تهران - ایرنا - مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با اشاره به ایجاد سامانه نوبت‌دهی الکترونیک در دفاتر خدمات قضایی گفت: همه ١٢٠٠ دفتر خدمات قضایی مجهز به نوبت‌دهی الکترونیک است.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، حسن روحانی‌نیا روز دوشنبه در نشست خبری افزود: با توجه به شیوع کرونا موضوع خدمات غیرحضوری مورد به عنوان تکلیف کلی برای دستگاه ها مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در کانون دفاتر خدمات قضایی به عنوان یک مسئولیت و وظیفه اجتماعی برای طراحی یک سامانه اقدام کردیم و اکنون شهروندان می توانند با مراجعه به سایت کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نزدیک ترین محل مورد نظر خود را انتخاب کنند و با ثبت نوبت بدون معطلی به دفاتر مراجعه کنند.

روحانی نیا اظهار داشت: ریاست قوه قضاییه بر موضوع پیش بینی سازوکار حقوقی و قضایی به محرومان تاکید دارند و از اینرو کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در یک اقدام جدی به طور مستقیم ورود پیدا کرد و جلساتی با کمیته امداد و بهزیستی داشتیم و تفاهم نامه‌ای برای ارائه به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی منعقد شد.
وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد در مراجعه به دفاتر خدمات قضایی مبلغی پرداخت نمی کنند.
روحانی‌نیا گفت: تاکنون چند ده هزار نفر از محرومان در آستانه بهره‌مندی از خدمات رایگان دفاتر خدمات قضایی هستند و این اقدام را وظیفه و افتخار بزرگی می دانیم.

ورود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به حوزه فرایند دادرسی غیرحضوری
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: با تدابیر ریاست قوه قضاییه و تلاش های مرکز آمار و فناوری های قوه قضاییه دادرسی مجازی در دستور کار قرار گرفته، اکنون به عنوان پایلوت در استان خراسان جنوبی چند صد دادرسی الکترونیک انجام شده است و مردم به جای شرکت در جلسات دادگاه از طریق الکترونیک در فرایند دادرسی حضور می‌یابند که این اقدام فرصت فوق العاده ای برای صرفه جویی در وقت و انرژی است.
وی خاطرنشان کرد: این فرایند هنوز در کل کشور اجرایی نشده اما نوید می دهیم که به زودی در نقاط بیشتری اجرا شود.
روحانی نیا تصریح کرد: آنچه در رابطه خدمات الکترونیک قضایی مطرح می‌شود زیر مجموعه قوه قضاییه هوشمند است تا مردم کمترین زحمت را در دسترسی به این خدمات داشته باشند.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در خصوص مشکلات ناشی از سامانه ثنا گفت: مردم به جای مراجعه مستقیم به دفاتر از قبل نوبت دریافت کنند. البته برای رسیدگی به این مشکلات، به زودی یک مرکز تماس در کانون راه‌اندازی می‌شود.

ملاقات مجازی با زندانیان پیگیری می شود
وی درباره استفاده از ظرفیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ملاقات مجازی با زندانیان گفت: در این راستا دادستان تهران و مدیرکل زندانهای استان تهران پیگیر موضوع هستند. 
روحانی نیا افزود: آخرین قدم‌ها در حال انجام است. امروز یک تست در زندان بزرگ تهران انجام می‌شود که در صورت تأیید کارشناسان در سطح گسترده‌تری انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: مشکلی در این رابطه به دلیل درگاه پرداخت سازمان زندان‌ها وجود داشت. سازمان زندانها به دلیل تفاهم نامه ها از درگاه پرداخت خاص استفاده می کرد و با درگاه پرداخت
در مرکز فناوری قوه قضاییه و دفاتر خدمات الکترونیک قضایی متفاوت بود.
روحانی نیا گفت: این تست امروز از یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با زندان تهران بزرگ انجام می‌شود.
مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در مورد کاهش زمان صدور گواهی عدم سوءپیشینه گفت: در فرایند صدور این گواهی مرجع پاسخ دهنده مجتمع قضایی سجل کیفری است. 
روحانی نیا اضافه کرد: این مرجع نیاز به کمک های لجستیک و سازمانی داشت که با نظر ریاست قوه قضاییه و دادستان کل کشور این موضوع به زودی تحقق می‌یابد.