آموزش و پرورش باید از سیاست‌زدگی پرهیز کند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌وپرورش گفت: این وزارتخانه یک دستگاه سیاسی نیست و باید از سیاست‌زدگی در آن پرهیز شود، همه ما در مقابل تعلیم و تربیت ‌معلمان مسوولیت داریم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی امروز -سه شنبه- در نشست با رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: باید در جهتی حرکت کنیم که دستگاه تعلیم و تربیت و به‌طور خاص دانشگاه فرهنگیان از تعارضات سیاسی به دور بماند و در کمال آرامش بتواند مأموریت‌های خود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: اگر مسوولان این دانشگاه حیات خود را بر سیاسی بازی و فراز و نشیب سیاسی گره بزنند، تنها نتیجه آن قربانی کردن دانشگاه فرهنگیان خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب درمورد حساسیت انتخاب معلمان و آموزش نیروی انسانی آموزش‌وپرورش در این دانشگاه برای ورود به حرفه معلمی اظهار داشت: مهم‌ترین تمایز این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها این است که در دانشگاه فرهنگیان، معلمان و آینده‌سازان جامعه تربیت می‌شوند بنابراین وجوه تدریس و طرح درس در دانشگاه فرهنگیان بسیار با اهمیت است و با سایر دانشگاه‌های کشور متمایز است.

حاجی میرزایی افزود: دانشگاه فرهنگیان باید برای تمام دانشجو معلمان حتی فارغ التحصیلان دانشگاه برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشد، به دلیل حساسیت مسوولیت معلمان در جامعه و نقش تربیتی آنها در تربیت نسل آینده‌سازان باید قادر باشیم از دانشجو معلمان در حین تحصیل و چه در زمان فارغ‌التحصیلی ارزیابی کنیم و دانشگاه باید بر ارزیابی خروجی‌های دانشگاه تسلط و اشراف کامل داشته باشد.

وی با بیان این که ۲ روش جذب از طریق کنکور و جذب از طریق ماده ۲۸ در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، گفت: روش‌های جذب دانشجو معلمان طبق آخرین مصوبات دانشگاهی است که باید با مطالعه، تحقیق، ارزیابی و نظارت بر عملکرد، این دو گروه جذب ‌شده از دانشجویان قادر به تشخیص این نکته باشیم که در کدام‌یک از این گروه‌ها انگیزه خدمت، تلاش در کار و بهره وری بیشتر است و برای تقویت عملکرد این گروه‌ها چه برنامه‌هایی در پیش روی داریم.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری به حساسیت گزینش معلمان در تمام دنیا تصریح کرد: گزینش، تربیت نیروی انسانی و به‌کارگیری این نیروها به‌عنوان معلم در کشور، موضوعی است که در تمام دنیا اهمیت دارد. نقش معلم نقش برجسته‌ای است و باید بر اساس مطالعات و یافته‌های تطبیقی در دنیا پیش برویم و در تربیت دانشجو معلمان این مطالعات را به کار بگیریم.

حاجی میرزایی افزود: در ایران دانشگاه های فرهنگیان و شهیدرجایی مسوولیت تربیت دانشجو معلمان را برعهده دارند بنابراین ضروری است که روسا و اعضای هیات علمی این ۲ دانشگاه باهم ارتباط داشته باشند و با تبادل تجربیات دو دانشگاه صلاحیت حرفه‌ای و تربیتی دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان کشور ارتقا دهند.

وی ادامه داد: حرفه معلمی جزو یکی از حرفه‌هایی است که باید همواره به‌روزرسانی شود. این عصر، به‌عنوان عصر فناوری ارتباطات شناخته ‌شده است و دانش آموزان در سایه استفاده از فناوری‌های نوین بسیار زبده‌تر از گذشته شده‌اند.

عضو دولت تدبیر و امید تصریح کرد: در این شرایط ارتقای صلاحیت علمی و تربیتی معلمان اهمیت بالایی دارد. معلم باید بتواند خود را هم پای تمدن پیش ببرد و دانشگاه فرهنگیان با نظارت و برنامه‌ریزی دقیق و اصولی، در به‌روزرسانی دانش دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان به‌طور هدفمند عمل کند.

وی همچنین گفت: شیوع کرونا در کشور باعث ایجاد نگرانی، وقفه و تغییر درروش عملکرد آموزشی شد. کرونا بر روش آموزش دانشگاه هم بی‌تأثیر نبود و اعضای هیات علمی دانشگاه باید با مطالعه و پژوهش، درصدد ایجاد تحول در بهبود عملکرد دانشجو معلمان در سال جاری باشند.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با رییس و اعضای هیات رییسه دانشگاه فرهنگیان؛ با یادآوری این که کارکرد محیط دانشگاه فراتر از انتقال دانش است، گفت: یکی از مه مترین شاخص‌های کارآمد نظام مدیریتی، توانایی آنها برای حل مسئله است، در دانشگاه باید اصل بر آموزش حضوری نهاده شود.

