نوشهر- ایرنا - معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت که از زمان تاسیس دهیاری‌ها تاکنون ۱۵۰ هزار پروژه کوچک و بزرگ در روستاهای کشور بهره‌برداری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، علی قربانی عصر دوشنبه در آیین افتتاح ساختمان شورای اسلامی و دهیاری روستای امامزاده قاسم دهستان دو هزار شهرستان تنکابن ، تعداد دهیاری های کشور را در حال حاضر حدود ۳۸ هزار واحد اعلام کرد.

وی با تاکیدبر این که توسعه کشور از روستاها عبور می کند ، سیاست دولت را توجه به دهیاری ها و رفع مشکلات آنان از جمله چارت سازمانی این نهاد عمومی و مردمی برشمرد.

قربانی جلوگیری از مهاجرت را با ایجاد اشتغال و درآمد زایی در روستاها امکان پذیر دانست و گفت : در مجلس دهم ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالزایی در روستاها اختصاص پیدا کرد.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین از تعیین تکلیف وضعیت سازمانی دهیاران تا یک هفته دیگر خبر داد و افزود که دهیاری ها تاکنون فاقد چارت سازمانی بوده اند و با سه اصلاحیه ای که در زمینه حقوق و مزایای آنها صورت گرفت ، تا یک هفته دیگر وضعیت سازمانی آنها مشخص می شود.

قربانی توضیح بیشتری در باره اصلاحیه ها انجام شده در زمینه حقوق و مزایای آنها نداد ولی پیش از این رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از تغییر وضعیت ۲ هزار و ۱۰۰ دهیار پاره وقت به دهیار تمام وقت در قالب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار خبر داده بود.

جمالی نژاد تغییر در شرایط احراز سمت دهیار ، لحاظ سابقه فعالیت در دهیاری به عنوان یکی از شرایط احراز سمت دهیار ، اعمال هر یک سال سابقه فعالیت در سمت دهیار ، معادل دوسال سابقه فعالیت در دستگاه‌های اجرایی ، نحوه درجه‌بندی دهیاری‌ها از درجه یک تا ۶ را از جمله اصلاحیه ها اعلام کرده بود.

معاون وزیر کشور همچنین از بازنگری دستورالعمل حقوق و مزایای دهیاران ، مسئولان امور مالی و امور فنی و همچنین تهیه و تدوین لایحه جامع دهیاری‌ها و تصویب آن در کمیسیون تخصصی مربوطه که در هیات وزیران به عنوان دیگر اصلاحیه خبر داده بود.

جایگاه سی‌ام مازندران در سرانه دهیاری

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور همچنین در این مراسم سرانه دهیاری ها و روستاهای مازندران را حدود ۱۱۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت که مازندران جایگاه سی ام را در میان استان های کشور در اختیار دارد.

وی با اشاره به جمعیت روستایی ۴۲ درصدی مازندران و پاسخگو نبودن سرانه کنونی برای تهیه تجهیزات و ماشین آلات ، بر ضرورت تلاش برای بهره گیری بیشتر از این اعتبارات تاکید کرد و افزود : در برخی استان ها ، دهیاری ها تا ۱۵ برابر رقم سرانه مازندران بهره مند هستند و لازم است این فاصله حداقل ۶ برابر کاهش یابد.

در این مراسم ساختمان شورای اسلامی و دهیاری روستای امامزاده قاسم دهستان دوهزار تنکابن افتتاح شد. این ساختمان که در چهار طبقه به مساحت ۲۶۴ متر مربع ساخته شده ، دارای ایستگاه آتش نشانی است.  برای ساخت این ساختمان تاکنون ۵۰۸ میلیون تومان هزینه شده است.

جمعیت روستای امامزاده قاسم دهستان دوهزار تنکابن دارای ۶۲ خانوار است.