بندرعباس- ایرنا- نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس سرمنشا بسیاری از مشکلات امروز جامعه را بی‌تفاوتی در قبال مسوولیت‌های اجتماعی نسبت به همدیگر دانست.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عبادی‌زاده عصرسه‌شنبه در نخستین نشست شورای امر به معروف و نهی از منکرهرمزگان درسال جاری اظهارداشت: در چهل ساله انقلاب عملکرد قابل توجهی نسبت  به امر به معروف و نهی از منکر نداشته و حداقل آثار عملکرد ما این است که نوع نگاه به این فریضه الهی نگاه خوبی در جامعه نیست، لذا در کنار رصد عوامل اجتماعی این بی‌تفاوتی، باید نسبت به ارائه راهکارهای کارشناسی شده برمبنای دین و عقلانیت اهتمام ویژه داشت.

وی ادامه داد: ما در این کشور مانند مسافران یک کشتی هستیم که سرنوشت همه به هم گره خورده و دین ما نیز بر نظارت همگانی بریگدیگر تاکید فراوان کرده درحالی که عملکرد ضعیف درقبال مسوولیت‌های اجتماعی و ندادن آگاهی صحیح معروف‌ها و منکرات به مردم خود باعث تنزل در این فریضه الهی شده است.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان گفت: امر به معروف و نهی از منکر در جامعه  دارای دو نقش مسئولیتی است؛ اول اینکه هم مردم مسئولیت دارند و هم اینکه جز فروع دین اسلام است یعنی همه آحاد مردم نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی‌زاده افزود: برای نقش‌های دولتی براساس قانون سازو کار تعیین شده است و مطابق نص قانون موضوعه چه مصوبات مجلس شورای اسلامی و چه دولت باید مطابق آن عمل کنند.

امام جمعه بندرعباس یادآور شد: ستاد امر به معروف و نهی از منکر دو مسوولیت را برعهده دارد؛ یک مسوولیت در قبال حاکمیت است که نهادها و نهادهای اجرایی نسبت به انجام وظایف آگاه کند و فرهنگ‌سازی  را در این موضوع در بین مردم گسترش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده بیان داشت: سنگ بنای امر به معروف بخش ایجابی آن است یعنی اگر معروف در جامعه حاکم شود به تدریج زشتی‌ها نیز از بین می‌روند، لذا بسترهای لازم را ستاد باید در حوزه مردمی نیز را فراهم کند و سازو کارها را از طریق رسانه‌ها، روحانیت، مبلغان دینی، مسوولان در بین مردم گسترش دهد.

وی تبیین معروفات و منکرات اداری را بسیار جدی دانست و یادآور شد: امروز برخی از مسائلی که مورد کم‌توجهی قرار می‌گیرد باعث برخی از مشکلات شده است مانند اینکه کارمند ما حس مسوولیت ندارد، به موقع سر کار نمی‌آید روی کیفیت کار توجه ندارد یا نسبت به بیت‌المال بی تفاوت و مساله اسراف و تبذیر در اداره خود برایش مهم  نیست.

رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر هرمزگان ادامه داد: در روایات نیز اینگونه بیان شده؛ در جامعه‌ای که امر به معروف و نهی از منکر ترک شود بلاهای فراوانی بر آن جامعه نزول می‌کند.

حجت‌الاسلام عبادی‌زاده تاکید کرد: آحاد جامعه نسبت به همدیگر حس مسوولیت داشته باشند، مردم باید  وظیفه خود را درقبال همدیگر انجام دهند، لذا باید فضای به سمتی برود که باعث شتاب بخشی در گام دوم انقلاب و تصویری روشن و شفاف از فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر ایجاد شود.