تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

همدان - ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: در سال آبی جاری با انسداد ۲۹۹ چاه غیر مجاز نزدیک به ۱۰ میلیون متر مکعب آب در این استان صرفه‌جویی شد.

منصور ستوده روز چهارشنبه در نشست اعضای شورای حفاظت از منابع آب همدان اظهار داشت: کبودراهنگ با ۱۰۴ چاه بیشترین، و فامنین با یک چاه، کمترین تعداد انسداد چاه‌های غیرمجاز را به خود اختصاص داده‌اند و همدان نیز با انسداد ۷۳ چاه غیرمجاز در رتبه دوم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان بیان کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی از نیمه دوم سال ۹۳ در همدان تاکنون، نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و موجب صرفه‌جویی بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

ستوده افزود: اداره کل دادگستری، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اجرایی همکاری بسیار مناسبی با این شرکت در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه گروه های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: ۲۳ گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

ستوده بیان کرد: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

وی در ادامه گفت: در سال آبی ۹۹_۹۸ تاکنون به صورت میانگین ۴۶۰ میلیمتر بارش در استان ثبت شده است که این میزان بارش در سال آبی گذشته نزدیک به ۶۰۶ میلیمتر بود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان با اشاره به اینکه میزان بارش میانگین در بلند مدت ۳۴۹ میلیمتر است، افزود: در مقایسه میزان بارش در سال جاری آبی با بارش بلندمدت درمی‌یابیم که میزان بارش گرچه نسبت به سال قبل کاهشی بوده اما نسبت به بازه زمانی بیشتر و بلند مدت روند افزایشی داشته است.

ستوده ادامه داد: در پی این بارش‌ها حجم مناسبی از آب در مخزن سدها انباشته شده است و اکنون ۷۲ درصد مخزن سد اکباتان، ۶۹ درصد سد آبشینه، ۷۹ درصد سد شیرین‌سو، ۹۶ درصد سد کلان، ۷۷ درصد سد سرابی و ۳۵ درصد مخزن سد شنجور پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۳۶ کنتور هوشمند بر روی چاه های مجاز نصب شده است و بر اساس پیش‌بینی برنامه اقتصاد مقاومتی تا پایان سال ۱۳۹۹ ، تعداد این کنتورها به ۵۰۰ عدد می‌رسد.وی با بیان اینکه روند انسداد چاه‌های غیرمجاز ادامه دارد، افزود:

بر اساس آخرین آمار، یک هزار و ۷۶۱ میلیون مترمکعب معادل ۹۰ درصد از منابع آب زیرزمینی استان همدان در بخش کشاورزی، ۱۴۶ میلیون مترمکعب، معادل هفتدرصد در بخش شرب و بهداشت و ۵۹ میلیون مترمکعب معادل سه درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.