خلیل رنجبر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دانش آموزان در ۴۱ مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه با ۲۰۵ کلاس درس در مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه پیش حرفهای و حرفهای تحصیل میکنند.
وی رعایت شیوهنامههای بهداشتی و دستورالعملهای سلامت در مدارس استثنایی همچون دیگر مدارس را ضروری دانست و افزود: حفظ و تأمین سلامت دانش آموزان اولویت اصلی است ضمن اینکه جریان تعلیم و تربیت باید همزیستی با ویروس کرونا را در پیش گیرد.
وی با بیان اینکه یک دانش آموز با نیاز ویژه برابر با چهار دانشآموز در یک کلاس عادی نیازمند ارائه خدمات است، اضافه کرد: آنچه مهم است باور به ارزشمندی این کودکان مثل همه دیگرات، اهمیت حضور آنها در جامعه و احترام به تفاوتهای آنان مثل همه انسانی دیگر است.
رنجبر یادآور شد: باید به دانشآموزان با نیازهای ویژه کمک شود تا با دنبال کردن اهداف واقعی در زندگی با محیط اجتماعی سازگار شوند و با مهارتآموزی، فرهنگسازی و حمایت همه جانبه به آنان بیاموزیم که میتوانند عضوی مفید برای جامعه باشند.
وی تاکید کرد: در راستای ترویج عدالت آموزشی و حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی، ۵۲۹ دانش آموز تلفیقی فراگیر، یک هزار و ۷۳۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری و چهار هزار دیرآموز در مدارس عادی از خدمات آموزشی و حمایتی آموزش و پرورش استثنایی کردستان در سال تحصیلی گذشته بهرمند شدند.
رنجبر گفت: دانش آموزان با نیازهای ویژه ناتوان نیستند بلکه آنان تواناییهای بالایی دارند و این هنر معلم است که با فراهم آوردن فضای مناسب تعلیم و تربیت، این تواناییها را شکوفا کند.
سال تحصیلی جدید روز شنبه ۱۵ شهریور، همزمان با سراسر کشور در مراسمی ضمن رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصله گذاری در سه هزار و ۹۰۰ مدرسه شهری و روستایی استان کردستان برای حدود ۳۰۰ هزار دانشآموز آغاز شد.