تهران- ایرنا- بیش از ۷۰ نماینده فرهنگی و مسوولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پیامی اعلام کردند: دوران تصدی مسئولیت آیت الله تسخیری در این سازمان، سال‌های درخشانی از خدمات متعدد ایشان بود که در تقریب بین مذاهب اسلامی و ایجاد هم‌زبانی، هم‌دلی و هم‌افزایی بین مذاهب مختلف اسلامی، نقش بسزایی ایفا کرد.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پیام این نمایندگان فرهنگی و مدیران این سازمان ضمن تسلیت ارتحال آیت الله محمدعلی تسخیری آمده است: اندوخته‌های علمی این فقیه وارسته چه در نجف اشرف و در جوار امیر مؤمنان(ع) و چه در قم و در مجاورت کریمه اهل بیت(ع) از ایشان عالمی دقیق النظر و مجاهدی پرتلاش ساخته بود.

در این بیانیه همچنین آمده است: آیت‌الله تسخیری در جهان اسلام و نیز بسیاری از کشورهای غیر اسلامی مورد احترام پویندگان علم و جویندگان حقیقت بود. حضور وی در گفت‌وگوهای دینی، فضای اعتماد و همدلی ایجاد می‌کرد و شناختش از مسائل جهان اسلام، وی را به مشاوری امین برای علمای مسلمان تبدیل کرده بود.

این بیانیه از سوی ابوذر ابراهیمی ترکمان، قربانعلی پورمرجان، محمد مهدی ایمانی‌پور، احسان خزاعی، احمد حسین‌پور، امان اله صیادی، سودابه ملایری و دیگر مسئولان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صادر شده است. 

 بیـانیـه تسـلیـت شـورای همـاهنگی تبـلیغـات اسـلامی 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در این بیانیه خاطر نشان کرد: این عالم مجاهد و زبان گویای اسلام و تشیع همواره منادی صلح و وحدت فراگیر در جهان اسلام و همراهِ همیشگی و همدل در امر برگزاری مراسم و مناسبت های ملی و انقلابی و بزرگداشت ایام الله انقلاب اسلامی این شورا در عرصه های بین المللی بوده و نقش اساسی به عنوان زبان گویای مراسم انقلابی و مذهبی در جهان اسلام داشته است.

این بیانیه می افزاید: ایشان همواره با صلابت مثال زدنی و درایت و تلاش زائد الوصف خود، سعی در تقریب بین مذاهب اسلامی و جد و جهد در تقویت انسجام و وحدت در جهان اسلام گام برداشته و با حرکتی منطقی و همه جانبه برای اعتلای وحدت اسلامی و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام عمر پر برکت خود را صرف اهداف عالیه اسلام و انقلاب اسلامی کرد.

پیام تسلیت دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) 

 آیت الله رضا رمضانی در پیام تسلیت به مناسبت درگذشته آیت الله تسخیری اظهار داشت:‌این مرد بزرگوار و متخلق، تاریخی طولانی از مجاهدت و صبر را بر جای گذاشت؛ چه آن زمان که در راه مبارزه با رژیم بعثی رنج شکنجه و زندان را بر خود هموار کرد، چه وقتی که به قم هجرت کرد و در دوران خفقان ستمشاهی به فعالیت های فرهنگی و انقلابی مشغول شد و چه در دهه های اخیر که در راه آرمان تقریبی اسلام هجمه های دشمنان و زخم زبان های دوستان را به جان خرید. وی در این سال های صعب و راه دشوار، از هیچ چیز جز خداوند متعال نترسید و رسالت او را تا آخرین روزهای عمر تبلیغ کرد.

وی افزود: مرحوم آیت الله تسخیری از مؤسسان مجمع جهانی اهل‌بیت (علیهم‌ السلام) بود که از بدو تأسیس در سال 1369 تا سال 1378 دبیرکلی این سازمان مهم و مبارک را بر عهده داشت؛ و تا پایان عمر در شورای عالی آن به شیعیان جهان خدمت کرد. حضور پر نشاط وی در مجامع جهانیِ اسلامی - حتی با وجود مشکلات جسمانی سال های اخیر - و دفاع بی وفقه او از مکتب اهل بیت(ع)، انقلاب اسلامی و وحدت ابناء امت، آن چنان درخشان و مؤثر بود که گاه رشک جوانان را نیز بر می انگیخت.

آیت الله رمضانی ادامه داد: این اندیشمند فرهیخته، علاوه بر تلاش های فراوان برای تقریب بین علمای فِرق مختلف اسلام، در عرصه دیالوگ بین ادیانی هم بسیار موفق و مورد وثوق دانشمندان و رهبران ادیان گوناگون شرق و غرب بود. بنابراین او را می توان یک روحانی "عالِم بزمانه" و یک "مبلّغ کم نظیر" دانست که به طور قطع "زبان گویای اسلام و تشیع" در عصر حاضر محسوب می شد.

در ادامه پیام دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت آمده است: علاوه بر عضویت و فعالیت در نهادهای بین المللی (همچون مجمع فقه اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی)، خدمات وی در نهادهای داخل ایران - مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه روحانیت مبارز، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجلس خبرگان رهبری - نیز صفحات پر افتخاری از حیات طیبه او را رقم زده است.

این پیام می افزاید: همچنین آثار علمی (که با قلمی ادیبانه نگاشته شده اند)، تراث فرهنگی (که مورد توجه فرهیختگان فریقین قرار دارد) و مؤسسات به جای مانده از آن مرحوم (که برکات فراوانی به امت اسلام و بویژه ایتام آل محمد(ص) تقدیم کرده اند)، باقیات صالحات ارزنده‌ای برای وی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله تسخیری رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام روز سه‌شنبه در ۷۶ سالگی در اثر عارضه قلبی در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت.  پیکر این عالم ربانی به دلیل شرایط کرونایی به شکل محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بعداز ظهر امروز (پنج‌شنبه) در  جوار حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده می شود.

آیت الله تسخیری از چهره‌های شناخته علمی و فرهنگیِ جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می کرد. وی خدمات ارزنده ای در این قلمرو به اسلام و تشیع کرد. مشارکت در ده ها کنفرانس علمی در کشورهای مختلف به عنوان برگزارکننده یا عضو هیات رئیسه یا میهمان، عضویت در هیات امنا و شورای عالی چند مرکز دانشگاهی و مجمع علمی در ایران و دیگر کشورها و تدریس در مراکز علمی گوناگون؛ از جمله فعالیت های مؤثر وی در زمینه های علمی و فرهنگی بود.

تسخیری همچنین در مجمع فقه اسلامی در جده (وابسته سازمان کنفرانس اسلامی) از ۱۳۶۲ تاکنون به عنوان تنها نماینده رسمی تشیع امامی در تثبیت و ترویج مبانی فقهی و اصولی تشیع نقشی در خور تقدیر داشت. وی در ۲۰ سال گذشته ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب و نیز رئیس هیأت امنای مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به عهده داشت.