غلامرضا کریمی اظهار داشت: کرونا، شاید عظیم ترین و گسترده ترین تاثیر را بر نظام آموزشی جهان از زمان آغاز نظام آموزشی رسمی گذاشته است.
وی درباره آموزش و کرونا در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: حتی در زمان جنگ جهانی اول و دوم که کشورهایی درگیر جنگ بوده اند، تاثیر آن بر آموزش تا این حد نبوده است، اما کرونا ۹۱ درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و ۵۷۳ میلیون دانش آموز و دانشجو را خارج از مدرسه نگه داشت.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از ۱۹۱ کشور دنیا بیشتر از ۸۰ کشور نتوانسته اند مدارس را بازگشایی کنند، گفت: مثلا در ایران برای مدت محدود یک ماه مدارس بازگشایی شد، اما حدود یک تا دو درصد بچه ها برای رفع اشکال به مدرسه رفتند.
کریمی ادامه داد: اولین واکنش کشورها به این موضوع غافلگیری بود و هیچ کشوری برنامه ریزی قبلی برای تعطیلی همه مدارس نداشت. برخی کشورها آموزش های تلویزیونی را ادامه دادند. برخی کشور ها مانند ژاپن، روسیه، آمریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرم های مجازی برای این کار طراحی کرده بودند، بلافاصله آموزش ها را از طریق فضای مجازی شروع کردند.
وی افزود: در ایران از قبل زیرساخت ها مهیا نبود، اما شبکه شاد راه اندازی شد. در مجموع نوع واکنش کشورها متفاوت بود. نیمی از دانش آموزان دنیا زیرساخت و امکان دسترسی به آموزش مجازی را نداشته اند. حتی در کشورهای اروپایی ۱۴ درصد دانش آموزان زیرساخت های اینترنتی لازم را در اختیار نداشتند.
کریمی خاطر نشان کرد: همان طور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه داری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد. دولت ها ناچار شدند بودجه خاصی را تخصیص دهند. ایتالیا مبالغ زیادی برای آماده سازی زیرساخت های اینترنتی برای ادامه آموزش کنار گذاشت.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری آزمون های سراسری در سایر کشورهای جهان گفت: برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمون های سراسری خود را برگزار کردند و حتی اکثر کشورها آزمون های پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.
وی افزود: کشورها بعد از آنکه گرفتار کرونا شدند چند کار انجام دادند، نخست تلاش برای متوقف نشدن آموزش بود و شعار اصلی اکثر کشورها همین بود. در ایران اول آموزش های تلویزیونی و بعد شبکه شاد راه اندازی شد و بسته های ویژه آموزشی در مناطق محروم ارسال شد.
کریمی ادامه داد: طبق آمار یونسکو، ۴۰ درصد دانش آموزان دنیا از آموزش های تلویزیونی بهره مند شدند. ۵۰ درصد جمعیت دانش آموزی جهان به رایانه دسترسی ندارند. ۷۰۶ میلیون نفر یعنی ۴۳ درصد به اینترنت دسترسی ندارند. ۵۶ میلیون نفر تحت پوشش شبکه تلفن همراه نیستند. بنابراین شرایط دنیا شرایطی نبود که همه از طریق پلتفرم ها آموزش ببینند.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توجه دولت ها به سرعت به موضوع آموزش های مجازی جلب شد و آموزش و پرورش آنها دچار تحول شد، اظهار داشت: در همین کشور خودمان اگر در شرایط عادی می خواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت هشت سال طول میکشید.
وی در ادامه گفت: برخی کشورها در ماههای گذشته در صدد بازگشایی مدارس برآمدند. دلیل آنها این بود که درصورت بازنشدن مدارس، کسب و کارها راه اندازی نمی شد. چون اگر والدین هردو شاغل باشند یکی حتما باید طبق قوانین در خانه بماند.
وی ادامه داد: بخش عمده ای از خدمات حمایتی دانش آموزان از جمله آمریکا از طریق مدرسه بود و با تعطیلی مدارس این پوشش ها قطع شد. بین مقامات سیاسی و اولیای دانش آموزان نزاع درگرفت. در آمریکا ترامپ اعلام کرد مدارس باید باز شود، اما ایالت ها اعلام کردند طبق پروتکل ها مدارس را باز نمی کنند.
کریمی با بیان اینکه در اکثر کشورها به جز پایه های اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمون ها غیرحضوری برگزار شد، گفت: بنای همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است. چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش آموزان ترک تحصیل کرده اند و یک سوم آموزش ها را هم دریافت نکرده اند و کلاس اولی ها به شدت آسیب دیدند.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا را تشریح کرد و گفت: چشم انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو هست؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم بازگشایی نشدن مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کرده اند سناریوی آنها بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.
