شهرکرد- ایرنا- تکمیل چهارخطه شهرکرد به شلمزار از مطالبات جدی مردم چهارمحال و بختیاری با همت دولت دوازدهم سرعت بیشتری به خود گرفته است ،که می‌تواند در ارتقای ایمنی راه‌های استان نقش بسیاری مهمی ایفا کند.

چهارمحال و بختیاری به سبب موقعیت جغرافیایی خود، دارای جاده‌های پرپیچ و خم و نقاط حادثه‌خیری است که سالانه تصادفاتی را در این محورها منجر می‌شود.

هرچند به همت دولت تدبیر و امید و اختصاص اعتبارهای قابل توجه به حوزه راه‌های استان، بخشی از مشکلات این بخش برطرف شده است ،اما همچنان می‌طلبد تا به واسطه موقعیت این استان به عنوان نقش ترانزیتی و حلقه ارتباط استان‌های خوزستان و اصفهان به عنوان قطب‌های انرژی و صنعت کشور و کاهش تلفات رانندگی و خسارات مالی و جانی آن در راستای رفع نقاط حادثه‌خیز و تکمیل محورهای چهارخطه این استان توجه بیشتری شود.

به گفته معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، همچنان ۴۹ نقطه حادثه‌خیز در این استان وجود دارد که برای رفع آن، برنامه‌ریزی شده تا سالانه ۱۰ نقطه حادثه‌خیز برطرف شود.

مجید نظری در همین خصوص گفت: با توجه به سخت‌گذر بودن  محورهای ارتباطی استان می‌طلبد تا به این حوزه توجه جدی شود، از همین‌رو دولت سالانه با اختصاص اعتبارات قابل توجهی درصدد تامین ایمنی این محورها است.

وی تصریح کرد: ۴۲ درصد از اعتبارات عمرانی سال گذشته استان مربوط به فصل حمل و نقل بود که این موضوع اهمیت و جایگاه مهم راه‌ها در تخصیص اعتبارات را نشان می‌دهد که امید است با جذب به موقع و اهتمام جدی در تکمیل راه‌های استان شاهد ارتقای امینی و حفظ جان مردم در این محورها باشیم.

نظری افزود: از سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر احداث شده در استان، ۲۶۰ کیلومتر بزرگراه، ۸۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۰ کیلومتر راه فرعی و مابقی راه شوسه و درون شهری است.

یکی از مهمترین محورهای ارتباطی استان که بسیار حادثه‌خیز است و سالانه شاهد تصادفات دلخراشی است، محور شهرکرد به شلمزار است که از سال ۸۸ عملیات اجرایی چهارخطه کردن این محور آغاز شد اما تا سال‌های اخیر از پیشرفت چشمگیری برخوردار نشد.

جاده شهرکرد به شلمزار در مسیر استان خوزستان یکی از محورهای اصلی استان است، که وجود پیچ و گردنه‌های بسیار و تصادفات جاده‌ای در این محور بارها اعتراض مردم را به همراه داشته و همین مطالبه جدی سبب شده تا دولت با اختصاص اعتبار مناسب در رفع موانع اجرایی این طرح همت بلندی به کار گیرد.

به گفته مسوولان پلیس راه چهارمحال و بختیاری، یک سوم تصادفات شکل گرفته در استان در محور شهرکرد به شلمزار رخ می‌دهد.

رانندگانی که روزانه از این محور عبور می‌کنند معتقدند: ترافیک بالا و نداشتن ظرفیت جاده، پیچ‌های تند و شیب‌دار و آشکارسازی نشدن بسیاری از نقاط حادثه‌خیر منجر به بروز تصادفات و حوادث ناگواری در این محور می‌شود.

با این وجود مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری ابراز امیدواری کرد، تا پایان سالجاری، عملیات چهارخطه کردن ۲۰ کیلومتر از ۴۶ کیلومتر این محور تکمیل شود.

حسینعلی مقصودی در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی باند دوم چهارخطه شهرکرد به شلمزار از سال ۹۶ آغاز شده است که اجرای آن به سبب مشکلات تملک اراضی کشاورزی با کندی انجام می‌شد.

وی ادامه داد: از محدوده سه راهی شمس‌آباد به سه راهی امیرآباد به طول ۱۳ کیلومتر پبمانکار برای اجرای آن به کار گرفته شده است، اما به سبب اینکه عمده این مسیر در زمین‌های کشاورزی قرار دارد و هزینه تملک این در سال‌های گذشته تامین نشد و کشاورزان نیز همکاری لازم را در این خصوص نداشتند با مانع مواجه شد.

مقصودی تصریح کرد: با این وجود تاکنون پنج کیلومتر از این محور آزادسازی و زیرسازی شده و آماده آسفالت است و بخش دیگری از مسیر را با اهالی شمس‌آباد در حال مذاکره هستیم تا روند آزادسازی آن نیز انجام گیرد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری، اجرای قطعه اول از سه راهی خوزستان به سه راهی شمس‌آباد به طول ۱۳ کیلومتر نیز مناقصه گذاشته شده و پیمانکار آن تعیین شده است.

مقصودی خاطر نشان کرد: در سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه به استان و اختصاص اعتبار قابل توجه به طرح‌های راه‌سازی استان امید است بتوان تا پایان سال ۲۰ کیلومتر از مسیر ۴۶ کیلومتری محور شهرکرد به شلمزار تکمیل شود.

به گزارش ایرنا، شهرستان کیار در ۳۵کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.