اراک - ایرنا - عضو هیات مدیره و مسئول کمیته آموزش انجمن آلزایمر استان مرکزی گفت: زیرساخت‌های خدمات به بیماران آلزایمر در کلانشهر اراک که عنوان شهر دوستدار سالمند را دارد، متناسب با جمعیت نیست و نیاز است راهکارهای هدفمندی در رفع این نقیصه اندیشیده شود.

«رضا پریور» روز یکشنبه به مناسبت روز آلزایمر(۳۰ شهریور) در گفت و گو با ایرنا افزود: استان مرکزی سومین رتبه پیری کشور را دارد و با توجه به اینکه در ۲ دهه پیش رو سالمندی پدیده‌ای رو به رشد تعریف شده، می‌طلبد که در این استان زیرساخت‌های اساسی برای خدمات رسانی به این قشر به ویژه مبتلایان به آلزایمر که یکی از بیماری‌های دوران کهنسالی است، تقویت شود.

وی توضیح داد: بیش از ۵۰ نفر در اراک زیر پوشش خدمات انجمن آلزایمر هستند که اغلب آنان جنسیت مرد دارند و ۱۴ بیمار آلزایمری نیز در مرکز نگهداری شبانه‌روزی این سمن سلامت از خدمات مراقبتی با حضور پزشک، پرستار و مددجو بهره‌مند می‌شوند.

مسئول کمیته آموزش انجمن آلزایمر استان مرکزی خاطرنشان کرد: شعار امسال روز جهانی آلزایمر «بدون شرم در مورد آلزایمر صحبت کنیم» است و پیام آن تغییر سبک رفتاری و تغذیه‌ای برای پیشگیری از آلزایمر عنوان شده است.

پریور بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا امسال برنامه‌های پیشگیرانه از آلزایمر بیشتر به‌صورت کارگاه‌های مجازی و اطلاع رسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی دنبال شده است.

وی با بیان اینکه آلزایمر معلولیت ذهنی شدید است، گفت: این بیماری نه تنها مشقات زیادی برای بیمار دارد بلکه اطرافیان و خانواده را در دایره‌ای از فشار روحی و آسیب‌ها قرار می‌دهد بنابراین نیاز است علاوه بر توسعه زیرساخت‌های خدمات درمان و مراقبت، در حوزه آگاهی بخشی بیشتر خانواده‌ها برای رفتار هوشمندانه و مراقبت روحی از خود بیشتر کار شود.

عضو هیات مدیره انجمن آلزایمر یادآور شد: از نیمه شهریور تا نیمه مهرماه بازه زمانی تعییم شده برای اطلاع رسانی عمومی هدفمند در حوزه آلزایمر تعیین شده که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده شود.

پریور بیان کرد: غربالگری علمی برای آگاهی از شمار بیماران آلزایمری در استان مرکزی صورت نگرفته و این موضوع در برنامه‌های مراقبتی حوزه سلامت نیست اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۷۰۰ هزار نفر در کشور به آلزیمر مبتلا هستند که با توجه به بافت پیر هرم جمعیتی پیش بینی شده در ۱۰ سال آتی آمار آن تصاعدی بالا برود.

وی با اشاره به اینکه میانگین هزینه‌های نگهداری بیمار آلزایمری در ماه ۲۰ میلییون ریال است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها مسایل اقتصادی زیادی دارند و از عهده تامین این هزینه‌ها برنمی‌آیند که نیاز است راهبردی حمایتی از سوی متولیان به ویژه بهزیستی در این راستا تعریف شود.

مسئول کمیته آموزش انجمن آلزایمر استان مرکزی،تربیت نیروی انسانی متخصص مددکار و بهیار در شاخه سالمندی را نیاز دهه آتی دانست و گفت: متولیان آموزش عالی کشور باید برای این پاسخگویی به این نیاز سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی کنند.

پریور اضافه کرد: اقدامات شهر دوستدار سالمند نباید در اراک منتهی به نشست‌ها و مصوبات باشد چرا که  رشد سالمندی در استان مرکزی روز به روز جدی‌تر می‌شود و آلزایمر به‌عنوان بیماری سالمندی یکی از موضوعات مهم است که باید از هم اکنون به صورت عملیاتی در تقویت زیرساخت درمانی و خدماتی و مسایل مرتبط به آن کار میدانی انجام شود.

بیش از ۴۸ هزار سالمند در اراک وجود دارد که آلزایمر یکی از بیماری‌های جدی و گریبانگیر این قشر است.

آلزایمر بیماری زوال عقل و اختلال حافظه است و مبتلایان به این بیماران برای پیمودن راه ناهموار زندگی به حمایت و مراقبت بی وقفه اطرافیان نیاز دارند.