سنندج - ایرنا - رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از فعالیت ۶۵ مدرسه و مرکز آموزشی، پرورشی، توانبخشی و حمایتی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سال تحصیلی جدید در این استان خبر داد.

خلیل رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۳ مدرسه مستقل و ۱۶ مدرسه ضمیمه با نیازهای ویژه، ۱۹ مرکز اختلالات یادگیری دولتی و هفت مرکز خصوصی در سطح استان فعالیت‌های آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی خاص را به دانش آموزان با نیازویژه ارائه می‌دهند.

وی افزود: فعالیت در مدارس با نیازهای ویژه نیازمند روابط عاطفی، انسانی و روابط عاطفی و معنوی بالایی است وم علمان این مدارس با ظرافت، حساسیت، تعهد و دلسوزی خاص و مضاعف مسائل مربوط به دانش آموزان را پیگیری می‌کنند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: یکی از اهداف مدارس با نیازهای ویژه تسهیل و پیشبرد امر آموزش و یادگیری است که این مهم در آموزش دانش‌آموزان دقت نظر خاصی را می طلبد و اگر برنامه‌های آموزشی و یادگیری با روشن بینی اجرا شود و هدف‌ها به صورت قابل فهم و عملی طرح شود می‌توان بازده مدارس را تا حد قابل توجهی بهبود بخشید.
وی با بیان اینکه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه امری پیچیده و تخصصی است، اضافه کرد: با عادی‌سازی و همزیستی در کنار هم‌سالان، فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش، آموزش خانواده و آگاهسازی جامعه می‌توان زمینه بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های افراد با نیاز ویژه را در جامعه فراهم کرد.

رنجبر گفت: در سال‌های اخیر حضور دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی(نهضت عادی سازی) جزو سیاست های ابلاغی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بوده است.

وی تاکید کرد: بر این اساس ۴۸۵ دانش‌آموز به صورت تلفیقی - فراگیر در دوره‌های مختلف تحصیلی،  چهار هزار و ۱۷۸ دانش آموز دیرآموز در پایه‌های اول تا سوم و یک هزار و ۶۰۰ دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در پایه‌های اول تا ششم دوره ابتدایی مدارس عادی از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش و پرورش با نیازهای ویژه استان در سال تحصیلی گذشته استفاده کردند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و دستورالعمل های سلامت در مدارس افزود: حفظ و تأمین سلامت دانش آموزان در مدارس اولویت اصلی است و باید سعی شود شیوه زیستن با این ویروس را یاد گرفت.