علی رسولیان روز پنجشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات خراسان رضوی در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: این استان پیشنهاد داده است که تاجران، به جای اظهار بخشی از ارز صادراتی خود، کالاهای مورد نیاز استان را وارد کنند.
وی اضافه کرد: مشکل تاجران خراسان رضوی بازگشت ارز حاصل از صادرات نیست بلکه مشکل روش بازگشت ارز و مسائل مرتبط با آن است که باید روشهای جایگزین برای آن در نظر گرفت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم تسریع در بازگشت مالیات ارزش افزوده پرداختی صادرکنندگان گفت: وزارت کشور پیگیر این موضوع بوده و وزارت امور اقتصادی و دارایی روی آن دستور مستقیم داده است.
رسولیان افزود: ارزشگذاری کالاهای صادراتی به ویژه زعفران باید مبتنی بر واقعیات باشد از این رو کاهش نرخ پایه گمرکی زعفران برای صادرات آن ضروری است.
وی با تاکید بر انسجام مدیران خراسان رضوی برای حل مشکلات و پرهیز از ارجاع بیش از حد مشکلات به تهران گفت: برخی از واحدهای تولیدی در مورد ترخیص مواد اولیه از گمرک با مشکلات جدی مواجه بودند که با همراهی ناظر گمرک با وجود اختیارات محدود استان، مقداری از مواد اولیه از گمرک ترخیص شد.
او تاکید کرد: پنجشنبه هر هفته باید نشستی بین گمرک و سازمان صنعت، معدن و تجارت برای برطرف کردن مشکلات مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی گذاشته شود.
تامین اعتبار راه آهن خواف – هرات
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به برگزاری هفتگی نشستهای مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، مدیرعامل راهآهن و معاون وزیر امور خارجه در خصوص افتتاح راهآهن خواف – هرات گفت: متناظر با آن نشستهایی نیز درباره افتتاح این طرح با حضور مسوولان مرتبط استانی به صورت مستمر در مشهد برگزار میشود.
رسولیان افزود: مساله مهم در ارتباط با افتتاح راهآهن خواف – هرات، تامین اعتبار آن بود که رییس جمهوری نسبت به تخصیص این اعتبار دستور داد و حکم وی به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد لذا منابع لازم برای تکمیل مرحله نخست از بهرهبرداری طرح راه آهن خواف – هرات تامین میشود.
وی با اشاره به بررسی تصویب منطقه گمرکی جدید رسمی بین ایران و افغانستان در نقطه مرزی "شمتیغ" در کمیسیون اقتصادی دولت اظهار امیدواری کرد تا هفته آینده این مهم نهایی و ظرف دو ماه آینده طرح بهره برداری شود.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: آنچه برای استان مهم است افتتاح هر چه سریعتر راه آهن خواف- هرات است و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به طور قطع نیازهای ضروری دستگاههای اجرایی استان در نقطه صفر مرزی شمتیغ را فراهم میکند.
رسولیان افزود: با توجه به محدودیتهای مالی دولت و زمان کوتاه باقیمانده تا آبان ماه نباید انتظار داشت همه نیازهای دستگاههای اجرایی در مرز شمتیغ تامین شود و در این راستا به سرمایهگذاری بخش خصوصی نیز نیاز است که تاکنون درخواستهای زیادی از سوی فعالان اقتصادی مبتنی بر ایجاد انبار، فضای تخلیه و بارگیری کالا در مرز شمتیغ و مسیر ریلی به استانداری اعلام شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: فعلا فعالیتهای گمرکی در نقطه صفر مرزی شمتیغ انجام نمیگیرد و فقط قرار است تردد ریلی از این مسیر انجام شود و نیازی نیز به ایجاد مسیر دسترسی آسفالته به موازات ریل در منطقه بین خواف و هرات نیست زیرا جاده آسفالتهای در همین منطقه وجود دارد و فعلا جوابگوی نیاز است.
رسولیان تاکید کرد: افتتاح هر چه زودتر راه آهن خواف – هرات برای خراسان رضوی اهمیت زیادی دارد و بهرهبرداری از آن هزینههای ترانزیت، حمل کالا و ترافیک کامیونها در دوغارون را کاهش میدهد و صادرات سیمان و صنایع معدنی از این استان مزیت اقتصادی بیشتری پیدا میکند.
راهآهن در دست تکمیل خواف - هرات ۲۲۰ کیلومتر طول دارد که ۸۰ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۰ کیلومترش در خاک افغانستان است. تاکنون ۶۰ کیلومتر از بخش برونمرزی این مسیر ریلی توسط مجری ایرانی اجرا شده است. طراحی و اجرای بخش باقیمانده این مسیر راهآهن مرزی توسط افغاستان انجام میشود.
ساخت راهآهن خواف - هرات در قالب چهار قطعه در مجموع به طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است. این مسیر ریلی شهر هرات را واقع در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل میکند.
پیشبینی شده با تکمیل و بهرهبرداری این خط آهن سالانه دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر توسط آن جابهجا شود.
دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران، از چندی پیش آماده بهرهبرداری است.