مهاباد- ایرنا- نخستین مرکز خدمات کشاورزی غیردولتی در روستای "شیبلو" از توابع بخش مرکزی میاندوآب افتتاح شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب روز سه‌شنبه در آیین افتتاح این مرکز اظهار داشت: مراکز خدمات غیردولتی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری تصدی‌گری‌های وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی به منظور تخصصی کردن فرآیند تولید محصولات کشاورزی راه‌اندازی شده است.

علی دیانتی افزود: همچنین یافته‌های نوین علمی از طریق این مراکز توسط فارغ‌التحصیلان متخصص بخش غیردولتی به تولیدکنندگان بخش کشاورزی انتقال خواهد یافت.

وی با موفق ارزیابی کردن عملکرد شرکت‌های خدمات فنی مهندسی کشاورزی میاندوآب‌، بیان کرد: طی ۶ سال اخیر پروژه‌ها و طرح‌های متعددی نظیر استقرار کشاورزی پایدار، تحولی، ترویج، جایگزینی، اصلاح و احیای باغات، مدیریت مرتع با اعتبار حدود ۵۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به این شرکت‌ها واگذار شده که با موفقیت اجرا و برای ۱۲۵ نفر از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی زمینه اشتغال فراهم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب، پلاک‌گذاری ماشین‌آلات خودگردان کشاورزی، صدور حواله نهاده کشاورزی، برگزاری دوره‌های آموزشی- ترویجی، تشکیل پرونده و تهیه نقشه UTM دار برای متقاضیان اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار، دریافت مجوز خانه باغ و دامداری‌های کوچک روستایی را از سایر امور واگذار شده به شرکت‌های فنی مهندسی کشاورزی برشمرد. 

دیانتی با اشاره به اینکه تلاش‌های مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی منجر به افزایش عملکرد در واحد سطح در کلیه محصولات کشاورزی شده‌است، بر لزوم توانمندسازی کشاورزان و کاهش فاصله بین نمونه‌های بخش کشاورزی با سایر تولیدکنندگان تاکید کرد.

وی همچنین با قدردانی از حمایت فرماندار این شهرستان در زمینه تخصیص اعتبارات عمرانی به پروژه‌های آب و خاک به ویژه سامانه‌های آبیاری نوین، اظهار داشت: مشکل تامین آب، خرد شدن اراضی کشاورزی و نبود بازار مناسب برای فروش محصولات کشاورزی از مشکلات عمده بخش کشاورزی میاندوآب‌ است و مدیریت بر واردات و صادرات، توسعه صنایع غذایی و تبدیلی، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و ضرورت ارتقای ضریب بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی، جلوگیری از تغییر کاربری و تفکیک اراضی کشاورزی راهکارهایی مناسب برای کاهش معضلات بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب‌ با بیان اینکه برای توسعه و پیشرفت کشور باید بخش کشاورزی در اولویت سرمایه‌گذاری‌های مسوولان و دولتمردان قرار گیرد، اضافه کرد: اشتغال، گردش مالی و اقتصاد این شهرستان بطور مستقیم و غیرمستقیم به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان به بخش کشاورزی وابسته است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی نیز در این آیین اظهار داشت: صدور مجوز و استقرار مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی در اجرای ماده ۲ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی با هدف تنوع بخشی به ظرفیت‌های اشتغال در بخش کشاورزی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در جهت واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی و حرکت به سمت کشاورزی نوین از طریق نفوذ دانش روز به عرصه‌های کشاورزی در سطح روستاها اجرا می‌شود.

امین آقایی افزود: تمامی شرکت‌های فنی مهندسی مستقر در پهنه‌ها جهت ادامه فعالیت موظف به اخذ مجوز مرکز خدمات غیر دولتی هستند و تا ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این قانون جهت اخذ مجوز فرصت دارند. 

وی گفت: موسسات و ارگان‌های دولتی و غیردولتی فقط مجاز به کارسپاری به اعضای حقیقی و حقوقی سازمان نظام مهندسی کشاورزی می‌باشند که موفق به اخذ پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی شده‌اند و رعایت نکردن این امر مخالف قوانین و مقررات نظام مهندسی است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان، میاندوآب همیشه در اجرای طرح‌های جدید کشاورزی، پیشرو، نوآور و زبانزد بوده است، افزود: شرکت‌های فنی مهندسی کشاورزی در قالب مراکز خدمات خصوصی باید بتوانند با نیازسنجی محلی و توانمندسازی کارشناسان خود، تمامی نیازهای تخصصی و نهاده‌ای بخش کشاورزی منطقه را تامین و به ویترین تکنولوژی‌های نوین بخش کشاورزی تبدیل شود.

در آیین افتتاح این مرکز، معاون عمرانی فرماندار، رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی، معاون مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و رئیس اداره پشتیبانی و تجهیز شبکه ترویج جهاد کشاورزی استان و مدیران نهادهای وابسته و مرتبط با کشاورزی که در محل مرکز جهاد کشاورزی زرینه‌رود شمالی برگزار شد، حضور داشتند.