محمد خدادی در جمع مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با اشاره به کارکرد رسانههای دیجیتال و شبکه های اجتماعی، ضمن تشریح راهکارهای ماندگاری رسانه های چاپی تاکید کرد: باور من این است که هیچ رسانهای جای رسانه دیگری را نخواهد گرفت.
وی اضافه کرد: حتی رسانههای چاپی اگر محتوای متناسب با تقاضای مخاطب تولید کنند، ماندگار خواهند بود همانطور که در دنیا این اتفاق افتاده زیرا تقاضا برای آنها وجود خواهد داشت؛ آنچه اهمیت دارد مهارتهای تولید و پردازش اطلاعات و ایجاد ارزش افزوده در تولید محتواست.
رسانهها به کمیتگرایی باختهاند
مدیرعامل پیشین ایرنا گفت: رسانهها زمانی قدرتمند میشوند که اولویت فعالیتشان را بر تقویت مهارتها بگذارند و در کنار پوشش رویدادها، به سوژه و تولید محتوای هدفمند نیز توجه کنند.
وی با بیان اینکه رسانهها به کمیتگرایی باختهاند اظهارداشت: نقطه ضعف جریان رسانهای در کشور ما این است که گرفتار کمیت شدهاند و از نظر کیفی آنچنان که باید مهارتهای تولید محتوا و مدیریت اطلاعات را ارتقا ندادهاند.
ضرورت تبیین دستاوردها
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره رسالت رسانه ها در هر کشوری برای فعالیت در چارچوب منافع ملی اظهارداشت: دولت و کلیت نظام برای معرفی دستاوردها و کارهای بزرگی که انجام شده نیازمند تبلیغ نیستند و چنین سفارشی هم نمیکنند.
وی ادامه داد: دستاوردها و فعالیت ها به جای تبلیغ به تبیین، آن هم با استفاده از مهارت های حرفهای رسانهای با تولید محتوای ارزشمند از طریق پردازش اطلاعات نیاز دارند که در هر کشوری این کار انجام میشود.
خدادی با طرح این پرسش که آیا خبرگزاریهای آمریکایی سیاستها و کارکرد دولت این کشور بویژه در حوزه منافع ملیشان را پوشش نمیدهند و تولید محتوا نمیکنند؟ تصریح کرد: رسانهها باید در این زمینه به جای اسم به دنبال محتوا باشند؛ البته نباید وارد حوزه تبلیغ شوند چون تاثیر مناسبی نخواهد داشت و به جای آن، عملکرد تبیینی را در دستور کار قرار دهند.
وی اضافه کرد: ایجاد امید در هر کشوری یعنی واقعبینی و بیان دستاوردها و آنچه در کشور با هدف توسعه و پیشرفت رخ داده به شکل تبیینی کار بسیار لازم و مناسبی است که رسانه ها بهویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی باید انجام دهند.
خدادی با بیان اینکه در دفاع از مردم مهارت و شجاعت داشته باشید و در بیان دستاوردهای نظام نیز حرفهای عمل کنید، تاکید کرد: کارهای بسیار بزرگی انجام شده که تبیین آنها ضرورت دارد و یکی از رسالتهای رسانههاست.
کرونا و رسانهها
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در تشریح نقش و کارکرد رسانهها در ایام شیوع ویروس کرونا با مثبت ارزیابی کردن عملکرد رسانه ها در کشور گفت: اگر عملکرد رسانهها نبود باورپذیری عمومی نسبت به این ویروس در جامعه شکل نمیگرفت.
وی گفت: مردم امسال آیین سیزدهبهدر را در طبیعت برگزار نکردند که نشان از باورپذیری مردم و اجماع عمومی به این موضوع دارد.
خدادی تاکید کرد: البته در مقابله با کرونا نیاز به شریکسازی و همراهی مردم وجود دارد که رسانهها با عملکرد حرفهای و کارشناسی خود نقش بسزایی میتوانند ایفا کنند.
وی گفت: مشارکت جمعی و همراهی مردم نیز بدون کار کارشناسی رسانه ها و ارائه اطلاعات باورپذیر و دارای ارزش افزوده میسر نخواهد بود.
به گفته خدادی، پرهیز از خامفروشی اطلاعات، ساده سازی و تبیین اطلاعات بسیار حائز اهمیت است که رسانه ها بهویژه خبرگزاری ایرنا باید بیشتر از پیش به این سمت حرکت کنند.
ایرنا نماد رسانهای کشور
مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین با تشریح ویژگیهای این خبرگزاری به عنوان الگو و نماد رسانهای کشور که محل آموزش سبک رسانهای است، اظهارداشت: از جمله حرفهای ترین محیط های کاری رسانه ای کشور در ایرنا قرار دارد.
وی افزود: نیروی انسانی، بیش از ۸۰ سال سابقه، تجربه و مهارتهای حرفهای در ایرنا از جمله مزیت ها و وجوه تمایز این رسانه با سایر رسانه هاست و همه وظیفه داریم که این سرمایه ها را حفظ کنیم و توسعه دهیم.
مدیرعامل پیشین ایرنا ادامه داد: جایگاه و شانیت ایرنا که دسترسی راحتتر به کسب اطلاعات را برای آن فراهم کرده، ساختار و نیروی انسانی مستقر در دفاتر استانی و خارج از کشور این خبرگزاری، از جمله ظرفیت های رسانه ای کشور است که مانند ندارد و باید به بهترین شکل ممکن از آنها بهرهبرداری کرد.
وی با بیان اینکه مهمترین قدرت ایرنا مهارت ها و قدرت کادرسازی آن بوده است، گفت: سالها تجربه و تخصص در ایرنا سینه به سینه به نسلهای مختلف منتقل شده و ظرفیت بیبدیلی را رقم زده است.
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه همچنین با تشریح سوابق خبری و ویژگیهای محمدرضا نوروپور مدیرعامل جدید ایرنا گفت: نوروزپور سالها سابقه فعالیت خبری دارد، در ارتباط مستقیم کاری با حوزه اطلاع رسانی دولت و رسانه ها بوده و حضور وی فرصت مغتنمی برای ایرنا و ایرناییها به شمار میرود.