به گزارش روز شنبه پایگاه خبری بورس کالا، میثم باقری در خصوص عرضه یک باب واحد تجاری در بورس کالا در تاریخ ۲۹ مردادماه امسال اظهارداشت: یکی از ضعفهای بازار املاک، عدم وجود شفافیت در قیمتگذاری است و اکنون با فعالیت گسترده شبکههای اجتماعی در این حوزه، متاسفانه شاهد آن هستیم که افراد تاثیرگذار و دارای اموال قابل توجه در مناطق مختلف، قیمتها را در بازار مسکن تعیین میکنند و به دنبال آن، روندهای کاذبی در قیمتها ایجاد میکنند که به جامعه مصرفکننده ضربه میزند.
وی یادآور شد: با عرضه املاک در بورس کالا، که اکنون زیرساختهای آن فراهم است، میتوان اطمینان داشت که شفافیت قیمتی و معاملاتی در این بازار برقرار خواهد شد.
اطلاع عموم از روند عرضه و قیمتها
این کارشناس بازار سرمایه مزیت دیگر عرضه املاک در بورس کالا را اطلاع عموم از این عرضهها دانست و گفت: با عرضه املاک در بورس کالا عموم مردم در جریان این عرضهها قرار خواهند گرفت که این امر نکته بسیار مهمی است. حال آنکه در بازار سنتی وقتی در منطقهای ملکی عرضه میشود، تنها افراد ذینفوذ دارای سرمایه و یا چند بنگاه دار که در آن منطقه حضور دارند، از آن مطلع میشوند.
باقری ادامه داد: ضمن اینکه به کمک سازوکار بورس، شائبههایی که ممکن است در مزایده اموال به روش سنتی در بازار مسکن مشاهده شود، از بین خواهد رفت.
جلوگیری از حراج صوری در معاملات املاک
وی شفافیت اقتصادی و جلوگیری از مزایدههای غیرشفاف را از مهمترین آثار عرضه املاک در بورس کالا برشمرد و افزود: نکته بعدی در خصوص مزایای عرضه املاک در بورس مکانیسم حراج است؛ چراکه وقتی معاملات براساس مکانیسم حراج انجام شود، قیمت پایهای که از سوی فروشنده اعلام شده در صورت تعدد خریداران میتواند با رقابت واقعی متقاضیان خرید رو به رو شود و این امکان فراهم است که این رقابت طی چندین روز ادامه یابد تا در صورت حصول توافق بین خریدار و فروشنده، معامله انجام شود. این موارد نشان میدهد که به کمک بورس میتوانیم به سمتی حرکت کنیم که حراج واقعی در حوزه مسکن شکل گرفته و از حراج صوری جلوگیری میشود.
به گفته وی، در مزایده املاک به روش سنتی ممکن است برخی افراد قبل از باز شدن و خواندن پاکت، اطلاعات خاصی نسبت به قیمتهای اعلامی داشته باشند و موارد زیادی در این رابطه مشاهده شده که در نتیجه این مزایدههای صوری، برنده مزایده واقعی نتوانسته به هدف خود برسد.
باقری با بیان اینکه به کمک مکانیسم معاملاتی حراج در بورس میتوان جذابیت قیمتی را برای خریدار ایجاد کرد، گفت: با رونق معاملات مسکن به شیوه حراج در بورس کالا میتوان به تدریج قیمت پایه را برای متقاضیان خرید جذاب کرد تا خریداران بازار مسکن از طریق بورس، املاک موردنظر خود را خریداری کنند.
لزوم بهرهگیری از بازارهای رسمی
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چگونگی ایجاد رونق در معاملات مسکن در بورس کالا گفت: نکته مهمی که بارها در خصوص پا گرفتن معاملات مسکن در بورس به آن تاکید شده این است که وقتی قرار است معاملات در یک بازار مشخص و به صورت رسمی صورت گیرد، نباید بخش دیگری از معاملات در بازار غیررسمی دیگری انجام شود. چراکه اگر معاملات همزمان با بورس در یک بازار غیررسمی هم انجام شود، عملا از ظرفیتهای بازار رسمی و قیمتهای کشف شده در آن برای بازار غیررسمی سوءاستفاده میکنند.
وی اظهار داشت: این نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد و معاملات به شکل متمرکزی در بستر اصلی یعنی بورس انجام شود تا بتوان بازار مسکن را از طریق عرضه و تقاضا کنترل کرد. اما اگر تنها بخشی از معاملات مسکن به بورس کالا منتقل شود، نمیتوان در بحث شفافیت معاملاتی و کشف قیمت و ایجاد تعادل در این حوزه انتظار بالایی از بورس داشت.
باقری در رابطه با امکان ایجاد شفافیت قیمت و برقراری تعادل در بازار مسکن با عرضه املاک در بورس کالا گفت: باید به این نکته مهم مجدد تاکید کنم که لازم است تمام مکانیسم معاملات حوزه مسکن در بازار رسمی مثل بورس کالا صورت گیرد و به هیچ وجه نباید در بازار غیررسمی عرضهای صورت گیرد. چراکه اگر برای عرضهها دو حالت معاملاتی وجود داشته باشد مطمئن باشید که نمیتوان تعادل را در بازار به خوبی برقرار کرد؛ به خصوص در شرایطی که عرضه و تقاضا در بازار آن کالا بهم میریزد.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: البته در شرایط عادی میتوان هم در بورس و هم در خارج از بورس عرضه داشت. اما اگر شرایط بازار ملتهب بوده و یا نیاز به تنظیمگری داشته باشد، باید معاملات در یک بازار به صورت متمرکز انجام شود تا بتوان تعادل لازم را در آن برقرار کرد. دلیل آن هم این است که وقتی شما به همه عوامل موثر بر بازار احاطه و همه عوامل و اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا را در اختیار داشته باشید، میتوانید استراتژی معاملاتی تعریف کرده و بهتر تصمیم بگیرید. اما اگر قرار باشد بخشی از معاملات در بورس و بخشی در بازار خارج از بورس باشد، بورس نمیتواند نقش واقعی خود را در تنظیم بازار بگذارد.
این کارگزار کالایی راهکار توسعه معاملات در بورس کالا را عرضه املاک مسکونی دانست و گفت: برای رونق این معاملات در بورس باید توجه داشت که املاک تجاری مشتریان خاص خود را دارد، ولی املاک مسکونی برای عموم مردم جذاب است و اگر به این سمت برویم که عرضههای مسکونی در بورس کالا با تبلیغات گسترده انجام شده و خریداران متعددی در این مزایدهها شرکت کنند، به نظر بنده میتوان این بازار را توسعه بیشتری داد و به موفقیت بزرگی در این زمینه دست یافت.