اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل از جایگزینی ۲ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار برق به جای سیم‌های مسی در سال جاری در این استان خبر داد.

حسین قدیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مجموع ۶ هزار کیلومتر شبکه فشار ضعیف هوایی مسی برق استان تاکنون یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر تعویض با کابل خودنگهدار شده است.

وی با بیان اینکه امسال نیز ۱۷۰ کیلومتر کابل خودنگهدار برق جایگزین سیم‌های مسی خواهد شد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است ۲ هزار کیلومتر کابل خودنگهدار برق جایگزین سیم‌های مسی در استان اردبیل شود.

او با اشاره به اینکه این نوع کابل در بسیاری از کشورهای جهان کاربرد وسیع دارد و سابقه بکارگیری در ایران چندان طولانی نیست ، بیان کرد: امیدواریم کابل‌های خودنگهدار در یکی ۲ سال آینده جایگزین کل شبکه مسی توزیع برق در استان گردد.

او جلوگیری از سرقت، تلفات پایین انرژی، کاهش قطعی‌ها و خاموشی‌های ناخواسته، کاهش خطر آتش‌سوزی در مناطق مشجر و جلوگیری از تخریب محیط زیست، جلوگیری از استفاده غیرمجاز از برق، بهبود وضعیت بهره‌برداری از شبکه‌ها به دلیل کاهش اتفاقات و حوادث ایجاد شده بر روی آنها، افزایش ایمنی هنگام کار بر روی خطوط و کاهش خسارات و ضایعات ناشی از برق‌گرفتگی را از جمله مزایای استفاده از کابل‌های خودنگهدار ذکر کرد.

قدیمی با اشاره به مزایای متعدد استفاده از کابل‌های خودنگهدار اظهارداشت: افزایش پایداری شبکه در مقابل خطاهای ناشی از وزش باد و طوفان، حفظ و رعایت مبلمان و زیبایی شهر با توجه به امکان عبور کابل‌های خودنگهدار از بین درختان واقع در مسیر شبکه و نصب آن روی دیوار با یراق‌آلات مخصوص، مقرون به صرفه بودن، کاهش خوردگی هادی به خاطر مناسب بودن با شرایط اقلیمی استان، کاهش هزینه‌های نگهداری خط ، امکان استفاده در معابر باریک و تنگ و رضایت‌مندی مردم از دیگر مزایای استفاده از کابل‌های خودنگهدار می‌باشد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همچنین با اشاره به معایب شبکه‌های با کابل خودنگهدار اضافه کرد: عیب‌یابی این شبکه‌ها سخت بوده و زمان بیشتری می‌برد و انشعاب‌گیری از این شبکه‌ها سخت‌تر می‌باشد.

وی ادامه داد: سه طرح مهم تامین روشنایی مطلوب معابر ، جایگزین کردن سیم‌های مسی با کابل‌های خودنگهدار و تعمیر شبکه با روش خط گرم بدون نیاز به خاموشی از جمله اولویت‌های شرکت توزیع نیروی برق استان در سال جاری است.