به گزارش ایرنا، در سالهای اخیر این مساله به یک عامل مهم در جهان تبدیل شده است به نحوی که تاثیر بسیاری در میزان فروش و یا عدم فروش یک کالا ایفا می کند.
به عبارت دیگر، هر قدر یک محصول از بستهبندی مناسب تری برخودار باشند مشتریان بیشتری را به خود جذب می کند و بالعکس.
به باور کارشناسان، صنعت بستهبندی نقش بسیار مهمی را در تحقق اهداف اقتصادی و تولیدی نیز بازی می کند.
بدون شک به منظور افزایش صادرات کالا و ارزآوری در کشور، باید نگاهی کاملا علمی به صنعت چاپ داشته باشیم تا بتوانیم در بازارهای جهانی گوی سبقت را از سایر رقبا برباییم.
این در حالیست که متاسفانه به رغم تلاش برای افزایش حضور در بازارهای جهانی، حوزه برندسازی صنعت چاپ در سالهای گذشته مورد غفلت واقع شده و ضعف در این حوزه، و فروش فله ای برخی از کالاها سبب شده است برخی از کشورها محصولات ایرانی از جمله زعفران را به صورت فله خریداری و در نهایت با استفاده از برندهای شکیل و استاندار آن محصول را به نام خود تمام کنند.
کارشناسان می گویند اگر ایران بتواند در صنعت بستهبندی بر اساس نیازها و سلیقههای بازارهای هدف صادراتی، طراحی داشته باشیم، ارزشافزوده و ارزآوری چند برابری خواهیم داشت و با توجه به ضعف اکثر کشورهای همسایه و منطقه در صنعت چاپ و بستهبندی، میتوان قدرت نرم ایران را در منطقه افزایش داد.
به زعم کارشناسان این صنعت، بستهبندی بیش از هر موضوع دیگری برای یک صادرکننده موفق حائز اهمیت است.
بدون شک برای بستهبندی، اصول و قواعدی تنظیم شده که هر فروشنده به طور کلی و هر صادرکننده به طور خاص، جهت موفقیت خود بایستی، آنها را مد نظر قرار دهد.
برای حضور در بازارهای جهانی که شمار فراوانی از تولیدکنندگان، کالاهای مشابهی را عرضه می کنند، توجه به مساله بستهبندی و بکارگیری روشهایی بر اساس استانداردهای جهانی و علمی می تواند یکی از اصول اساسی برای موفقیت در امر صادرات به شمار آید و تولیدکنندگانی که به این مسله توجه نکنند بدون شک از گردونه رقابت در بازارهای جهانی خارج می شوند.
از دیگر سو، بسته بندی اثرات مستقیم و غیر مستقیم در افزایش صادرات دارد و می تواند در دستیابی به ارزش افزوده بالا مهم باشد.
به گفته رییس انجمن فناوری چاپ ایران، تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان، وابستگی بیش از ۸۵ درصدی صنعت چاپ و بستهبندی به خارج از کشور را یادآور شد و گفت: عمده مواد اولیه نظیر مرکب، حلالها، ماشینآلات چاپ و قطعات آن وارداتی بوده و از کشورهایی مانند چین، ژاپن، آلمان، سوئد، سوئیس و ایتالیا وارد میشود.
«محمد بیطرفان» می گوید: این صنعت با گردش مالی بیش از یکهزار میلیارد دلاری در سطح جهان، در جایگاه بالاتری از صنایعی مانند خودروسازی و گردشگری قرار دارد و در کشورمان بنا به آمار منتشره بورس، در جایگاه هفتم قرار گرفته است.
رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران اضافهکرد: چنانچه ارزشافزوده واقعی که این صنعت برای سایر صنایع و فعالیتها ایجاد میکند بیافزاییم، بهطور حتم جایگاه صنعت چاپ و بستهبندی بالاتر و در حد ردههای سوم یا چهارم اقتصاد کشورمان جای می گیرد.
وی تاکیدکرد: ارائه تسهیلات ویژه برای صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور، بومیسازی این صنعت و توجه به آمایش سرزمینی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است
بنابراین، در رقابت تنگاتنگ امروزی، بدون تبلیغات و توسعه بازار فروش، موفقیت کالا غیرممکن به نظر میرسد. اکنون بستهبندی خود، مهمترین آگهی و مؤثرترین ابزار تبلیغ برای هر کالاست. بستهبندی با دارا بودن طراحی معنادار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطّلاعات مکتوب، به صورت صریح و بیواسطه پیام تولیدکننده را به مصرف کننده میرساند، خریدار را به سمت خود جلب میکند و اطّلاعات و انگیزه لازم را به او میدهد.
چنانچه به دنبال تحقق شعار «جهش تولید» در اقتصاد کشورمان هستیم، بهطور قطع صنعت چاپ و بستهبندی یکی از ارکان آن است.