تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

اصفهان- ایرنا- آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از جمله طرح‌های توسعه راه‌ها محسوب می‌شود که حدود۶۳ کیلومتر آن همزمان با عید غدیر خم و با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح خواهد شد و ۳۱ کیلومتر باقیمانده نیز در خردادماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید برای کمتر از ۱۴ ماه باقیمانده زمان خود بهره‌برداری  هفت محور آزادراهی، بطول ۶۰۰ کیلومتر موسوم به پروژه‌های آزادراهی جهش تولید را هدف‌گذاری کرده است که در صورت تحقق این اهداف به ردیف اول دولت‌های پس از انقلاب در زمینه بهره‌برداری آزادراه‌های جدید خواهد رسید؛ بهره‌برداری این ۶۰۰ کیلومتر آزادراه از سویی حدود ۳۰۰ کیلومتر طول مسیر متناظر و از سوی دیگر حدود هشت ساعت زمان مسافرت را کوتاه خواهد کرد و آثار اقتصادی بهره برداری آن بسیار خواهد بود اما در صورت حل نشدن مشکلات ساخت آزادراه‌ها تنها باید به بهره‌برداری آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر امید داشت.

طول احداث آزادراه در دست ساخت در دولت تدبیر و امید در حدود ۵۰ درصد آزادراه‌های در دست بهره‌برداری کشور و بیش از تمام دولت‌های پس از انقلاب است ولی تاکنون با طول حدود ۳۰۰ کیلومتر، کمترین آمار بهره برداری آزادراه‌های جدید را داشته است.

اکنون ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر آزادراه موجود و حدود یک هزار و ۱۶۱ آزادراه در حال اجرا در کشور وجود دارد؛ برنامه‌ای که تا پایان دولت دوازدهم توسط وزیر راه و شهرسازی تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه کشور هم بر اساس آن برنامه ریزی کردند این است که ۵۸۲ کیلومتر از این آزادراه‌ها تا پایان دولت بهره‌برداری شود.

موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌هاست،  زیرا که بهبود وضعیت راه می‌تواند به نوعی تضمین کننده اقتصاد یک منطقه باشد.

یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف، ساخت مسیرهای ارتباطی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌هاست که تحقق آن به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

آزادراه کنارگذر شرق اصفهان با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین به شهر و کاهش ترافیک یکی از مهمترین نیاز کلان‌شهر اصفهان بوده که در دولت تدبیر و امید به انجام رسیده و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در سفر به این استان از تخصیص اعتبار کلان برای این طرح خبر داد.

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید که از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

آزادراه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان شروع و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این کنارگذر جاده اصفهان اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان - نایین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود، سپس با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به بزرگراه (آزادراه) اصفهان - شیراز متصل می‌شود.
افتتاح این طرح ۵۰ کیلومتر فاصله استان‌های جنوبی کشور به جنوب را کوتاه می‌کند.

کنار گذر شرق اصفهان در یک سال گذشته به عنوان یک طرح شاخص برای مدیران کشور محسوب می شود

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: طرح کنار گذر شرق اصفهان در یک سال گذشته به عنوان یک طرح شاخص برای مدیران کشور اهمیت دارد و هر هفته در جلسه هیات دولت توسط رییس جمهوری پیگیری می‌شود.

جلال بهرامی  اظهارداشت:این طرح در ماه‌های گذشته با همت پیمانکار و مدیران به وضعیت مناسب و مطلوبی رسیده است.

وی ادامه داد: هر مشکل در روند افتتاح این طرح باید به سرعت برطرف شود و نباید هیچ‌گونه خللی در این روند مشاهده شود.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود:مسائل ایمنی در پروژه‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و باید تلاش کنیم که در مدت باقیمانده تا افتتاح، موارد جزئی باقیمانده برطرف شود.

وی اضافه کرد: مسوولان استان برای تکمیل این طرح با جدیت تلاش و همت کردند و امیدواریم که هرچه سریعتر زمینه تکمیل آن را فراهم شود.

بهرامی گفت: ایجاد پمپ بنزین، آتش نشانی، هلال احمر و اورژانس، فضاهای عمومی و نمازخانه و سایر موارد خدماتی در آزادراه از اهمیت بسیاری برخوردار است و همچنین باید موضوعات مربوط به ایجاد مجتمع خدماتی رفاهی با جدیت باید پیگیری شود.

قطعه سوم  کنار گذر شرق اصفهان خرداد سال آینده افتتاح شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: قطعه سوم  این طرح با همت شرکت ساخت و پیگیری مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه در استان اصفهان سرعت گرفته و تعهد ما این است که طرح خرداد سال آینده افتتاح شود.

حجت‌الله غلامی افزود: رییس سازمان برنامه و بودجه هم قول‌های مساعدی به منظور تخصیص بودجه این قطعه داده و تلاش ما این است که در این خصوص اقدام جدی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک مدیریت استان اصفهان هماهنگی و همکاری لازم را در این مورد انجام داده و پیگیری کار با جدیت دنبال می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مزایای احداث آزاد راه‌ها اظهار داشت: با تکمیل و احداث طرح های آزادراهی، ضمن کاهش هزینه و زمان سفر، آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف سوخت نیز کاهش یافته و وضعیت ایمن و روان‌تری در این بخش از کریدورهای ترانزیتی ایجاد خواهد شد.
علیرضا قاری القرآن با بیان اینکه موضوع راه با توجه به نقش و اهمیت آن در رشد و توسعه، همواره مورد توجه ویژه دولت‌ است خاطرنشان کرد: از دلایل مهم احداث آزادراه کنارگذر شرق اصفهان کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین به شهر و کاهش ترافیک است.

وی با بیان اینکه آزادراه کنار گذر شرق اصفهان از نظر اجرایی به ۳ قطعه مجزا تفکیک شده است، توضیح داد: قطعات ۱ و ۲ این طرح به طول ۶۳ کیلومتر، از آزاد راه اصفهان-کاشان منشعب شده و تا جاده نایین-اصفهان ادامه دارد که با مشارکت صندوق بازنشستگی در سال ۹۵ و با اعتبار اولیه ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال آغاز شد، که اکنون عملیات اجرایی این ۲ قطعه رو به اتمام است.

راه اندازی کنار گذر شرق اصفهان ۲۰ کیلومتر مسیر اصفهان و تهران و نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان سفر را کم می‌کند

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:طرح کنار گذر شرق اصفهان بعنوان یکی از طرح‌های مهم کشور به شمار می‌رود که ۲۰ کیلومتر مسیر اصفهان و تهران را کم کرده و از سوی دیگر، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان سفر را کم می‌کند.

علیرضا صلواتی افزود:بر اساس برنامه‌ریزی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطعه یک و ۲ این طرح مصوب شده بود که ۱۷ میلیارد تومان آن تخصیص یافت و طبق قولی که مدیران شرکت ساخت دادند، قرار است که ۸۰ میلیارد تومان باقیمانده در روزهای آینده به این طرح تزریق شود.  

وی ادامه داد: ساماندهی، نورپردازی و زیباسازی محوطه پل فرودگاه به عنوان یکی از دروازه‌های مهم ورودی شهر اصفهان در این طرح از اهمیت بسیاری برخوردار است و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.

صلواتی خاطرنشان کرد: فضای معماری پل فرودگاه پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و طرح‌های آن آماده شد و قرار است در این زمینه اقدامات عملیاتی صورت پذیرد.

مجری طرح‌های زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان گفت: پاکسازی حاشیه مسیر، پارکینگ‌های مسیر و پد هلی کوپتر در طول مسیر کنارگذر شرق اصفهان در حال انجام است.

وی ادامه داد: تبلیغات در خصوص استفاده مردم از این آزادراه و روشنایی مسیر مورد توجه بوده و ضرورت دارد در این خصوص اقداماتی عملیاتی انجام پذیرد.

برون‌گرائی اقتصاد، ترانزیت و توجه به تجارت بین‌المللی از اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی است، که تکمیل و بهره برداری از کریدورهای شمالی _ جنوبی و شرقی _ غربی کشور یکی از مهمترین این زیرساخت‌هاست و استان اصفهان با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگیری در مرکز کشور و همجواری با ۹ استان دیگر، نقش مهمی در این چهار راه حمل ونقلی ایفا می‌کند.

تبدیل راه‌ها به بزرگراه در محورهای پرتردد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی بزرگراهی از جمله برنامه‌های توسعه بزرگراه‌ها در کشور است و کنارگذر شرق اصفهان بعنوان یکی از طرح‌های مهم ملی راه و شهرسازی در استان اصفهان است که بهره برداری از این طرح تاثیر زیادی در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک خواهد داشت و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

تفاهم‌نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف بود با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دود زا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می شود.

کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریع‌تر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه‌های یک و ۲ طرح ملی کنارگذر شرق اصفهان به طول ۶۳ کیلومتر همزمان با عید سعید غدیر خم با حضور معاون اول رییس جمهوری افتتاح خواهد شد.

قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.