گروه مشاوران علمی دولت انگلیس روز جمعه (۳۱ مرداد ۱۳۹۹ ) اعلام کردند که شاخص شیوع کرونا (نرخ شیوع یا بازتولید) در انگلیس بین ۰.۹ تا ۱.۱ در نوسان بوده و این بدان معناست که آمار مبتلایان به کرونا در این کشور دوباره اوج گرفته است.
این شاخص که به نرخ R شناخته میشود بیانگر آن است که یک فرد مبتلا به کرونا، این بیماری را به چه تعداد فرد دیگر منتقل میکند. پیش از کاهش سطح قرنطینه در انگلیس نرخ R بین ۰.۹ تا ۰.۵ در نوسان بود.
هم زمان منابع خبری گزارش دادند که دولت محدودیتهای بهداشتی در دو شهر «اولدهام» و «بلکبرن» را به سطح پیش از قرنطینه کامل افزایش داده است. بر اساس آمارهای رسمی شهر «اولدهام» دارای بیشترین آمار ابتلا به کرونا در انگلیس است و پس از آن به ترتیب شهرهای نورثمپتون، بلکبرن و دارون در ردیفهای بعدی قرار دارند.
نخست وزیر انگلیس سه هفته پیش با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در این کشور اعلام کرد که برنامه دولت برای لغو بیشتر محدودیتهای قرنطینه به تعویق افتاده است.
«بوریس جانسون» با ایراد سخنانی در نشست مطبوعاتی روزانه دولت اعلام کرد که آمار مبتلایان به کرونا برای اولین بار در سه ماه گذشته دوباره اوج گرفته است.
وی با بیان این ادعا که دولت در قیاس با ابتدای شیوع این ویروس در موقعیت بهتری قرار دارد افزود: ناگزیر هستیم پدال ترمز را فشار دهیم تا شیوع ویروس را کنترل کنیم.
چندی بعد دولت نام شماری از کشورهایی را که در فهرست مناطق ایمن و قرنطینه آزاد قرار داده بود حذف کرد.
بر اساس پرتوکل بهداشتی انگلیس تمام مسافران به این کشور موظف هستند مشخصات، راههای تماس و محل قرنطینه خود را به مرزبانان اعلام کنند. مهلت قرنطینه ۱۴ روز تعیین شده و نقض این دستورالعمل میتواند به جریمهای تا مبلغ یکهزار پوند یا پیگرد قانونی منجر شود.
دولت انگلیس برای کمک به صنعت در آستانه فروپاشی هواپیمایی این کشور فهرستی از کشورهای عمدتا اروپایی ارائه و اعلام کرد که مسافران به این کشورها، از تاریخ ۱۶ تیر نسبت به رعایت قرنطینه مستثنی هستند.
اما ۴ مرداد در اقدامی ناگهانی ابتدا اسپانیا را که اصلی ترین مقصد گردشگری انگلیسی ها در اروپا به شمار میرود، و سپس شمار دیگری از کشورها را از این فهرست خارج کرد که موجی از اعتراضها و خشم مردم انگلیس را به دنبال داشت.
بازی خطرناک جانسون برای بازگشایی مدارس
انگلیس آخرین کشور اروپایی بود که مدارس خود را از ۲۳ مارس (۴ فروردین) تعطیل اعلام کرد. تا ۱۶ ماه مارس(۲۶ اسفند) همه کشورهای اروپایی غیر از سوئد و آیسلند مدارس خود را تعطیل کردند.
دولت انگلیس ۱۲ خرداد ماه گذشته مدارس را برای برخی مقاطع تحصیلی کلیدی بازگشایی کرد. با این حال این تصمیم با استقبال چندانی مواجه نشد و نیمی از دانشآموزان در کلاسهای درس حاضر نشدند.
پژوهشهای بنیاد ملی تحقیقات آموزشی از یک هزار و ۲۰۰ مدرسه در انگلیس نشان داد که ۴۶ درصد خانوادهها مانع بازگشت فرزندانشان به مدارس شدند. در واقع آنها نگران سلامتی فرزندان و احتمال ابتلای آنها به کرونا بودند.
