یزد - ایرنا - مشارکت بخش‌های مختلف در سیاست‌گذاری برنامه‌ها و استراتژی‌های دولت‌ها از موضوعاتی که در تمامی نظام‌های سیاسی مد نظر قرار دارد و استفاده از دیدگاه‌ نخبگان علمی از رویکردهای مهم در این راستا است ،ایجاد اندیشکده‌های مختلف در کشور نیز با هدف جمع‌آوری، سازماندهی و نهادینه‌سازی مشارکت این قشر در سیاست‌گذاری مورد توجه قرار گرفته است.

اندیشکده‌ها، مراکزی خارج از بدنه رسمی دولت است که بستری را برای طرح مباحث کلان حکومتی و سیاست‌گذاری در زمینه ای مختلف اقتصادی، اجتماعی، ذفرهنگی و سیاسی در فضایی علمی و تخصصی فراهم می‌آورند.

به گزارش ایرنا، این مراکز با تربیت مدیران و سیاست‌گذاران آینده و رشد دانش به حوزه‌های مختلف کمک می‌کنند؛ گرچه تاسیس  اندیشکده‌ها در کشورهای توسعه یافته و به دنبال آن در کشورهای درحال توسعه روندی پرشتاب داشته، اما این مراکز در ایران نوپا هستند و در صورت حمایت مسئولان و رفع موانع فراروی آنها، می‌توانند همپای سایر کشورها، توانمندی های خود را در زمینه سیاست گذاری بروز دهند.

صاحب نظران بر این عقیده اند که اندیشکده ها ظرفیت های بزرگی دارند و می توانند نقش مهمی و تاثیرگذاری در توسعه و پیشرفت کشور و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی ایفاء کنند اما این مهم منوط بر حمایت دولت و همکاری همه بخش های جامعه با این مراکز علمی است.

در راستای توسعه اندیشکده ها، نخستین اندیشکده استانی کشور در استان یزد تشکیل شده و مسئولان این اندیشکده در تعامل با مسئولان استان بدنبال سیاست گذاری و برنامه ریزی برای کمک به سیاست های دولت در استان هستند.

تحقق اقتصاد مقاومتی اولویت اجرایی نخستین اندیشکده یزد

مدیر عامل اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد(صفای یزد) با ارائه گزارشی از وضعیت و جایگاه اندیشکده در کشورهای مختلف اظهار داشت: اندیشکده‌های تخصصی تاثیرگذاری بالایی در کشورها دارند و در واقع عامل اصلی برخی تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها برای توسعه بیشتر هستند.

حسن بلندیان افزود: اندیشکده یزد فعالیت‌ خود را  در موضوعات صنعت، فناوری و اقتصاد بر اساس آنچه که در اساسنامه آمده ، آغاز کرده و تولید محتوا در ارتباط با این موضوعات با مشارکت اعضا برای ارائه به تصمیم سازان استان در حال انجام است.

وی با تاکید بر نقش اندیشکده‌ها در جریان تصمیم سازی استان تصریح کرد: حوزه اندیشه ورزی در استان نیاز به توسعه دارد که امید است بتوانیم در این زمینه با کمک ها و حمایت‌ راهبردی و معنوی، موفق باشیم.

وی با بیان اینکه اندیشکده های غیردولتی می توانند فضای بهتری برای تصمیم گیری مهیا کنند؛ نسبت به فعالیت برخی پژوهشکده ها در حوزه اهداف اندیشکده ها انتقاد کرد و گفت: این دو گونه از مراکز علمی دارای ماموریت متفاوت هستند و باید مرزبندی بین این دو رعایت شود.

بلندیان، تمرکز برای کمک به تحقق سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با بهره گیری از نظر نخبگان و متخصصان را از اهداف اصلی این اندیشکده عنوان کرد و گفت: ما دارای اسناد بالادستی هستیم که کامل و جامع است و باید این اسناد مبنای تصمیم گیری های کلان کشور و حتی ارزیابی مدیران باشد.

وی نقش آفرینی در بخش های اقتصادی را از دیگر اهداف اندیشکده عنوان کرد و گفت:  این اندیشکده تاکنون نشست هایی مختلفی با صاحب نظران و مسئولان داشته و راهبردی هایی را برای استان تعریف کرده است.

بلندیان با بیان اینکه اندیشکده یزد الگویی برای سایر استان ها است گفت: از نقاط مختلف کشور با این اندیشکده ارتباط برقرار شده و تجربیات استان در اختیار آنها قرار گرفته است.

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا نیز با ارائه گزارشی از وضعیت و چشم اندازه آینده این مجموعه تصریح‌ کرد: به عنوان اولین اندیشکده، با مشارکت نخبگانبخش خصوصی استانی  مورد توجه شبکه اندیشگاهی کشور قرار گرفته است.

محمدحسین فنایی با اشاره به آمادگی اندیشکده صفا برای راه‌اندازی اندیشکده های تخصصی در استان یزد، افزود: تفکر اشخاص برای عضویت در اندیشکده مهم است و پست و مدیریت‌های اشخاص چندان اهمیتی ندارد.

وی که یکی از فعالان بخش صنعت در استان یزد است، توجه به اسناد بالادستی را مبنای کار اندیشکده عنوان کرد و گفت: در قالب برنامه های اندیشکده ، اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اسناد بالادستی و دستور العمل ها و بخش نامه های مربوط به آن باید عملیاتی و اجرا شود.

