سیدجواد حسینی روز سه شنبه در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: برای کمک به توسعه آموزش درحوزه استثنایی، باید تلاش شود که دانش آموزان با نیازهای ویژه که به علت مشکل جسمی، شرایط سخت تری نسبت به افراد عادی دارند، یاری رسانده شوند، در این زمینه آموزش و پرورش موظف است با جانشین ساختن تکنولوژی، کمبودها را برطرف کند.
وی در ادامه گفت: اجرای اقدامات طرح نهضت توان افزایی برای توسعه خدمات به دانشآموزان با نیازهای ویژه، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تلاش داریم تامین شود.
وی همچنین در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه آموزش کودکان با نیازهای ویژه بسیار هزینهبر از دانش آموزان عادی است گفت: در وضعیت استاندارد سرانه فضای آموزشی در مدارس عادی ۸.۳ مترمربع است اما در وضعیت موجود، به طور میانگین برای هر دانش آموز ۵.۳ متر مربع فضا تامین شده است.
حسینی افزود: سرانه فضای آموزشی در مدارس استثنایی در وضعیت استاندارد ۲۸ متر مربع است اما این رقم در وضعیت موجود ۱۰ متر مربع است که بر این اساس فضای استاندارد برای این قشر تامین نشده است.
وی خاطرنشان کرد: هزینه، وقت و تخصص مورد نیاز برای ارائه خدمات آموزش به دانش آموزان با نیازهای ویژه پنج تا ۱۰ برابر، بیشتر از دانش آموزان عادی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره سایر دستاوردهای سفر به خراسان شمالی گفت: در این استان ۱۱ مدرسه برای دانش آموزان استثنایی ساخته می شود.
وی با بیان اینکه اکنون هزار و ۶۰۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در سطح کشور وجود دارد که بر این اساس، ۲۱۰ مدرسه کم است و باید ساخته شود، گفت: در این زمینه از اسفند پارسال تاکنون ساخت ۸۲ مدرس وارد مرحل عملیاتی شده است.
حسینی با بیان اینکه ۱۴ مدرسه از مدارس مزبور، برای طیف اوتیسم است گفت: سهم هر استان از ساخت ۲۱۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، مشخص شده است که سهم این استان ۱۱ مدرسه است، در این زمینه از مسوولان خراسان شمالی انتظار می رود زمین مورد نیاز را تامین کنند و ما نیز اعتبار مورد نیاز برای ساخت را از خیران تامین می کنیم.
وی با بیان اینکه دانش آموزان با نیازهای ویژه در ۱۵ استان از داشتن سالن ورزشی مخصوص بی بهره اند گفت: خراسان شمالی از استان های بهره مند در این زمینه است اما ساخت سالن های ورزشی ۲۰۰ مترمربعی در ۳۵۰ مدرسه سطح کشور در دستور کار است که سهم خراسان شمالی از این سالن های درون مدرسه ای، هشت سالن است.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: نیاز کودکان و دانش آموزان استثنایی به امکانات ورزشی بیش از سایر دانش آموزان است.
وی مناسب سازی را از نیازهای دانش آموزان در مدارس استثنایی عنوان کرد و گفت: در هر استان یک مدرسه تلفیقی و یک مدرسه اوتیسم، به طور کامل مناسب سازی می شود.
وی با بیان اینکه اقدامات مربوط به سنجش سلامت، باید در طول سال هم قابل انجام باشد اظهار داشت: در این زمینه، در هر استان یک پایگاه دائم سنجش با امکانات مورد نیاز، راه اندازی می شود.
وی ایجاد ۲ مرکز اختلال یادگیری در خراسان شمالی را از تعهدات خود برای این استان عنوان کرد و افزود: اکنون ۷۵۱ مرکز اختلال یادگیری در کشور وجود دارد که ۱۱ مرکز در خراسان شمالی فعال است و امسال ۲ دیگر ایجاد می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: ۱۷ مرکز مشاوره در ۱۷ استان کشور کم داریم البته این مرکز در خراسان شمالی راه اندازی و فعال شده است اما با توجه به نیاز، ۲ مرکز مشاوره دیگر در این استان ایجاد می شود.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از بازنشستگان گفت: تلاش داریم تا در ۳۵۰ منطقه سطح کشور، ۳۵۰ باشگاه بازنشتگان را ه اندازی شود، این باشگاه ها، پاتوقی برای حضور بازنشستگان خواهد بود.
حسینی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹، مرکز جامع پایگاه آموزشی در خراسان شمالی دایر خواهد شد که در این مرکز دست کم ۲ هزار نفر تحت پوشش قرار می گیرند و این، هشتین مرکز در سطح کشور خواهد بود.
وی با اشاره به افتتاح نخستین مرکز جامع تشخیص، توانبخشی و آموزش کودکان و دانش آموزان بانیازهای ویژه کشور در بجنورد گفت: برای تجهیز این مرکز، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تامین شده است که تجهیزات تا هفته آتی به این مرکز، منتقل می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اجرای نهضت زبان اشاره و خط بریل برای پنج هزار دانش آموز گفت: سهم استان از این طرحها ارائه خدمات به ۱۴۰ دانش آموز برای زبان اشاره و ۴۰ آموزش خط بریل است.
حسینی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سفر یک روزه خود به خراسان شمالی ۲ پروژه در حوزه آموزش و پرورش استثنایی را افتتاح می کند.