آیت الله تسخیری تنها فقیه شیعه در مجمع فقهی جده بود

تهران- ایرنا- حجت الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم از زنده‌یاد آیت‌الله تسخیری به عنوان تنها فقیه شیعه یاد کرد که به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در جلسات مجمع فقهی جده شرکت می‌کرد.

حجت الاسلام مصباحی‌مقدم به خبرنگار معارف ایرنا گفت: آیت الله تسخیری یکی از شاگردان برجسته شهید آیت الله سیدمحمدباقر صدر بود و می توان گفت اجتهاد وی در پای درس شهید صدر ظهور کرده و در حالی که مجتهد بود در زمان رژیم صدام به ایران تبعید شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از تسخیری به عنوان ادیب و شاعر یاد کرد و افزود: از آنجا که وی شاگرد شهید صدر بود بنابراین در محضرش به‌خوبی با اقتصاد اسلامی آشنا شده بود و لذا ورود وی به ایران بیشتر با ارائه درس های اقتصاد اسلامی در دانشگاه ها و حوزه به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزود: وی سال‌ها عضو شورای فقهی مشورتی بانک مرکزی و عضو کمیته فقهی بورس بود و به عنوان نماینده ایران در مجمع فقهی جده شرکت می کرد و در واقع تنها فقیه شعیه ای بود که در حضور فقهای اهل سنت در این مجمع شرکت می کرد و از اعتبار بالایی نزد آنها برخوردار بود.

وی ادامه داد: مرحوم تسخیری به خوبی آرای اهل سنت را می دانست و چون با آرای فقهای شیعه آشنا بود، می‌توانست از منظر بی‌طرفانه ای نیز قضاوت کند. وی در آن مجامع فقهی مباحثات بسیاری با علمای اهل سنت داشته و در مواردی توانسته بود به خوبی آنها را قانع کند؛ به گونه ای که نظر آنها را برگرداند.  

مصباحی مقدم از آیت الله تسخیری به عنوان شخصیتی کم نظیر، پرکار، فعال و حاضر در همه صحنه ها یاد کرد و افزود: آثار بسیاری از وی در زمینه مسائل فقهی و اقتصادی به جامانده است که قابل استفاده پژوهشگران و علاقه مندان است.

مراسم هفتمین روز ارتحال آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام دیروز (سه شنبه، چهارم شهریور) با حضور شخصیت های فرهنگی، علمی، دانشگاهی، حوزوی و سیاسی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

آیت‌الله تسخیری، رییس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چهارشنبه گذشته (۲۸ مرداد) در ۷۶ سالگی در اثر عارضه قلبی در بیمارستان خاتم الانبیاء تهران درگذشت. وی از چهره‌های شناخته علمی و فرهنگی جهان اسلام بود که همواره در معرفی درست تشیع و ایجاد تفاهم و همدلی میان مسلمانان تلاش می‌کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha