عباس فراهانی روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، افزود: محور قم- جعفریه به طول ۳۸ کیلومتر است که احداث ۸۰ درصد این محور بهصورت چهار خطه اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: ۲۰ درصد باقیمانده این محور شامل تقاطع قلعه سنگی و چهار کیلومتر انتهایی از جعفریه تا بزرگراه ساوه-سلفچگان است که حدود ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی ادامه داد: مسیر رفت چهار کیلومتر انتهایی محور به اتمام رسیده و تا ۲ هفته دیگر زیر بار ترافیک میرود و اجرای مسیر برگشت این محور نیز ۲ ماه به طول میانجامد.
وی خاطرنشان کرد: تامین اعتبار احداث تقاطع قلعه سنگی به طول ۱.۲ کیلومتر، به نیمه دوم امسال موکول شده است که در صورت تحقق، این طرح در طول چهار ماه به اتمام خواهد رسید.
وی کمبود اعتبار را یکی از علتهای تاخیر هشتساله در چهار خطه کردن محور قم- جعفریه عنوان و بیان کرد: وجود مجتمعهای دامی، ظرفیت صنعتی و اقتصادی منطقه، رفتوآمد قشرهای مختلف بهویژه دانشجویان به دانشگاههای شهرهای اطراف و تردد شهروندان استان های آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، زنجان و قزوین ضرورت احداث و تکمیل این محور را پراهمیتتر نموده است.
فراهانی افزود: با توجه به بهرهبرداری از آزادراه حرم تا حرم (قطعه قم - گرمسار) و افزایش حجم ترافیک عبوری استانهای غربی و شمال غربی به قم، راهاندازی محور قم - جعفریه موجب کاهش حوادث جادهای و هزینههای مربوط به استهلاک و سوخت و صرفهجویی در زمان شده و طول این محور در مقایسه با مسیر ساوه - سلفچگان - قم، ۲۰ کیلومتر نزدیکتر است.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان، آزادراه قم - گرمسار و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک اشاره کرد.
۳۵۰ کیلومتر آزادراه، ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۵۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی در استان قم وجود دارد.