تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای گفت: اساتید این دانشگاه باید اطلاعات حرفه‌ای و شغلی را به طور دائم رصد کنند؛ چرا که هر درس باید به یادگیری مهارت شغلی منتج شود.

ابراهیم صالحی عمران روز شنبه در وبینار تبیین اهداف، برنامه ها و انتظارات دانشگاه فنی وحرفه ای ویژه اعضای هیات علمی تازه استخدام شده در این دانشگاه، افزود: یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای حضور اساتید جوان و اعضای هیات علمی خبره است. تا پیش از سال ۹۶، پرونده ۴ هزار و ۳۴۱ متقاضی هیات علمی در دانشگاه فنی و حرفه ای از فراخوان های قبلی وجود داشت که همگی در صف بررسی قرار گرفته بودند. اما در سال های ۹۴ تا ۹۷ با عزم جدی دانشگاه این پرونده ها رسیدگی و سرانجام ۱۵۴ عضو هیات علمی به تایید مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه فنی وحرفه ای را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می دهند.

صالحی عمران با تاکید بر ارائه آموزش های باکیفیت تصریح کرد: در ارائه آموزش باکیفیت تعامل عناصر درونی و بیرون دانشگاه لازم است که از مهمترین آن ها می توان به دو عنصر مهم دانشجو و استاد اشاره کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین با اشاره به کاهش ورودی های دانشگاه فنی وحرفه ای به دلیل تغییر نظام آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر به دنبال اجرای راه کارهایی در راستای افزایش دانشجوی مهارتی هستیم.

وی ادامه داد: جذب دانشجویان مستعد بسیار مهم است و عنصر اساسی کلاس و کارگاه ها است. عنصر دانشجو را باید جدی گرفت و برای آن شرایط لازم را مهیا ساخت. در کنار دانشجو عنصر مهم دیگری به نام استاد اهمیت دارد. دانشگاه فنی وحرفه ای جایگاه ویژه ای برای این گروه قائل است و در این راستا برنامه های توانمند سازی و ارتقای علمی را از طریق داخل و خارج دنبال و اجرایی ساخته است.

صالحی عمران با تاکید بر لزوم دارا بودن انگیزه و ویژگی های شخصیتی معلمی در میان اساتید دانشگاه فنی و حرفه ای، تصریح کرد: اگرچه دانشگاه باید از اساتید خود حمایت های لازم را به عمل آورد؛ اما عامل انگیزه نیز بسیار مهم است. در این میان ویژگی هایی مانند اطلاعات عمومی، اقتصادی سیاسی از مشاغل موجود در بازار، همچنین اطلاعات عمومی، تخصصی، فنی، رشته ای و به روز بودن نیز سایر لازمه های یک استاد و معلم است.

ماهیت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای

صالحی عمران در ادامه وبینار با اشاره به رویکرد حمایتی وزارت علوم دانشگاه فنی وحرفه ای گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای یک دانشگاه ماموریت گرا است و وزارت علوم اختیار برنامه درسی را بر عهده دانشگاه نهاد است. همین مساله سرمنشاء تحول است.

وی افزود: این دانشگاه در رویکرد خود به اشتغال و نیاز حرفه ای بازار توجه می کند. از این رو به تحول در برنامه های آموزشی رشته ها بر اساس نیازهای شغلی بازار نیاز دارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به اینکه مفاهیم اشتغال، کارآفرینی و خوداشتغالی از مفاهیم اصلی و اهداف دانشگاه هستند، اظهار داشت: ارزشیابی های دانشجو باید به یک مهارت شغلی منتهی شود. همچنین، اساتید باید در برنامه های آموزشی و درسی حضور فعال داشته باشند. از سوی دیگر در آموزش های فنی در حال تغییر و بهبود و ارتقا هستیم.

صالحی عمران ادامه داد: توانایی حل مساله، اخلاق کاری، انعطاف پذیری، نگرش مثبت و اعتماد به نفس همگی باید در سرفصل های درسی لحاظ شود تا مهارت های نرم در دانشجو ایجاد شود. این توانمندی ها در بازار کار و بهره وری بسیار مهم است. تنها مهارت های فنی دشوار دانشجو را به بازار کار منتقل نمی کند، بلکه مهارت های نرم لازمه ورود به بازار اشتغال و موفقیت در آن است.

وی تصریح کرد: وظیفه ما انتقال مهارت است، دانشگاه فنی وحرفه ای دانشجو را برای بنگاه های دولتی پرورش نمی دهد، بلکه برای خوداشتغالی و بخش خصوصی و کارآفرینی پرورش می دهد.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای بر لزوم حضور و فعالیت اساتید در مراکز رشد، ایجاد مراکز نوآوری و اجرای برنامه های استارتاپی تاکید کرد و گفت: استادان باید در برابر دانشجویان مسئولیت پذیر باشند. دغدغه دانشگاه فنی و حرفه ای کیفیت آموزشی است.

آموزش مجازی در شرایط کرونایی

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای ادامه داد: کرونا ما را وارد دوره تازه ای کرد و بحث های آموزشی را تحت تاثیر قرار داد. در این شرایط آموزش های الکترونیکی و مجازی جایگاه ویژه ای یافتند. این دانشگاه از ترم گذشته آموزش مجازی را راه اندازی کرد و اکنون نیز ادامه می دهد و بر این نوع از آموزش ها تاکید دارد.  

صالحی عمران گفت: یکی دیگر از برنامه محتوای درسی مبتنی بر فناوری و آی تی است و می توان از فرصت کرونا استفاده کرد. بازار کار به مهارتهایی نیاز دارد که بر پایه فناوری است. در این زمینه اساتید می توانند برنامه های پژوهشی ارائه دهند.