به گزارش خبرنگار ایرنا ، پرونده ایمن سازی و استاندار سازی مدارس غیر انتفاعی مازندران از پرونده های قدیمی در بخش آموزش استان است که همچنان باز باقی مانده است و مشخص نیست که تا چه زمانی قرار است تحصیل دانش آموزان در محیطی که از نظر سازمان نوسازی مدارس کشور ایمن محسوب نمی شود ، ادامه یابد.
آمار مدارس غیرانتفاعی مازندران ۸۲۰ واحد است که بیش از ۱۱۰ هزار دانش آموز در آن تحصیل می کنند که معادل بیشتر از ۲۰ درصد دانش آموزان استان است. اگر از وضعیت مدارس دولتی عبور کنیم و همه آنها را ایمن و استاندارد در نظر بگیریم ، تنها مدارس غیرایمن و غیراستاندار مازندران محل تحصیل ۱۰ درصد از کل جمعیت دانش آموزی است.
بررسی های میدانی و نام نشان بعضی از مدارس غیرایمن و غیراستاندار غیرانتفاعی مازندران نشان می دهد که در نقاط شهری واقع و پرسابقه هستند و شهریه های پر و پیمانی هم از دانش آموزان دریافت می کنند ، با این وجود گویا نداشتن مجوز ایمنی سازما نوسازی ، قرار داشتن در منظر عمومی و گزارش های رسانه ای منتشر شده طی سال های گذشته تاثیر زیادی در وضعیت این مدارس ایجاد نکرده است و آنها همچنان به کارشان ادامه می دهند.
نیاز آموزش و پرورش ، پاشنه آشیل برخورد
آنچه از اظهارات مسئولان آموزش و پرورش مازندران بر می آید ، کمبود فضای آموزشی در بخش دولتی در کنار کمبود زمین و گرانی ساخت و سازها مهم ترین علتی است که سبب تداوم فعالیت این دسته از مدارس شده است ، موضوعی که مهدی قربان زاده رییس اداره مشارکتهای مردمی و مدارس و مراکز غیرانتفاعی آموزش و پرورش مازندران بر آن صحه می گذارد و می گوید : در دهه های اخیر حجم قابل توجهی از دانش آموزان استان به سمت مدارس غیرانتفاعی حرکت کردند و اکنون این عدد به تقریبا حدود ۱۱۰ هزار دانشآموز رسیده است.
وی از استحکام بنا ، شاخص های جغرافیایی و منطقه ای و دسترسی آسان تیمهای امدادی به عنوان بخشی از استانداردهای ایمنی مدارس یاد کرد و گفت : تعطیلی کامل مدارس غیرانتفاعی فاقد مجوز باعث تحمیل حدود ۶۰ هزار دانشآموز به مدارس دولتی می شود و آموزش و پرورش را با بحران فضای آموزشی مواجه می کند.
قربان زاده افزود : ورود بخش خصوصی به بحث آموزش و تشکیل مدارس غیر انتفاعی کمک بزرگی برای حل مشکلات کمبود فضای آموزشی در ۲ دهه اخیر بوده است و اکنون نمی توان نقش فضای آموزشی آنها را بر تراکم جمعیت دانش آموزی مدارس استان نادیده گرفت.
خلاء قانونی و تغییر شاخصها
رییس اداره مشارکتهای مردمی و مدارس غیرانتفاعی آموزش و پرورش مازندران همچنین از آنچه که " خلاء های قانونی " نامید به عنوان مانع دیگر برای حل مشکل ایمنی مدارس غیرانتفاعی یاد کرد و گفت : یکی از معضلات ساماندهی مدارس غیر انتفاعی در بحث امنیت ، خلاءهای قانونی است که عملا دست آموزش و پرورش را می بندد.
وی توضیح داد : در صورت تشخیص ایمن نبودن هر مدرسه غیرانتفاعی از سوی شورای سیاست گذاری آموزش و پرورش استان ، مسئولان آن به مدت ۲۰ روز فرصت دارند به رای صادر شده اعتراض کنند و پس از آن پرونده به شورای سیاستگذاری کشور ارجاع می شود که ممکن است حتی تا چندین ماه رسیدگی و صدور رای نهایی آن به طول انجامد. اگر در این مدت اتفاقی در مدارس رخ دهد و دانش آموزان آسیبی ببینند آموزش و پرورش مسئول و محکوم می شود در حالی که همه چیز از اختیار استان خارج است.
قربان زاده گفت : علاوه بر این ، حتی اگر شورای سیاستگذاری کشور هم بر فقدان ایمنی صحه بگذارد و رای نهایی را با همین نگاه برای مدرسه غیرایمن صادر کند ، به متولیان مدرسه سه سال فرصت داده می شود تا اقدام به جابه جایی از محل کنونی به محل جدید و ایمن کنند. این مسائل همه از سوی قانونگذار تبیین شده است و نمیتوان خارج از این روند و رویه اقدام دیگری کرد.
رییس اداره مشارکت های مردمی آموزش و پرورش مازندران یکی از اصلیترین دلایل آمار بالای مدارس فاقد مجوز ایمنی در مازندران را ناشی از تغییر شاخصهای ایمنی عنوان کرد و توضیح داد : سال های اخیر به روز رسانی متوالی شاخصهای ایمنی مدارس باعث شده است که بسیاری از آنها نتوانند مجوزهای لازم را اخذ کنند. به عبارتی تقریبا همه مدارس غیرانتفاعی در ابتدای تاسیس از مجوزهای ایمنی همان زمان پیروی کردند ، اما با روزآمد شدن مقررات و شاخص ها ، وضعیت آنها تغییر کرد و به مدرسه غیرایمن تنزل یافتند.
وی البته موضوع انحراف از شاخص های ایمنی و استاندارد را در زمان صدور مجوزها محتمل دانست و گفت : اینگونه موارد استثنایی هم وجود دارد چون کارشناسان مسئول شهرستانی به صورت مستقل عمل می کنند و ممکن است در صدور مجوز مدارس غیرانتفاعی در گذشته حتی از استانداردهای اولیه هم عدول کرده باشند ، چنان که اکنون شاهد این هستیم تعدادی از مدارس حتی با استانداردهای زمان خود نیز مطابقت ندارند.
خواست آموزش و پرورش توقف مدارس ناایمن است
قربان زاده با اشاره به اینکه سلامت دانش آموزان بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد ، گفت : خواست ما توقف فعالیت مدارس ناایمن است اما طبق قانون این خواست قابل تحقق نیست.
وی افزود : هم اکنون در پی احصای مدارک مدارس فاقد مجوز ایمنی از نوسازی هستیم و آرای شورای سیاست گذاری برای آنها یکسان است.
رییس اداره مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت: برخی از این مدارس در حال رفع مشکلات هستند و برخی دیگر نیز به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی برای سال تحصیلی کردند.
آموزش و پرورش مازندران در سال جاری ۵۰۸ هزار دانشآموز دارد که از این تعداد حدود ۱۱۰ هزار دانش اموز در مدارس غیرانتفاعی تحصیل میکنند.