سمنان- ایرنا - ۳۱ درصد فوتی‌های تصادفات استان سمنان مربوط به راه‌های روستایی است، این میزان تلفات زنگ هشداری به مسوولان برای رسیدگی بیشتر است.

زیرساخت‌های نامناسب ، فرسودگی و عرض کم جاده ، افزایش تردد و سرعت‌ غیر مجاز بیشترین نقش را در وقوع تصادف در جاده‌های روستایی استان سمنان دارد، مسایلی که نیازمند توجه و عزم بیشتر مسوولان استانی و تامین اعتبارات ملی است.

محورهای روستایی از جمله حادثه خیزترین محورهای استان سمنان در سال‌های اخیر است که از مسافران و گردشگران و حتی اهالی این مناطق قربانی می‌گیرد.

استان سمنان با مساحتی برابر ۹۷٬۴۹۱ کیلومتر مربع که ۵.۹ درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است.

 در استان ۷۰۲ هزار نفری سمنان حدود ۲ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد ، هر چند سهم جمعیت روستایی و تردد در این جاده‎‌ها در مقایسه با جاده‌های بین شهری و شهری کمتر است اما تلفات و تصادفات رانندگی در راه‌های روستایی طی سال‌های گذشته بر خلاف دیگر جاده‌ها روند افزایشی گرفته و آمار دستگاه‌های متولی موید این واقعیت تلخ است.

یک هزار و ۸۱ کیلومتر راه‌ روستایی در غرب استان سمنان واقع شده و بقیه در شرق این استان است ؛ یک‌هزار و ۲۵۰ کیلومتر راه از ۲ هزار و ۱۲۸ کیلومتر راه روستایی در استان سمنان آسفالت و ۱۹۰ کیلومتر راه شوسه است.

بنا بر آمار بیش از ۳۱ درصد فوتی تصادفات جاده‌ای بهار ۹۹ در کل راه‌های استان سمنان مربوط به محورهای روستایی این استان بود و بیشترین تصادف‌های جاده‌ای منجر به فوت در استان نیز در  محور دامغان - جندق رخ داد.

بیشترین تصادف محورهای روستایی استان سمنان در سه ماه نخست امسال مربوط به شهرستان شاهرود بود، محورهای روستایی گرمسار به ویژه در مناطق شمالی و جنوبی این شهرستان و نیز راه‌های روستایی در محور دامغان به جندق در رتبه های بعدی قرار دارند.

۴۶ هزار خانوار با جمعیت ۱۴۲ هزار تن در بیش از ۲۸۰ روستای استان سمنان زندگی می کنند.

دلیل افزایش قابل توجه تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در جاده‌های روستایی،  روکش نشدن و ترمیم نکرده آن‌ها و نیز رانندگی با سرعت زیاد توسط برخی رانندگان بی احتیاط است که این امر از نبود نظارت مناسب و سامانه‌های نظارتی همچون دوربین‌های ثبت سرعت در این راه‌ها نشات می‌گیرد.

تردد مسافرانی که با جاده‌ها آشنا نیستند نیز رو به افزایش است و رفت و آمد گردشگران داخلی و خارجی در جاده‌های ‌روستایی استان سمنان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

مشکل دیگر، ناآشنایی تعداد زیادی از موتورسواران در روستاها به قوانین و مقررات می‌باشد، مساله‌ای که علت عمده بروز حوادث مرگبار شده است.

کمبود علائم و تابلوهای رانندگی، کم عرض بودن  برخی جاده‌ها، خاکی بودن جاده و یا از بین رفتن روکش آسفالت هم عامل بسیاری از تصادفات شده که در جاده‌های روستایی استان سمنان محرز است.

بخش زیادی از جاده‌های روستایی با استانداردهای لازم آسفالت فاصله دارد، اگرچه مسوولان ذیربط در راستای مرمت آسفالت و بهبود راه‌های روستایی اقداماتی انجام داده‌اند اما کاهش تصادفات نگران کننده در این محورها نیازمند عزم بیشتر از سوی مسوولان به ویژه در جذب اعتبارهای ملی برای بازسازی راه‌های روستایی باهدف کاهش سوانح رانندگی و رفع مشکلات زیرساختی است.

رضا ربیعی یکی از ساکنین روستای طرود شهرستان شاهرود در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: آسفالت برخی از جاده‌های روستایی از بین رفته و از خاکی نیز بدتر است ، بیشتر راننده‌ها به گمان خلوت بودن این جاده‌ها سرعت مطمئن را رعایت نمی‌کنند و با توجه به شرایط  جاده‌ها، تصادفات منجر به فوت رخ می‌دهد.