وی با تشکر از ارایه گزارش اعضای هیات رییسه این دانشگاه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در مورد هیچ دانشگاهی به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان حساسیت به خرج نمی‌دهند و حتی نام هیچ دانشگاهی را به‌اندازه دانشگاه فرهنگیان به زبان نیاوردند. این تأکید مکرر ایشان اگرچه برای ما خوشایند است ولی می‌تواند به معنای یک مسولیت سنگین و خطیر اخروی و دنیوی باشد لذا این موضوع یک تکلیف قطعی الزامی است بنابراین باید گزارش‌های ارایه‌شده از اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم از آن‌ها برای برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های بعدی دانشگاه الهام بگیریم.

گزارش‌های دانشگاه فرهنگیان باید برای سایر بخش‌های آموزش‌وپرورش الهام‌بخش باشد

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کارآمدی نظام مدیریت یک جمع مدیریتی توانایی آن‌ها برای حل مسئله است. باید ارایه گزارش‌ها با این دیدگاه باشد که کدام حاجی میرزایی ادامه داد: مسوولان دانشگاه باید بدانند که با یک مأموریت سنگین و سخت در تربیت نیروی متخصص و علمی روبرو هستیم که برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نیاز به نقشه راه داریم تا بر اساس آن دقیقا بدانیم که چه برنامه‌ای را در چه زمانی انجام دهیم.

وی تصریح کرد: دانشجو معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان باید در مقایسه با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دیگر متمایز باشند و ازنظر توانمندی و صلاحیت علمی و حرفه‌ای و کارآمدی از دیگر دانشجویان در جایگاه بالاتری قرار گیرند.

باید تمایز بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های دیگر مشخص شود

عضو  دولت تدبیر و امید با یادآوری این که در تمایز فلسفه این دانشگاه با دانشگاه‌های دیگر شک نداریم ولی می‌خواهیم تمایز عمل را هم در این دانشگاه بدانیم و بفهمیم چه راهکارهایی دانشگاه فرهنگیان را در صدر دانشگاه‌های کشور خواهد نشاند، گفت: مگر ممکن است دانشجو را تعلیم دهیم و بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال این نباشیم که این دانشجو چگونه در حال فعالیت است؟ و کارآمدی و اثربخشی دانشگاه را پیگیری نکنیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: در حقیقت اگر در یک مجموعه دانشگاهی ارزیابی درستی از اثربخش و کارایی محصول خود نداشته باشیم چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم هیات علمی و باقی افراد شاغل در دانشگاه، کیفیت عملکردهایشان را تشخیص بدهند.

وی با تأکید بر این که آموزش‌وپرورش با مساله کرونا، همزیستی مسالمت‌آمیز انجام داد و آن را به‌عنوان یک بحران قبول کرده و آموزش را با شیوه‌های مختلف در این دوران آغاز کرده است، بیان کرد: توانستیم در شروع سال تحصیلی جدید با کرونا کنار بیاییم. اگرچه به نظر می‌رسد ساده‌ترین راه در مواجهه با ویروس کرونا این است که بگوییم آموزش غیرضروری است و باید متوجه خسارات ناشی از آموزش غیرحضوری هم باشیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اصل را بر آموزش حضوری قراردادیم و در دانشگاه هم باید آموزش حضوری را تأکید کنیم و سعی کنیم دانشجو معلمان را حتی برای یک روز هم شده به کلاس بیاوریم.

حاجی میرزایی افزود: اگر هم در مورد خوابگاه برخی دانشجویان به مشکل و مساله می‌رسیم باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا این دانشجویان بتوانند در مدت بیماری کرونا در نزدیک‌ترین دانشگاه محل سکونت خود به تحصیل مشغول شوند و از آموزش حضوری برخوردار شوند.

سوابق گذشته مستندسازی شود

وی به شناسایی معلمان برتر و استفاده از تجربیات آن‌ها اشاره کرد و گفت: مستندسازی سوابق گذشته کار ارزشمندی است. مستندسازی باید هم بر روی اسناد و هم بر روی معلمان برجسته انجام شود تا ماندگار شوند و برای نسل‌های بعدی نمونه عینی باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش موفقیت دانشگاه فرهنگیان در زمان کرونا درزمینه چاپ و انتشار کتب و دانشجویان برتر و برگزیده در میان دانشگاه‌های دیگر کشور را قابل‌تحسین دانست و تصریح کرد: آموزش‌وپرورش مفتخر به حمایت مقام معظم رهبری است و بزرگ‌ترین مسئولیت کشور را دارد. باید از ثبات بهتری برخوردار باشد تا عرصه و جولانگاه سودجویان و دشمنان نشود.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: به‌عنوان کسی که چند دهه تجربه مدیریتی داشته‌ام می‌دانم که با توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب هدف ما خیلی روشن است و اگر دانشگاه بخواهد گزارشی از اقدامات و عملکرد خود بدهد باید در مواردی که ایشان تأکید داشتند گام بردارد. برای مثال تربیت‌معلم تراز در دانشگاه از بیانات ایشان است و باید تمام فکر و ذهنمان را متمرکز کنیم که چطور می‌توانیم سخن رهبری را به عمل درآوریم تا بتوانیم در این مورد به ایشان گزارش مطلوب و موردنظر را برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha