بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در حال حاضر ۷۲ طرح آبرسانی در بخش مرکزی(بندرعباس، خمیر، حاجی‌آباد و قشم) با اعتباری بالغ بر ۴۱۹ میلیارد ریال در حال اجرا است.

امین قصمی روز دوشنبه در نشستی با احمد مرادی نماینده حوزه مرکزی استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در شهرستان‌های بندرعباس ۳۷ طرح، حاجی‌آباد ۱۴ طرح، خمیر ۱۲ طرح و ۹ طرح نیز در شهرستان قشم قرار دارد.

وی همچنین به تامین آب روستاهای شمال و شمال غرب بندرعباس اشاره کرد و بیان داشت: تاسیسات فعلی جوابگوی تامین آب مشترکان این روستاها نیست که در این رابطه طرح خط انتقال جدید با اعتباری افزون بر۱۰۰ میلیارد ریال در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آبفا هرمزگان افزود: این استان به طور ذاتی با کمبود آب مواجه است و برخی از مشکلات پیش‌بینی نشده از جمله خرابی تاسیسات، قطعی برق، شکستگی لوله‌ها و سرقت از تاسیسات برقی از جمله دلایل این قطعی‌ها هستند.

قصمی همچنین فرسودگی شبکه توزیع به ویژه در مناطق روستایی را از دیگر دلایل افت فشار آب عنوان کرد و عنوان کرد: در حال حاضر ۶ هزار کیلومتر از شبکه آب روستایی فرسوده است که اصلاح آن مستلزم رفع مشکل همیشگی کمبود اعتبار و منابع مالی لازم می‌باشد.

وی در تشریح مشکلات روستاهای حوزه مرکزی، دلایل قطعی‌های مکرر آب  در منطقه سرخون را سرقت تاسیسات برق چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ بیان کرد و یادآور شد: شهرک‌های جدید روستایی بدون زیرساخت آبرسانی است که شهرک گیاهدان قشم یکی از این نمونه‌هاست.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، اجرای زیر ساخت آب این شهرک در حوزه وظایف آبفا نیست اما آمادگی داریم شبکه آبرسانی شهرک گیاهدان را به صورت مشارکتی با اهالی اجرا کنیم.

وی همچنین به مشکلات ۲ آبشیرین کن سوزا و گوران نیز اشاره کرد که توسط بخش خصوصی اداره می شود و ادامه داد: تعدادی از روستاهای جزیره قشم از جمله گیاهدان، پی‌پشت و تورگان بدون شبکه آبرسانی هستند که عملیات آن در حال اجراست.

قصمی  از آمادگی این مجموعه برای اجرای طرح های مشارکتی در قالب اصلاح و اجرای شبکه توزیع آب روستایی و شهرک‌های جدید خبر داد و گفت: در صورت آمادگی دهیاران و به منظور سرعت‌بخشی در روند آبرسانی، بخشی از طرح‌های این حوزه به صورت مشارکتی انجام خواهد شد.

نماینده هرمزگان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دراین زمینه دهیاران و شوراها مشکلات خود را به ما منتقل می‌کنند که بر حسب وظیفه ما نیز این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

احمد مرادی در این رابطه به مشکلات آب روستاهای بندرعباس، قشم، حاجی آباد و خمیر اشاره کرد و ابرازداشت: شرکت آب و فاضلاب نیز تلاش‌های زیادی کرده که مشارکت مردمی می‌تواند به سرعت‌بخشی در طرح‌ها کمک کند.