وی افزود: در چند سال اخیر موارد عبور و مرور وسایل نقلیه در جاده‌های روستایی جنوب شاهرود نسبت به گذشته افزایش یافته اما امکانات تغییر چندانی نکرده است.

ربیعی با بیان اینکه استانداردهای لازم باید در آسفالت جاده‌های روستایی رعایت شود، معتقد است که متاسفانه کمتر به این قضیه توجه می‌‍شود.

وی به عبور احشام به خصوص شتر در مسیرهای اطراف روستای طرود اشاره و اضافه کرد: در بسیاری از جاده‌های روستایی احشام مانند شتر عبور می‌کنند اما تابلوی عبور حیوانات در این مناطق به اندازه کافی وجود ندارد.

زهرا انتظاری یکی از ساکنان روستاهای شمال استان سمنان نیز در گفت و گو با ایرنا افزود: برخی از مسیرهای روستایی در شهرستان مهدیشهر از لابلای کوه‌ها عبور کرده و هیچگونه حفاظی ندارد.

این بانو ادامه داد: با توجه به اینکه جاده‌های روستایی روز به روز پر تردد می‌شود باید بیشتر مورد توجه مسوولان استان سمنان قرار گیرد و اقدامات لازم برای رفع کم عرض بودن جاده‌ها و کمبود تابلوهای راهنمایی و رانندگی انجام دهند.

۱۶ فوتی بهار ۹۹ در راه‌های روستایی استان سمنان

رییس پلیس راه استان سمنان از کاهش ۲۰ درصدی تلفات جاده‌ای این استان در سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: در سه ماهه اول سال  گذشته ۶۴ نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده‌های استان سمنان جان باختند که  این رقم با کاهش ۲۰ درصدی در مدت مشابه سال ۹۹ به ۵۱ نفر جان کاهش یافت.

سرهنگ تقی کبیری با بیان اینکه در سه ماهه اول سال جاری ۱۶ نفر به دلیل سوانح رانندگی در جاده های روستایی استان جان باختند خواستار رفع  مشکلات زیرساختی جاده‌های روستایی این استان شد.

بیشترین تصادفات راه‌های روستایی سمنان از نوع رخ به رخ است

رییس پلیس راه استان سمنان اظهارداشت : تصادف رخ به رخ، بر اساس تجزیه و تحلیل‌ها، بیشترین نوع تصادفات محورهای روستایی این استان در بهار ۹۹ بود.

وی با اشاره به مهمترین علل رخداد تصادفات رانندگی راه‌های روستایی استان سمنان، افزود: انحراف و تجاوز به چپ از علت‌های اصلی تصادف‌ها در این مناطق است.

کبیری ادامه داد: بیشترین تصادف محورهای روستایی استان در سه ماه نخست امسال مربوط به شهرستان شاهرود بود، محورهای روستایی گرمسار به ویژه در مناطق شمالی و جنوبی این شهرستان و نیز راه‌های روستایی در محور دامغان به جندق در رتبه های بعدی قرار دارند.

رییس پلیس راه استان سمنان یادآور شد: بیشترین تصادف‌های جاده‌ای منجر به فوت در استان مربوط به محور دامغان- جندق است.

طول محور دامغان ـ معلمان ـ جندق به عنوان محور اتصالی استان سمنان به اصفهان از دشت کویر ۲۷۰ کیلومتر است که ۲۴۰ کیلومتر آن در استان سمنان و ۳۰ کیلومتر در استان اصفهان قرار دارد.

تعداد فوتی‌ها در جاده‌های روستایی نگران‌کننده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: جذب اعتبارهای ملی برای بازسازی راه‌های روستایی باهدف کاهش سوانح رانندگی و رفع مشکلات زیرساختی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان پیگیری شود.

منوچهر فخری در گفت و گو با ایرنا  افزود: افزایش سوانح رانندگی در جاده‌های روستایی استان نگران کننده بوده و لازم است که دستگاه‌های اجرایی مربوطه در قالب جذب اعتبارهای ملی برای رفع این چالش اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: با اعتبارهای استانی نمی‌توان برای بازسازی جاده‌های روستایی استان اقدام کرد و به طور حتم باید به دنبال جذب اعتبارهای ملی در این بخش باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان با بیان اینکه، اجرای طرح های آشکارسازی در جاده های روستایی استان مورد توجه باشد، گفت: تعداد فوتی‌ها در جاده های روستایی استان در ماه‌های اخیر قابل توجه و نگران‌کننده است.

