مهاباد- ایرنا- سینمای مهاباد که روزی مخاطبان زیادی در این شهر داشت، اینک ۱۷ سال است روی پرده نقره‌ای آن هیچ فیلمی اکران نشده و غبار خاموشی چندین‌ ساله روی پرده و صندلی‌های آن نقش بسته است.

سینما به عنوان ابزاری قدرتمند برای انتقال فرهنگ اصیل و اسلامی کشور می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند؛ هنر فاخری که به تمامی ابعاد هنری و انسانی می‌پردازد و می‌تواند با اثرگذاری بر روی قشرهای مختلف اجتماع، سهم بسزایی در پرورش ارزش های دینی، اسلامی و انسانی در جامعه داشته باشد.

سینما یکی از زیباترین و کامل‌ترین هنرهاست، سینما فارغ از هر نوع فرهنگ و زبانی پیام انسانی را منتقل می‌کند و این پیام‌آور صلح و دوستی در بین جوامع است.

برای نخستین بار در بهمن ۱۳۷۸ تصمیم گرفته شد تا یک روز در کشور به نام "روز ملی سینما" به ثبت برسد، پس از تبادل و اظهار نظرهایی در میان فعالان این عرصه درباره ثبت این روز، سرانجام در سال ۱۳۷۹ و همزمان با چهارمین جشن بزرگ سینما و نیز صدمین سالگرد حیات سینمای ایران ۲۱ شهریور به عنوان روز سینما ثبت شد.

هر چند در تقویم رسمی ۱۳۹۱ پس از ۱۳ سال، روز ملی سینما از تقویم حذف شد و به ضمیمه پیوست، این اقدام واکنش‌ اهالی سینما را برانگیخت و سرانجام از ۱۳۹۴ دوباره این روز به تقویم برگشت و این روز غنیمتی است به پاس تلاش و کوشش تلاشگران عرصه سینمای کشور که با این هنر تصویری موجب اعتلای سینمای کشور می‌شوند.

روزگاری سینما در بین مردم مهاباد از محبوبیت زیادی برخوردار بود و در آن دوران سه سینمای دایر بود و علاقمندان فیلم در این آنها به تماشای تازه‌ترین فیلم می‌پرداختند و تازه‌ترین تولیدات سینما بر روی پرده سینما نمایش داده می‌شدند.

اما یکی از مشکلات بحث سینما در مهاباد تعطیلی شدن سینماهای این شهرستان در طول سال‌های گذشته و تداوم این تعطیلی پس از ۱۷ سال در این شهرستان است که با وجود تلاش‌های مسوولان مربوطه برای بازگشایی آن، تاکنون بی‌نتیجه مانده و غبار خاموشی چندین‌ ساله روی پرده و صندلی‌های آن نقش بسته است.

سابقه آخرین اکران فیلم در سینما تربیت مهاباد به سال ۱۳۸۲ برمی‌گردد و از آن به بعد نمایش فیلم در این سینما انجام نشده است که به یکی از دغدغه‌های مردم مهاباد و دوستداران فرهنگ و هنر این شهرستان تبدیل شده است.

با همکاری انجمن سینمای جوانان سال گذشته برای نخستین بار سینمای سیار در این شهرستان راه‌اندازی شد اما پس از چند اکران در شهرهای مختلف جنوب آذربایجان‌غربی این سینمای سیار نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل شده است.

خبرگزاری ایرنا دفتر مهاباد برای بررسی بیشتر این موضوع میزگردی را با حضور "سامند جوانبخت" رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، "رحیم بایزیدی" رییس انجمن سینمایی جوانان و "سامان صادق امیری" مسوول سینمای سیار مهاباد برگزار کرده است.

تعطیلی سینما در مهاباد به دغدغه متولیان فرهنگ تبدیل شده است

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: در طول چند سال گذشته تلاش‌های زیادی برای بازگشایی سینمای تربیت هلال احمر این شهرستان صورت گرفته اما به خاطر قدیمی بودن ساختمان این سینما که مربوط به ۵۰ سال قبل است، از ایمنی کافی برخوردار نبود.

سیامند جوانبخت با اشاره به نقش مهم سینما در تعالی فرهنگ یک جامعه افزود: بحث بازسازی سینمای مهاباد در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی مطرح شد و بیش از سه میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی آن مصوب شد اما تاکنون این اعتبار محقق نشده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه تلاش شده که با همکاری بخش خصوصی سالن سینما برای ورود تماشگران استانداردسازی شود و تعاملاتی با چند سرمایه‌گذاری علاقمند نیز در این رمینه صورت گرفته اما تاکنون این امر نیز قطعی نشده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد با اشاره به قدیمی بودن مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان گفت: در صدد هستیم که با راه‌اندازی مجتمع فرهنگی هنری جدید در مهاباد چند سالن پخش فیلم نیز در آن دایر شود.

وی افزود: مجتمع‌ فرهنگی هنری کنونی مهاباد یکی از قدیمی ترین مجتمع‌های فرهنگی هنری در آذربایجان‌غربی است و مجتمع‌های بوکان و نقده بعد از مهاباد در جایگاه دوم و سوم قرار داشتند که اکنون مجتمع بوکان به بهره برداری رسیده و مجتمع نقده هم در آستانه افتتاح قرار دارد.

