بجنورد- ایرنا- مسوول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: دولت در چند سال گذشته اهتمام فراوانی برای هوشمندسازی حمل و نقل نظیر راه‌اندازی سامانه هوشمند توزین و نصب دوربین‌های ثبت تخلف داشته است.

امین بهزادنیا روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این زمینه، تجهیزات مختلف از قبیل دوربین های ثبت تخلف و تردد شمار در سطح جاده ها افزایش یافته است.  

وی گفت: شمار دوربین های ثبت تخلف در جاده های استان در سال ۹۲ تنها ۶ دستگاه بود اما با نصب ۱۶ دستگاه دوربین دیگر، شمار این تجهیزات به ۲۲ دستگاه رسیده است.  

مسوول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی اظهار داشت: برای تامین این میزان دوربین ثبت تخلف ۵۲ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.  

دوربین های ثبت تخلفات جاده ای قادر به شناسایی تخلف سرعت لحظه ای غیرمجاز و سرعت غیرمجاز متوسط بوده و می توانند تصویر پلاک خودروی متخلف را ثبت کنند. این دوربین ها تصویر پلاک خودروی متخلف را ثبت و به مرکز کنترل پلیس راهور ارسال می کنند.

وی گفت: اقدام دیگر در زمینه هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل در این دولت، نصب تردد شمار در سطح جاده ها است که در این زمینه، ۲ دستگاه، به تردد شمارهای استان افزوده شده است.

بهزادنیا خاطرنشان کرد: برای نصب ۲ دستگاه تردد شمار در سطح جاده های استان، ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است و شمار این تجهیزات، به ۴۷ دستگاه افزایش یافته است.  

وی گفت: اکنون ۲۱ دستگاه دوربین نظارت تصویری، تردد در جاده های استان را رصد می کند که تلاش داریم ۲ دستگاه دوربین دیگر تا پایان امسال، به این تجهیزات افزوده شود.  

بهزادنیا، نصب و راه اندازی سامانه هوشمند توزین در حال حرکت را از دیگر اقدامات در دولت تدبیر و امید در استان عنوان کرد و گفت: این سامانه،  برای نخستین بار در استان راه اندازی شده است.

مسوول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: این سامانه قادر است تخلف اضافه تناژ ناوگان باری را در حال حرکت شناسایی کند.

وی تصریح کرد: این سامانه تصویر پلاک خوروی حامل اضافه تناژ را ضبط و برای پلیس راه ارسال می کند تا برخوردهای قانونی با راننده متخلف انجام شود.

وی با بیان اینکه این سامانه در محور بجنورد-شیروان راه اندازی شده است افزود: در این سامانه، احتمال بروز خطا و اشتباه بسیار ضعیف است و نبود تقابل راننده با پلیس، نبود خطا و نیز مستند و مستدل بودن اطلاعات از مزایای این سامانه هوشمند است.

بهزادنیا درباره کنترل ناوگان راهداری در استان گفت: در این زمینه در چند سال گذشته،  ۲۴۲ دستگاه ردیاب  GPS در ناوگان راهداری نصب شده است که در این زمینه هفت میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.   

مسوول مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه آنلاین شدن تابلوهای پیام متغیر در محورهای مواصلاتی استان گفت: چند تابلوی پیام متغیر (vms) در محورهای استان به سامانه جامع مرکز مدیریت راه های کشور متصل شد.

وی افزود: با اتصال تابلوهای پیام متغیر به سامانه جامع مرکز مدیریت راه ها، ارتباط لحظه ای و آنلاین با مرکز میسر می شود.

وی با بیان اینکه تابلوهای پیام متغیر به منظور نمایش پیام‌های ترافیکی در سطح جاده‌ها، بزرگراه‌ها، تونل‌ها و مبادی پرتردد و حادثه‌ خیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: این تابلوها قابلیت ارتباط با مرکز کنترل را دارند و تمام پیام‌های مربوط به جاده ها، بار ترافیک، توصیه‌های ایمنی و موارد دیگر در زمان‌های مقتضی به تابلو ارسال می شود.

مسوول مرکز مدیریت راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: با استفاده از این نوع تابلوها می‌توان ضریب امنیت جاده و همچنین فرهنگ رانندگی را ارتقا بخشید.

طول راه های خراسان شمالی بدون احتساب راه های روستایی، یکهزار و ۳۴۳ کیلومتر است که ۱,۵۴ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون ۱۶۶ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۲ کیلومتر راه اصلی و ۷۴۵ کیلومتر راه فرعی در این استان وجود دارد.

طول راه های روستایی استان هم چهار هزار و ۶۵۴ کیلومتر است که ۳,۶ درصد از راه های روستایی کشور را دارد و در رتبه ۱۳ استان های کشور قرار گرفته است.

طول راه های شریانی استان ۶۳۷ کیلومتر است که ۱,۸ از راه های شریانی کشور را به خود اختصاص داده است.