تهران- ایرنا- تفاهم نامه همکاری با حضور جواد حسینی و علی اوسط هاشمی روسای سازمان های آموزش و پرورش استثنایی و فنی و حرفه ای کشور به امضاء رسید.

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی حسینی در این نشست که در سازمان فنی و حرفه ای برگزار شد با بیان اینکه سرمایه های دنیا به دو بخش  ملموس و غیر ملموس تقسیم می شوند گفت: منابع طبیعی، مادی و مالی سرمایه های ملموس هستند و منابع انسانی، اجتماعی و فرهنگی  جزو سرمایه های غیر ملموس  هستند.

وی افزود: در دهه های گذشته سرمایه های غیر ملموس نقش بسیار کمی در توسعه کشور ها داشتند لیکن امروزه این سرمایه ها بالاترین نقش را در توسعه دارند.

وی با بیان اینکه رسالت سازمان فنی حرفه ای و  وزارت آموزش و پرورش تبدیل سرمایه های غیر ملموس از قوه به فعل است اظهار داشت: اگر سرمایه های غیر ملموس به فعلیت در بیایند آنگاه معجزه توسعه را شاهد خواهیم بود.

حسینی با اشاره به سیر تکاملی شیوه های آموزشی در دنیا گفت: در سالیان  گذشته آموزش ها خلاقیت محور نبود،  این آموزش ها منجر به عدالت اجتماعی نمی شد و بیشتر آموزش ها نظری بود و در سال های اخیر کشور های به سمت آموزش های خلاقانه مهارتی رفته اند. 

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره بر آموزش های کاربردی مسأله محور تاکید دارند، اظهار داشت: توانمندی های دانش آموزان باید منجر به زیست بهتر و یادگیری مهارت ها شود و مهارت آموزی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی از بقیه حوزه ها بیشتر حس می شود.

وی افزود: مهارت آموزی و اتصال مهارت به جامعه نقطه ثقل و حرکت آموزش و پرورش استثنایی است و دانش آموزان با نیازهای ویژه اگر مهارتی را آموزش ببینند بهتر می توانند در زندگی و جامعه موفق شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه دو دوره متوسطه پیش حرفه ای و حرفه ای مختص دانش آموزان با نیازهای ویژه است  اظهار داشت: دانش آموزان متوسطه اول و دوم در مدارس پیش حرفه ای و حرفه ای مهارت های تجربی و علمی را کسب می کنند.

**برگزاری المپیادهای بین المللی مهارتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه

معاون وزیر با اشاره به مفاد تفاهم نامه همکاری گفت: آموزش مهارت های مورد نیاز به هنرآموزان آموزش و پرورش استثنایی از طریق سازمان فنی و حرفه ای، برگزاری المپیاد های بین المللی مهارتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، توسعه طرح ایران مهارت و آموزش مهارت های حرفه ای  به دانش آموزان متوسطه اول استثنایی، استانداردسازی کارگاه ها، هنرآموزان، دروس و مهارت ها  و توسعه طرح آموزش همراه با تولید و اتصال دانش آموزان به بازار از جمله محورهای همکاری مشترک با سازمان فنی و حرفه ای کشور است.