در سامانه همگام بارگذاری شده و دانشآموزان میتوانند بدون حضور در مدرسه و با مراجعه به این سامانه فرمهای شماره ۶ نمون برگ هدایت تحصیلی و شماره هفت نمون برگ سوابق و اولویت ثبتنام در رشته تحصیلی، مدرسه و ظرفیت منطقه را دریافت کنند؛ همچنین اطلاعات از طریق همین سامانه به مدرسه مقصد منتقل میشود.
پورداود با اشاره به اهمیت فرم ۶ هدایت تحصیلی عنوان کرد: این فرم به صورت توصیهنامه، جمعبندی و تحلیلی از وضعیت مشاورهای و عملکرد تحصیلی دانشآموز است که او میتواند با آگاهی از این عملکرد در فرم هفت اولویتهای انتخاب شده را مشاهده کند.
وی اظهارداشت: امسال در شاخه نظری برای رشتههای ریاضی فیزیک، علوم و معارف اسلامی و شاخه کاردانش (رشتههای زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر) اولویت «الف» درنظر گرفته شده و دانشآموزان بر اساس فرم هفت اگر حدنصاب نمره را برای ورود به رشته موردنظر کسب کرده باشند، میتوانند بدون محدودیت و اعمال ظرفیت منطقه در این رشتهها تحصیل کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: برای شاخه فنی و حرفهای (رشتههای زمینه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر) و در شاخه نظری برای رشتههای علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی اولویت «الف» و «ب» درنظر گرفته شده است به این معنا که دانشآموزان علاوه بر کسب حدنصاب نمره هر رشته براساس رتبه و ظرفیت منطقه به این دو گروه تقسیم میشوند.
وی افزود: براین اساس دانشآموزانی که حدنصاب نمره کتبی این رشتهها یا زمینهها را کسب کردند باید منتظر بمانند ابتدا دانشآموزان با اولویت «الف» ثبتنام کنند و اگر ظرفیت خالی باقی ماند، دانشآموزان اولویت «ب» نیز ثبتنام کنند.
پورداود بیان کرد: اگر در فرم هفت دانشآموزی برای رشته تحصیلی هاشورزده شده باشد به این معناست که عملکرد و سوابق تحصیلی او به گونهای نبوده که بتواند در آن رشته تحصیل کند، این دانشآموز میتواند با توجه به فرم ۶ (بررسیهای مشاورهای) بهترین انتخاب را در رشته و زمینهای که امتیاز کسب کرده متناسب با اولویت «الف» یا «ب» انتخاب کند یا به او فرصت داده میشود در آزمون تعیین رشته مجدد در شهریورماه شرکت کند و اگر از لحاظ علمی شایستگیهای لازم را کسب کرد و در صورت خالی بودن ظرفیت در آن رشته تحصیل کند.
وی عنوان کرد: به منظور اجرای سند تحول بنیادین و گرایش آینده شغلی کشور به حوزههای مهارتی و آموختن بهتر و دقیقتر این مهارتها در هنرستانها، همچون سالهای گذشته تلاش میکنیم که دانشآموزان به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش بروند.
مدیرکل آموزش و پرورش همدان گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه، ۵۰ درصد دانشآموزان باید در زمینه مهارتی و عملی یعنی شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش، هدایت شوند که این موضوع در همدان بیش از ۴۰ درصد محقق شده است و تلاش میکنیم با برنامهریزی، تجهیز هنرستانها و تکمیل ظرفیت آنها به این هدف دست پیدا کنیم.
در سال تحصیلی گذشته نزدیک به ۲۸۷ هزار دانشآموز در بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه همدان تحصیل کردند.
به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مدارس همدان در سال تحصیلی گذشته از سوم اسفند ماه تعطیل و آموزش ها به روش مجازی ارائه شد.