بسیج اساتید در مهارت‌آموزی جامعه ظرفیت خوبی دارد

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای گفت: بسیج اساتید در دو حوزه درون و بیرون از دانشگاه دارای ظرفیت‌های بسیاری در توسعه مهارت‌آموزی دانشجویان فنی وحرفه‌ای است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا ابراهیم صالحی عمران امروز سه شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج اظهار داشت: بسیج و در راس آن بسیج اساتید در ارتقای کیفی و کمی آموزش های عالی مهارت آموزی در بیرون و درون دانشگاه دارای ظرفیت های عمیق و بسیاری است که باید از آن بهره گرفت.

وی افزود: بسیج اساتید می تواند با تربیت دانشجویان از نظر مهارتی و همچنین سایر زمینه های تربیتی، دانشگاه فنی و حرفه ای را به رسالت و فلسفه خود که همانا تربیت نیروهای متخصص و مهارتی در جامعه است، تحقق بخشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اضافه کرد: دانشگاه باید مساله محور باشد و پس از درک صحیح از مسائل جامعه، اقدام های عملی خود را برای رفع مسائل انجام داده و برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

صالحی عمران گفت: دانشگاهی که مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را نشناسد، از رسالت خود دور می شود. در شرایط کنونی دانشگاه فنی و حرفه ای به طور کامل بر این مسائل جامعه آگاه است. از سویی فلسفه این دانشگاه نیز تربیت تکنسین، نیروهای کاردان و آشنا به فناوری های جدید برای پاسخگویی به نیازهای تولید است.

وی با تاکید بر اینکه این دانشگاه یک دانشگاه اقتصادی با وظایف مشخص است، تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای با ۱۸۰ هزار دانشجو در ۱۸۰ دانشکده در ارتباط متقابل میان برنامه آموزش عالی مهارتی و فلسفه خود، ماموریت خاص خود را تشخیص داده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: وضعیت و برنامه های کشور با شعار محوری سال مشخص می شود؛ جهش تولید و رونق تولید. این کلیدواژه ها برای ما مهم است. این کلیدواژه ها پیام برنامه های پیش رو را می دهد.

لزوم سرمایه گذاری در مهارت آموزی

صالحی عمران در ادامه با اشاره به پیامدهای رشد مهارت آموزی در جامعه، گفت: در چرخه شناخت مسائل جامعه و برنامه ریزی برای حل آن ها، مهارت آموزی یکی از مولفه های اصلی سرمایه گذاری است چرا که یکی از شاخص های مهم توسعه حتی در کشورهای پیشرفته، توسعه آموزش های مهارتی است .

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای در برابر مدرک گرایی ایستاده است، اظهار داشت: نیروهای این دانشگاه در چرخه تولید ایفای نقش می کنند از این رو فلسفه دانشگاه با مسائل کشور ارتباط تنگاتنگ دارد. در این حوزه آموزش های محوری به عنوان آموزش های عالی مهارتی هدف و رسالتی است که این دانشگاه بر عهده دارد. در این میان نقش بسیج اساتید به میان می آید.

نقش بسیج در ارتقای فرهنگ مهارت آموزی

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه به ظرفیت های بسیج در توسعه مهارت آموزی در کشور اشاره کرد و گفت: در این میان نقش بسیج و کارکنان و اساتید بسیجی ظرفیتی است که می تواند حرکت مضاعفی به جامعه در حوزه ارتقای مهارت تزریق می کند.

وی افزود: در این میان، دو مساله اساسی مهم است، نخست مساله فرهنگی در خارج از دانشگاه که برای توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی فرهنگ کار بسیار مهم بوده و دیگری اینکه در نظام خانواده و مدرسه توجه به تربیت پنجه های کارآمد افزایش یابد. این دو مهم نیازمند حرکت بسیج گونه است.

صالحی عمران تاکید کرد: زمانی که ۴۲ درصد از داوطلبان رشته های تجربی وارد رشته های مهارتی می شود، این خود نوعی خسارت اجتماعی است که با حرکت ملی و عزم بسیج می تواند حل شود.

این رییس دانشگاه تاکید کرد: در درون دانشگاه نیز به پتانسیل و انرژی های بسیج نیاز داریم بسیاری از مشاغل و حرفه ها در حال تغییر هستند اگر به صورت مساله محوری بخواهیم حرکت کنیم ارائه آموزش ها برای آینده، مطالعات عمیق را طلب می کند. ارائه آموزش مسئول و تولید محور برای تحقق شعار سال، نیازمند تلاش های بسیج اساتید است.

وی با اشاره به لزوم ارائه و ارتقای کیفی آموزش های مهارتی، تصریح کرد: بسیج اساتید تبلیغ کننده استاد - شاگردی است؛ یعنی هر یک از دانشجویان زیر چتر اساتید قرار گیرد و اگر سیستم آموزشی محصول محور باشد، رشد همه جانبه دانشجویان صورت می گیرد. چرا که، در کنار آموزش مهارتی رشد تربیتی دانشجویان نیز لازم است برای دستیابی به آن باید از همت و ظرفیت های بسیج استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha