تهران- ایرنا - تنی چند از اعضای هیئت داوران جشنواره ملی موسیقی جوان، در خصوص کیفیت و نحوه بازبینی آثار در بخش تنبور در چهاردهمین دوره جشنواره ملی موسیقی جوان از تکنیک‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقیایی بعنوان مولفه‌های اصلی داوری نام بردند.

به گزارش روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، چند تن از داوران جشنواره موسیقی جوان در باره نحوه داوری آثار ارسالی در بخش تنبور توضیحاتی ارایه کردند.

حیدر کاکی، عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره ارزیابی آثار توسط داوران گفت: تکنیک‌های اجرایی، اصالت مقام‌ها و بیان موسیقایی قطعات، پارامترهایی هستند که در این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی در خصوص معیار داوری سبک‌های مختلف تنبورنوازی توضیح داد: به نظرم به این مسئله دامن نزنیم چون مقام‌های تنبور مقام‌های واحدی هستند. گاهی ممکن است بین اجرای دو نفر اختلاف‌هایی وجود داشته باشد ولی به نظرم اختلاف بین دو منطقه را برجسته نکنیم. اگر به مقام‌های تنبور و اصالت آن‌ها توجه کنیم بهتر است.

این عضو هیئت داوران درباره تأثیرگذاری جشنواره موسیقی جوان بر پیشرفت نوازنده‌ها عنوان کرد: جشنواره موسیقی جوان قطعاً از مؤثرترین جشنواره‌هایی بوده که در تاریخ موسیقی ایران اتفاق افتاده است. این جشنواره، در همه این سال‌ها جشنواره بسیار پرباری بوده است و پشتوانه علمی و پژوهشی دارد. به نظرم سطح جشنواره بسیار بالاست.

وی در پایان درباره فعالیت این روزهای خود اظهار داشت: با اوج گرفتن کرونا بعضی از کلاس‌هایم را به صورت آنلاین برگزار کردم. بعد با بازگشایی مجدد آموزشگاه‌ها خواستم کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنیم ولی دوباره کرونا اوج گرفت و احتمالاً دوباره کلاس‌ها را به صورت آنلاین برگزار کنم.

آرش شهریاری، یکی دیگر از اعضای هیئت داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش تنبور درباره بازبینی آثار گفت: نکاتی که در اصالت و صحت قطعات به لحاظ سنت موسیقایی وجود دارد و آنچه که در واقع به سنت اجرایی قدما برمی‌گردد، در بازبینی آثار بسیار تأثیرگذار است. تکنیک اجرایی بنا بر توانایی‌های فردی هر شرکت‌کننده و با توجه به سن و سال آن‌ها نیز یکی دیگر از ملاک‌های داوران برای امتیازدهی بود. در داوری تنها صدای سازشان را می‌شنیدیم و براساس اجرا نظر می‌دادیم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم این تمهید بسیار خوبی بود تا به داوری‌ها اعتماد شود. ریتم و زمان‌بندی، متر مشخص و جمله‌بندی و بیان موسیقایی دیگر پارامترهایی بوده که داوران براساس آن‌ها رأی می‌دادند.

این هنرمند در خصوص اختلاف سبک‌ها توضیح داد: براساس یک اجرای منسجم و درست از اجرای قدمای تنبور نظر می‌دهیم. مثلاً اگر اجراها در بخش صحنه بر اساس اجرای استادان و قدمای آن منطقه و در بخش گوران نیز به همین منوال باشد امتیاز می‌گیرند.

وی جشنواره موسیقی جوان را در آیندۀ نوازندگان بسیار تأثیرگذار خواند و گفت: وقتی معیار براساس شیوه و سبک و سیاق اجرای قدما باشد جوان‌ها با آن شیوه آشناتر می‌شوند. جشنواره موسیقی جوان در مسیر خود به خوبی حرکت می‌کند و امیدوارم در سال‌های آینده از این هم بهتر شود.

شهریاری گفت:: جشنوارۀ مهمی است چون توقع ما را هم بالا می‌برد. تقریباً همه شرکت‌کنندگان در این مدت در خانه بوده‌اند و می‌توانستند به ساز و مقام‌ها بیشتر توجه کنند. همین مسئله طبیعتاً توقع ‌ما از اجراها را هم بالا می‌برد. فکر می‌کنم اجراهای بخش نهایی بهتر هم باشد.

این هنرمند درباره فعالیت این روزهای خود گفت: این روزها بیشتر مشغول مطالعه روی مقام و موسیقی دستگاهی هستم. علاوه‌بر آن آهنگسازی هم کردم.