نقاط حادثه‌خیز راه‌های روستایی سمنان نیازمند ساماندهی

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان هم به خبرنگار ایرنا گفت: ۲۰ نقطه حادثه‌خیز راه‌های روستایی استان برای کاهش تصادف و افزایش امنیت تردد ساماندهی شود.

مهدی صمیمیان ابراز داشت: این راه‌ها پر تردد بوده و انتظار می‌رود به منظور کاهش تصادف‌ها در این راه‌ها دستگاه‌های مرتبط اهتمام ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: از مجموع ۲۰ نقطه حادثه‌خیز روستایی، ۲ نقطه مربوط به روستاهای شهرستان مهدیشهر، ۲ نقطه مربوط به روستاهای شاهرود، ۲ نقطه مربوط به روستاهای میامی، یک نقطه مربوط به هریک از شهرستان‌های سمنان، گرمسار و آرادان و بقیه نقاط حادثه خیز مربوط به روستاهای دامغان است.

صمیمیان خاطرنشان کرد: بیشترین نقاط حادثه‌خیز روستایی در شهرستان دامغان مربوط به روستاهای واقع در محور دامغان- جندق است و انتظار می‌رود رفع نقاط حادثه‌خیز در این مناطق تسریع شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان یادآور شد: بیش از ۳۰ روستا در محور دامغان- جندق قرار دارد و افزایش تردد به دلیل تعداد زیاد روستاها در محور دامغان- جندق، احتمال تصادف را در این منطقه حادثه‌خیز بالا برده است.

اعتبارات استانی پاسخگوی ساماندهی نقاط حادثه خیز نیست

صمیمیان ادامه داد: براساس آخرین دستورالعمل‌ها، اعتبار لازم برای ساماندهی نقاط حادثه‌خیز روستایی باید از منابع اعتباری استانی تامین شود، اما میزان اعتبار مورد نیاز برای رفع نقاط حاثه‌خیز زیاد است و اعتبارهای استانی جوابگو نیست و برای تسریع در کار تخصیص اعتبارات ملی گره‌گشا است.

وی بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط براساس اولویت‌هایی مانند میزان اعتبارات، میزان تردد و میزان تصادفات با تخصیص به موقع اعتبار در ساماندهی نقاط حادثه‌خیز اقدام کنند.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری سمنان گفت: دهیاران براساس بخشنامه ارسال شده از سوی معاونت عمران توسعه امور شهری و روستایی به صورت جدی و مستمر پیگیر رفع نقاط حادثه‌خیز از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط باشند.

۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز راه‌های روستایی استان سمنان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: امسال، ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت و بهسازی راه‌های روستایی این استان نیاز است.

احسان منصور کیایی افزود: امسال، توسعه، مرمت و بهسازی راه روستایی از اولویت‌های اداره راهداری استان سمنان به منظور ککاهش تصادفات جاده‌ای است که تحقق این مساله نیازمند تامین اعتبارات و عزم ملی است.

وی ابرازداشت: نگهداری و ایمن‌سازی راه‌ها و جاده‌ها از جمله وظایف راهداری است و انتظار می‌رود فرمانداران شهرستان‌های استان در تخصیص به موقع اعتبارات حوزه راهداری همکاری لازم را داشته باشند.

منصور کیایی  با اشاره به طرح‌های بهسازی و آسفالت جاده‌های روستایی استان سمنان، تصریح کرد: امسال، تکمیل راه‌های روستایی نیمه تمام استان به طول ۱۰.۵ کیلیومتر در قالب طرح ملی ابرار در دست اجرا است.

وی طرح ابرار را یکی از طرح‌های مهم دولت تدبیر و امید برشمرد و افزود: این طرح با هدف بهسازی و آسفالت جاده‌های روستایی اولویت دار طرح ریزی شده که علاوه بر موثر بودن در زدودن غبار محرومیت از روستاها و جلوگیری از مهاجرت، نقش بسزایی در کاهش تصادفات راه‌های روستایی دارد.

تشویق روستاییان برای اسکان در روستاها نیازمند فراهم ساختن امکانات رفاهی است ، راه دستیرسی مهم ترین امکان برای رفت و آمد روستاییان به شهرها است که در این راستا نقش مهمی دارد.