به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، این بیانیه میافزاید: حزب اتحاد ملت با امعان نظر به وضعیت پیچیده و خطیر کشور و انبوه مسائل و مشکلات جامعه بهویژه در مواجهه با تحریمهای ظالمانه اقتصادی یا تهدیدهای سیاسی و کاهش منابع درآمدی دولت نسبت به سالهای گذشته ضروری میداند که اعتماد و مشارکت اجتماعی و رضایت افکار عمومی را در سیاستها و برنامههای معطوف به سال تحصیلی جاری یادآور شود و مخاطرات روزمرگی، تشتت و ناپایداری در تصمیمات و برنامهها را گوشزد کند.
در این بیانیه آمده است: آموزش و پرورش سرمایه کشور و توسعه علمی، رمز بقای ایران است. در هیچ شرایطی این اصول مبنایی که از دل فرهنگ ایرانی و انقلاب اسلامی درآمده و بخشی از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی محسوب میشود، نباید تحتالشعاع تهدیدها و مخاطرات قرار گیرد.
این بیانیه میافزاید: شرایط پیشآمده نشان داد نظام آموزش و پرورش ما و نظام آموزش رسمی دانشگاهی ما چه ضعفها و نارساییهایی دارد و در کجا با کیفیت پایین و در کجا با گرفتار شدن در تصلب ساختاری مدرکگرایی و کمیتزدگی و رکود تورمی علم روبهروست، از این شرایط میشود برای تحول، تغییر و اصلاح نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی استفاده کرد و البته این تحول خود محتاج عزمِ ملیست.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در این بیانیه تاکید کرد: این واقعیت قابل کتمان نیست که آموزش مجازی و آنلاین به رغم همه گشودگیها و ظرفیتافزاییهایی که دارند، میتوانند در زمینههایی این نقش اجتماعی و فرهنگی مدرسه و دانشگاه را در معرض تغییر قرار دهند. ولی از یاد نبریم که تغییر و نه تخریب آموزش مجازی، رقیب آموزشهای کلاسیک در مدرسه و دانشگاه نیست، مکمل آن است. به ویژه گمان نکنیم که مساله اپیدمی کرونا، مسالهای کوتاه مدت است و پس از گذار ایامی کوتاه مدرسه و دانشگاه ما خواهد توانست به وضعیت پیشین برگردد. با اعمال زور و نمایش هم نمیتوان مدرسه و دانشگاه را شبیه گذشته آن کرد.
این بیانیه میافزاید: امید است در شرایط خطیر کنونی ضرورت آزادیهای آکادمیک، آزادی بیان، آزادی نقد و حقوق اساسی و شهروندی کنشگران دانشگاهی بهویژه در دانشگاهها از سوی همه نهادهای قضایی و اجرایی بیشتر حس شود و نهادها و تشکلهای مستقل دانشجویی از آزادی عمل قانونی بیشتری برخوردار شوند. انصاف این است که در این شرایط که کشور به انسجام و همبستگی ملی نیاز دارد، شایسته نیست که استاد و معلم و دانشجو در معرض احکام سنگین یا احضارهای پیاپی و نگرانی از ابراز نقد و نظر قرار گیرند.
در این بیانیه آمده است: عدالت آموزشی به عنوان یک ضرورت گریزناپذیر در شرایط کرونایی و پساکرونایی چهره خود را نمایان ساخته است. در عدالت آموزشی باید دسترسی کودکان و جوانان محروم از ادامه تحصیل را مدنظر قرار داد.
در این بیانیه تصریح شده است: واقعیت این است که آموزشهای مجازی بخش مهمی از جامعه جوان و نوجوان ما را با تغییرات ناگهانی و ناخواستهای رو به رو کرده است که کمترین حاصل آن ماندن در خانه، احساس تنهایی، بروز کم شدن نشاط و تحرک کودکی و نوجوانی و حتی شیوع و گسترش آسیبهای اجتماعی است. ولی طبیعتا برای مقابله با این وضعیت بازگشت به گذشته و تصور اینکه بازگشایی مدرسه و دانشگاه به صورت قبلی میتواند به تنهایی مانع چنین مسائل و آسیبهایی شود، صحیح نیست.
این بیانیه میافزاید: اکنون بعد از کارنامه نسبتا موفق آموزش مجازی در مدارس و دانشگاهها در موج اول کرونا این پرسش در افکار عمومی شکل گرفته بود که آیا بازگشایی مدارس و دانشگاهها با شروع فصل پاییز و هشدارهایی که متخصصان سلامت و بهداشت به خصوص اپیدمیولوژیستها داشتند، در گسترش این خیز نقشی خواهد داشت یا نه.
حزب اتحاتد ملت ایران اسلامی در این بیانیه تاکید کرد: طبیعتا انتظار میرفت که با حرمت نهادن به این نگرانیها سیاست بازگشایی منعطف و مطابق با وضعیت کنونی باشد و افکار عمومی آن را بپذیرد. ارتباط دولت و نهادهای حاکمیتی با شهروندان ارتباطی فعالانهتر، مشارکتجویانهتر و اغناییتر باشد که اکنون باید به زمینهها و فرایند انجام و نتایج آن با تأمل بیشتر نگاه کرد.
این بیانیه میافزاید: فصل مشترک اغلب این دیدگاهها آن است که رعایت پروتکلهای بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی در مدارس و مراکز آموزشی، آن هم بعد از وقفهای طولانی در دیدار دانشآموزان و خانهنشینی آنان دشوار و حتی در بعضی سطوح غیرقابل کنترل است.