وی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: تقویت مدرسه تلویزیونی حتما مدنظر وزارت آموزش و پرورش است، اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان فیدبک ندارد.
کریمی افزود: آموزش های تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری می شوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: ۸۹ درصد دانش آموزان در شبکه شاد ثبت نام کرده اند، اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند. حدود سه میلیون دانش آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آنها دانش آموزان اتباع خارجی هستند. ۵۰۷ هزار دانش آموز پناهنده داریم که پیش بینی می کنیم آنها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده ایم پای کار بیاید.
وی ادامه داد: از آنجا که از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم، بسترهای آموزش مجازی فراهم شده بود اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان راه اندازی شد که برای تمام پایه ها آموزش ها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم مباحث درسی را پوشش دهیم.
کریمی گفت: هر ایرانی خارج از کشور در هرنقطه از دنیا حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند می تواند با گذراندن پنج درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.
رییس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش گفت: حتی اگر کرونا در چند ماه آینده تمام شود آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد. در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتما آموزش مجازی را در دستور کار قرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبه ای داشته باشد که حتی در وضعیت سفید، در شرایط عادی، حداقل ۶ ساعت آموزش ها مجازی شوند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که کیفیت آموزش از دست نرود. کرونا به زودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش توجه کنیم. چون ممکن است تعدادی از مدرسه بریده شوند و دیگر به مدرسه برنگردند.
برگزاری کنکور را در حالت ایمن
علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز درباره برگزاری یا برگزار نشدن کنکور گفت: واقعیت این است که تا کنون ستاد کنکور دو سه مرتبه زمان برگزاری را تغییر داده است. در شرایط کرونا، وضعیت حال حاضر را بهتر از فردا می دانیم.
وی افزود: با توجه به اطلاعاتی که داریم شهریور به بعد، پیک کرونا و آنفلوآنزا را خواهیم داشت. درصدی موافق و تعدادی مخالف برگزاری کنکور هستند و چنین فضای رسانه ای ایجاد شده است.
رییس کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در هرصورت اولویت اول، سلامت فرزندان ماست، گفت: اگر قرار است کنکور برگزار شود باید شرایط بهداشتی به طور کامل رعایت شود. آن قدر بدبین نیستم و معتقدم می توانیم کنکور را برگزار کنیم.
منادی با بیان اینکه ایران در آموزش مجازی به خوبی ظاهر شد، گفت: اگرچه نواقصی وجود داشت اما امروز می توانیم بگوییم نباید جریان علم در کشور متوقف شود. اکنون یک عده از همکاران ما اظهاراتی را مطرح کرده اند که اظهارات فردی است. در کمیسیون آموزش معتقدیم میتوان کنکور را در حالت ایمن برگزار کرد.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: تعویق و تغییر زمان کنکور آسیب های روحی برای دانش آموز به دنبال دارد. اجازه نمی دهیم سازمان سنجش کنکور بی کیفیت برگزار کند. اگر امسال ۳۰ درصد در کنکور دکترا شرکت نکرده اند، سال قبل ۲۴ درصد و سال قبل تر ۲۰ درصد شرکت نکرده بودند.
وی در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود ندارد که یک سال دانشگاهها تعطیل شوند؟ گفت: روز یکشنبه رییس مجلس به کمیسیون ماموریت داد این موضوع به طور وِیژه بررسی شود. وزرا را دعوت کرده ایم که بررسی کاملی صورت گیرد. با وزیر علوم در جلسه ای صحبت کردیم و قانع شد که در ماده ۴ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد یک اصلاحیه بزنیم که پذیرش در ۹۰ درصد رشته ها که تقاضا کم و ظرفیت زیاد است، بر اساس سوابق تحصیلی انجام شود. از این طریق تعداد قابل توجهی از شرکت کنندگان در کنکور ارشد کم می شود.
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: در دوره کارشناسی نیز پذیرش در ۸۵ درصد رشته ها بدون کنکور امکان پذیر است.
وی ادامه داد: اگر یکشنبه طرح دو فوریتی بیاوریم و رای بیاورد و توانستیم قبل از کنکور ارشد آن را اجرایی کنیم که چه بهتر، اگر نشد اقدام دیگری صورت می گیرد. اما روی کنکور کارشناسی حرف داریم. آنچه امروز حق است و باید قبول کنیم این است که بچه ها درس خوانده اند و می خواهند کنکور بدهند و برای ۲ هزار صندلی طلایی رقابت اصلی بین ۱۵ درصد شرکت کنندگان برقرار است. باید مطمئن شویم که پروتکل ها رعایت می شود. اگر رعایت نشود اجازه برگزاری نمی دهیم.