براساس یافتههای بنیاد ملی تحقیقات آموزشی انگلیس، ۷۹درصد خانوادهها اعلام کردهاند تا زمانی که آمار ابتلا به کرونا به صورت پایدار افت نکند از بازگشت فرزندانشان به مدارس خودداری خواهند کرد. ۵۸ درصد هم گفتهاند به اطلاعات بیشتری درباره تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس نیاز دارند.
بوریس جانسون که از یک سو اعتماد افکار عمومی در مدیریت کرونا را از دست داده و از سوی دیگر دچار استیصال شده اصرار دارد که مراکز آموزشگاهی از ابتدای سال تحصیلی یعنی کمتر از ۱۰ روز دیگر به صورت حضور بازگشایی شود. او میگوید که تعلیم دانشآموزان یک اولویت ملی است و دولت تمام قوای خود را بهکار بسته تا دانشآموزان در شرایط ایمن به مدارس بازگردند.
وی هشدار داده که ادامه تعطیلی مدارس به لحاظ اجتماعی تحملپذیر و از نظر اقتصادی پایدار نیست و بهلحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است. جانسون معتقد است که بسته نگهداشتن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل در شرایط قرنطینه کامل مد نظر قرار گیرد.
اما محققان معتقدند که حتی اگر کودکان به کرونا مبتلا نشوند میتوانند در زنجیر انتقال این ویروس ایفای نقش کنند. پروفسور نیل فرگوسن مشاور علمی پیشین دولت هشدار داده که بازگشایی مدارس مقطع متوسطه و مراکز آموزش عالی در این کشور میتواند به تشدید موج دوم کرونا و افزایش شاخص ابتلا به کرونا منجر شود.
همچنین دکتر ایزابلا اکرل، رئیس گروه تحقیقاتی ویروسهای نوظهور از دانشگاه ژنو در اظهار نظری، بازگشایی مدارس را به این امید که کودکان نقشی در گسترش همهگیری کرونا نخواهند داشت، «خوش خیالی» دانسته و گفته که این معضل فراتر از حد محاسبه سیاستمداران است.
از سویی وزیر آموزش انگلیس پس از رسوایی نمرات دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی تحت فشار زیادی برای استعفا قرار دارد.
«گاوین ویلیامسون» هفته گذشته به دلیل ناتوانی در محاسبه نمرات حساس دانشاموزان مقطع پیش دانشگاهی و «استرسی» که به آنها وارد، عذرخواهی کرد.
وی در توجیه ناتوانی خود اینگونه توضیح داد که دولت در پی لغو امتحانات مقطع پیشدانشگاهی به دلیل فراگیری کرونا، الگوریتمی را با کمک رئیس مرکز ناظر بر مدارک تحصیلی و امتحانات انگلیس (افکال) برای محاسبه نمرات دانشآموزان طراحی کرد، که اینک مشخص شده چندان کارآمد نیست.
این الگوریتم قرار بود نمرات دانشآموزان را بر اساس روند تحصیلی آنها در سالهای گذشته و بدون دخالت مسئولین مراکز آموزشگاهی محاسبه کند. اما نتیجه نمرات پایینتر از حد انتظار دانشآموزان ارائه و موجی از اعتراض ها را در سراسر انگلیس به همراه داشت.
ویلیامسون سرانجام ضمن عذرخواهی از دانشآموزان اعلام کرد که به نمرات قبلی آنها ترتیب اثر نخواهد داد و نمرات جدید از سوی مسئولین مراکز آموزشگاهی محاسبه میشود.
این رویداد و مجموعهای از سیاستهای شتابزده دولت جانسون در کنار پیش خرید انبوهی از واکسنهای تائید نشده کرونا از نوعی دستپاچگی و سردرگمی دولت در مدیریت بحران کرونا حکایت دارد.