جوانبخت اضافه کرد: هم اکنون یک مکان جدید در پشت دادگستری این شهرستان با مساحت پنج هزار متر مربع تایید شده و در صورت تامین اعتبار، عملیات احداث آن شروع می‌شود.

آذربایجان‌غربی از لحاظ سینما فقیر است

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌هایی است که از لحاظ فعال بودند تعداد سینما در مقایسه با استان‌های همجوار بسیار فقیر است و به جز مرکز استان که سه تا چهار سینمای فعال دارد و بوکان نیز که نیمه فعال است، در مابقی شهرستان‌ها سینمای فعالی نداریم.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: بحث فعال نبودن سینما تنها مختص مهاباد نیست و در هیچ کدام از شهرستان‌های استان به جز ارومیه، در استان سنیمای فعال نداریم.

جوانبخت افزود: در استان‌های همجوار از جمله کردستان و آذربایجان‌شرقی سینما از وضعیت بهتری برخوردار است و تنها تبریز ۲۰ سینمای فعال وجود دارد و به اکران فیلم‌های مختلف می‌پردازند.

وی اضافه کرد: فعال شدن سینماهای آذربایجان‌غربی نیاز به همت مردم و مسوولان استان است تا دوباره این صنعت و هنر جذاب فعال شود و خانواده‌ها بخشی از اوقات فراغت خود را به حضور در سینما اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه بخش فرهنگ با بی‌مهری بی‌سابقه‌ای روبرو شده از سرمایه‌گذاران بخش خصوص درخواست کرد در زمینه مسایل فرهنگ و راه‌اندازی سینما در آذربایجان‌غربی سرمایه‌گذاری کنند 

سینما هرگز نمی‌میرد

سینما یکی از بزرگترین ابرقدرت‌های فرهنگسازی در دنیا محسوب می‌شود که تاثیر کوچکترین نمای ظاهر شده بر آن را به سرعت می‌توان در میان مردم کوچه و بازار دید به همین خاطر استفاده از این دنیای مدرن و در عین حال لذتبخش، وسیله‌ای تازه برای نشان دادن فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که شاید به سختی بتوان با زبان روزمره بیان کرد و این راز ماندگاری و عدم مرگ سینماست.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: سینما از جمله مدرن‌ترین دستاورد فرهنگی بشر است که هیچ گاه نمی‌میرد و با استفاده از خلاقیت نسل‌ها و تکنولوژی جدید هر روز ابعاد تازه‌ای از این هنر کشف می‌شود.

رحیم بایزیدی افزود: علاقمندان هنر سینما هر روز با تازه‌های آن آشنا می‌شوند و در بسیاری از نقاط جهان مردم چشم‌انتظار اکران فیلم‌های تازه تولید شده دنیای فیلم هستند و همین تازگی و بروز شدن این دنیا باعث ماندگاری سینما در بین مردم شده است.

وی اظهار داشت: در یک دوره خاص به دلیل رشد ابزار مختلف صوتی و تصویری مردم تمایل داشتند که در محیط خانه به تماشای فیلم بپردازند اما اکنون این روند تغییر کرده خانواده‌ها دوست دارند، فیلم مورد علاقه خود را در سینما تماشا کنند.

وی با اشاره به اینکه دیگر زمان دایر کردن سالن‌های سینمای چند صد نفری گذشته، اضافه کرد: سیاست جدید در زمینه سینما راه‌اندازی چندین سال با ظرفیت کمتر و تنوع بخشیدن به اکران فیلم‌ها به صورت همزمان است.

وی اظهار داشت: دیگر در شهرستان‌ها نمی‌تواند ۴۰۰ نفر را به تماشای یک فیلم دعوت کرد اما می‌تواند به صورت همزمان برای چهار فیلم در چهار سالن کوچک و استاندارد مخاطب پیدا کرد.

سینمای سیار در مهاباد راه‌اندازی شد

با توجه به تعطیلی چندین ساله سینما در مهاباد، با همکاری انجمن سینمای جوانان این شهرستان نخستین سینمای سیار جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد راه‌اندازی شد تا برای علاقمندان به هنر سینما تا حدودی خلا نبود سینما جبران شود.

مسوول سینمای سیار مهاباد گفت: نخستین سینمای سیار دیجیتال جنوب آذربایجان‌غربی در مهاباد راه‌اندازی شده و اکران فیلم‌ها در آن از نیمه دوم آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ در این شروع شد.

سامان صادق امیری اظهار داشت: تجهیزات مورد نیاز این سینمای سیار دیجیتالی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال از سوی انجمن سینمای جوانان خریداری شده و اکران فیلم‌ها توسط این سینمای سیار در مکان‌های روباز و داخل سالن امکان‌پذیر است.

