تهران- ایرنا- مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس دولتی هنگام ثبت‌نام مجاز به دریافت هیچ هزینه‌ای حتی هزینه مشارکت‌های مردمی داوطلبانه نیستند.

زهرا مظفر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش افزود: مدارس دولتی حتی مجاز به دریافت مشارکت داوطلبانه والدین هنگام ثبت نام نیستند، دریافت مشارکت های داوطلبانه والدین فقط پس از بازگشایی مدارس از مهرماه اتفاق می افتد.

وی افزود: اخذ هزینه سرویس ایاب و ذهاب، غذا و هرگونه خدمات فوق العاده در مدارس غیردولتی هم هنگام ثبت نام مجاز نیست و پرداخت این هزینه ها منوط به حضور دانش آموز در مدارس است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: هیچ کدام از مدارس غیردولتی مجاز به دریافت وجه برای خدمات اضافه به دانش آموز نیستند، این مدارس فقط می توانند براساس شهریه مصوب در سامانه تعیین الگوی شهریه در پورتال مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی بابت خدمات آموزشی مصوب شده هنگام ثبت نام وجهی دریافت کنند.

مظفر پیشتر درباره شهریه مدارس شاهد هم گفته بود که مدارس شاهد فقط سرانه فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را دریافت می‌کنند که با توجه به اطلاعیه‌ای که از سوی ستاد ثبت‌نام مدارس شاهد منتشر شد در ثبت‌نام سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به دلیل ویروس کرونا، هنوز وضعیت مدارس برای تشکیل کلاس های حضوری یا فعالیت در فضای مجازی مشخص نیست. زمان ثبت‌نام ۵۰ درصد کمک سرانه از اولیا دریافت می‌شود و مدارس سمپاد هم بنابرخدماتی که در طول سال آینده ارایه می‌شود، مقدار دریافتی را مشخص کنند.

وی افزود: در خصوص شهریه دریافت شده از اولیا در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ از طرف وزارت آموزش‌وپرورش به مدارس بخشنامه شد که از ابتدای اسفندماه تا پایان خردادماه خدماتی که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، به دانش آموزان ارایه نشده پس از تصویب در شورای مدرسه به خانواده‌ها عودت داده شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات با یادآوری اینکه مدارس باید برنامه‌های فضای مجازی خود را به اولیا اطلاع دهند، گفت: اولیا می توانند در صورت تخلف مدرسه با مراجعه به پورتال وزارت آموزش در سامانه http://shekayat.medu.ir یکی از لینک‌های ثبت شکایت، گزارش‌های مردمی و نظارت همگانی بر ثبت‌نام را انتخاب کرده و تخلفات احتمالی مدارس را اطلاع دهند.

مظفر تصریح کرد: در لینک ثبت شکایت هویت شاکی و گزارش دهنده کاملاً مشخص است.  شاکی می‌تواند با کد رهگیری شکایت را تا حصول نتیجه دنبال کند و معمولاً مدت‌زمان پاسخ‌دهی بین شکایات درج‌شده، بین ۷ تا ۱۰ روز کاری است.