فنایی، شفاف سازی در مسایل مالی و بانکی را که در سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده، خواستار شد و افزود: اندیشکده به دنبال آن است با استفاده از نیروهای زبده، نخبگان دانشگاهی، صنعتی و تولیدی و تفکرات مختلف برای کمک به برنامه های دولت فعالیت کند.

وی تعامل بخش دولتی و خصوصی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: اندیشکده ها می توانند نقش مهمی را در حل مشکلات داشته باشند؛ چرا که یکی از مراکز غیردولتی و غیرانتفاعی و کاملا خصوصی است و هیچ وابستگی دولتی ندارد.

شبکه تعاملی اکونت مسیری برای مشارکت نخبگان جوان در تصمیم گیری‌های اقتصادی

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد نیز استفاده از دیدگاه‌ و نظرات صاحب نظران اقتصادی را از راهبردهای این اداره کل عنوان کرد و با معرفی شبکه تعامل اقتصاد ایران(اکونت) گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی  در راستای تحقق یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید مبنی بر افزایش مشارکت جوانان کشور در فرایند تصمیم سازی و سیاست گذاری و با هدف افزایش تعامل موثر با نخبگان و خبرگان اقتصادی و بهره مندی از آخرین یافته های علمی و ایده های نوآورانه و خلاقانه در زمینه های اقتصاد، مدیریت، مالی و حسابداری و ... اقدام به راه اندازی «شبکه تعاملی تحلیل گران جوان اقتصاد ایران (اکونت)، در ۶ اتاق فکر موضوعی تحت عناوین اقتصاد کلان، اقتصاد هوشمند، فضای کسب و کار، بازارهای مالی و تجارت، مالیه دولت و نظارت مالی،  و مدیریت دارایی ها و بدهی های دولت کرده است.

وی گفت: این شبکه به منظور ایجاد بستری تعاملی برای همفکری اقتصاددانان جوان و بهره‌مندی از ابعاد مختلف اقتصاد هوشمند ایجاد شده و تمامی فعالان و صاحب نظران اقتصادی می توانند از طریق این سامانه دیدگاه‌های خود را ارائه کنند.

محمد دهقان منشادی با بیان اینکه اندیشه محدود به زمان و مکان نیست افزود: فضای  مجازی بهترین فرصت برای ارائه دیدگاه‌ها و نظرات است و ما از نخبگان می خواهیم در این زمینه مشارکت کنند.

اندیشکده های اقتصادی می‌تواند یاری‌گر برنامه های دولت باشد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در خصوص اندیشکده‌ها در دیدار با مدیران و مسئولان اولین اندیشکده استان‌های کشور در یزد گفته بود: اندیشکده های اقتصادی می توانند یاری گر سیاست ها و برنامه های دولت باشند و دولت در بحث قوانین مخل کسب و کار حرف هایی دارد که می توان با کمک اندیشکده های اقتصادی و صنعتی آن را دنبال و حل کرد.

علی نمازی  با تاکید بر حمایت از این گونه تشکل های غیردولتی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی و یزدی های مقیم خارج از کشور که صاحب فکر و سرمایه بوده و به کشور خود علاقه مند هستندمی توانند با ارتباط با این اندیشکده ها یک بانک اطلاعاتی قوی ایجاد و از مشارکت این نخبگان در تدوین سیاست ها استفاده کنند.

وی قرار گرفتن نخبگان، مراکز علمی و آموزشی را در کنار اندیشکده ها مورد تاکید قرارداد و با بیان اینکه دستگاه اقتصادی استان آماده همکاری با اندیشکده هاست افزود: اگر این مجموعه فعال شود، ارتباط خوبی را میان بخش های دولتی و خصوصی برقرار و شاهد اتفاقات خوب در بخش های اقتصادی خواهیم بود.

لزوم ارتباط با اندیشکده ها و مشارکت آنها در تصمیم گیری ها

استاندار یزد نیز در نشست با اعضای اندیشکده صنعت، فناوری و اقتصاد استان یزد، با تبیین ضرورت شکل گیری ارتباط دقیق و روشن با بدنه نخبگی جامعه اظهار کرد: ارتباط هدفمند با نخبگان می‌تواند بخشی از تصمیم سازی های استان را بر عهده اندیشکده نخبگان حوزه اقتصاد گذاشته و در توسعه همه جانبه موثر باشد.

محمدعلی طالبی تهیه بانک اطلاعاتی از نخبگان و متخصصان حوزه‌های مختلف را ضروری دانست و گفت: تشکیل اندیشکده‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف راهکاری ایمن و موثر برای تحقق اهداف توسعه‌ای استان وکشور است.

وی با بیان این‌که جامعه فرهیخته و نخبگان استان هم باید با مسئولان‌ استانی ارتباط بیشتری داشته باشند، افزود: تعریف و پیگیری ماموریت‌های ویژه برای اندیشکده صفا در استان یزد منشاء اثرات زیادی در تصمیم سازی ها خواهد بود.

استان یزد در زمینه برخی فعالیت های صنعتی و اقتصادی در زمره استان های مهم کشور است و اندیشکده این استان می تواند در زمینه سیاست گذاری های اقتصادی نقش موثری داشته باشد.