وی افزود: نخستین اکران فیلم با استفاده از این سینمای سیار در سالن اداره تبلیغات اسلامی مهاباد بود و در صورت فراهم بودن شرایط جوی در محوطه پارک خبرنگار و پارک شیخ شلتوت و در فضای روباز نیز اکران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سینمای سیار قابلیت حمل آسان داشته و امکان انتقال آن به سایر شهرستان‌های جنوب آذربایجان‌غربی و حتی مناطق روستایی نیز وجود دارد، اضافه کرد: این سینمای سیار با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و استقبال تماشاگران امکان اکران حداقل ۴۰ فیلم سینمایی را در هر ماه دارد.

صادق‌امیری گفت: اکران فیلم‌ها در این سینمای سیار به صورت نسخه دیجیتالی بوده و فیلم‌ها پس از ذخیره در حافظه دستگاه، برروی پرده نمایش آن قرار می‌گیرد و در هیچ مرحله‌ای از "نگاتیو" (فیلم نواری) استفاده نمی‌شود. 

وی اضافه کرد: در مدت زمان بسیار کوتاهی پس از شروع فعالیت سینمای سیار مهاباد تا شیوع بیماری کرونا در اسفند ۱۳۹۸ در مجموع ۱۵ اکران فلیم در شهرستان‌های مهاباد، نقده و شاهین‌دژ انجام شد و در مجموع ۲ هزار نفر در این سه شهرستان به تماشای فیلم پرداختند.

سینماگران جوان مهابادی ۲۲ فیلم تولید کردند

انجمن سینمای جوانان مهاباد فعالیت خود را از سال ۱۳۶۶ در این شهرستان شروع کرده و در این مدت با تربیت سینماگران جوان نقش مهمی در تولید فیلم در این شهرستان ایفا کرده و سال گذشته علاوه بر دایر کردن دوره کارگردانی و آموزش فیلم، ۲۲ حلقه فیلم کوتاه و بلند در این شهرستان تهیه شده است.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد گفت: اعضای این انجمن طی سال ۱۳۹۸ در مجموع ۲۲ فیلم کوتاه و بلند را در این شهرستان تولید کردند و دفتر مهاباد در بین  ۱۰ دفتر برتر انجمن سینمای جوانان کشور قرار گرفته است.

رحیم بایزیدی افزود: از مجموع فیلم‌های تولید شده توسط اعضای این انجمن ۱۲ فیلم پایانه دوره هنرجویان، چهارفیلم حرفه‌ای و ۶ فیلم نیز نیمه حرفه‌ای بود.

وی اضافه کرد: انجمن سینمای جوانان مهاباد سال گذشته ۲ دوره آموزش فیلم‌سازی نیز با حضور ۵۰ هنرجو، یک دوره عکاسی، چهار کارگاه تخصصی فیلم سه روزه با حضور ۸۰ نفر و یک کارگاه فیلم‌سازی پنج روزه با حضور "شیلان سعدی" از اساتید برجسته کشور برگزار کرد.

وی در خصوص نمایش فیلم در این انجمن نیز اظهار داشت: طی سال گذشته در سالن نمایش این انجمن نیز ۱۲ مورد نمایش فیلم بلند و ۴۰ مورد نمایش فیلم کوتاه شامل ۱۳۸ حلقه فیلم به نمایش درآمد.

رییس انجمن سینمای جوانان مهاباد با اشاره به حمایت از تولید فیلم گفت: علاقمندان به تهیه فلیم باید ابتدا در سامانه ثبت نام کنند و پس از تایید و موافقت با فیلم‌نامه‌، ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال کمک مادی به آنان صورت می ‌گیرد.

وی افزود: انجمن سینمای جوانان مهاباد یکی از انجمن‌های ۶۰ گانه سینمای جوانان در ایران است که از سال ۱۳۶۶ در این شهرستان راه‌اندازی شد و تاکنون به بیش از سه هزار هنرجو در رشته‌های مختلف فیلم‌سازی، تدوین، عکاسی و غیره آموزش دیده‌اند و هم‌اکنون دارای ۱۰۰ نفر عضو فعال است.

اگر تا دیروز سینما به یک ابزار برای نهادینه کردن فرهنگ بود امروز با توجه به هجمه‌های تبلیغی دشمنان در زمینه هدف قرار دادن فرهنگ جامعه ما، سینما یک نیاز فرهنگی است و جوامع شهری باید برای خروج از محیط خانه‌ها بهانه خوبی داشته باشند.

در چند دهه اخیر سینما رفتن به علت‌های مختلفی در بین افراد جامعه کم رنگ شده و بسیاری از ما لذت‌دیدن، خندیدن و گریستن جمعی را در سینما فراموش کرده‌ایم و به دلیل بی‌توجهی به زیرساخت‌ها و امکان جذب نشدن سرمایه در بخش سینما، بسیاری از منابع و ذخایر فرهنگی، ادبی و تاریخی کشورمان مانند سینما فراموش شده است.

مردم مهاباد که روزگاری سه سینمای فعال داشتند اینکه ۱۷ سال است از سینما نبود رنج می‌برند، از هر منظر که به قضیه سینما در این شهر بنگری شهری مانند مهاباد که سالانه بیش از ۵۰ هزار نفر گردشگر را میزبانی می‌کند، جای خالی سینما بسیار پررنگ و ملموس است.