تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌ وپرورش در نشست مشترک مدیران کل آموزش‌ وپرورش و رؤسای انجمن‌های اولیا و مربیان استان‌ها با بیان اینکه ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع راهبردی و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: نیازمند نگاه متفاوت و تعیین اهداف مناسب در موضوع همکاری اولیا و مربیان هستیم.

به گزارش ایرنا از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عصر چهارشنبه محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزش‌ وپرورش و رؤسای انجمن‌های اولیا و مربیان استان‌ها که به ‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به اینکه انجمن اولیا و مربیان همه آموزش‌ وپرورش است، اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان رسالت و مأموریت بسیار بزرگ و خطیری دارد. شأن و جایگاه انجمن بسیار بیشتر از آن چیزی است که در ساختار آموزش ‌وپرورش دیده ‌شده است و برای بازگشت انجمن به شأن و جایگاه مناسب در ساختار آموزش ‌وپرورش کمک خواهم کرد.

وزیر آموزش ‌وپرورش با اشاره به اینکه یکی از پیچیده‌ترین کارها، فعالیت‌هایی است که اجزای آن بین بخش‌های مختلف است، اظهار کرد: در چنین شرایطی اگر بخش‌هایی مأموریت خود را کنار بگذارند یا متعارض بخش دیگری شوند، فعالیت آن بخش کند شده یا در جهت منفی و معکوس خواهد شد.

ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع استراتژیک و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: موضوع تعلیم و تربیت در بین خانواده و آموزش‌ وپرورش تقسیم ‌شده است و این دو نهاد باید با یکدیگر هم‌راستا باشند و اگر این اتفاق نیفتد، دانش‌آموزان دچار سردرگمی خواهند شد. به همین دلیل موضوع ارتباط بین خانه و مدرسه یک موضوع استراتژیک و یک ضرورت غیر قابل‌ اغماض است.

نیازمند نگاه متفاوت و تعیین اهداف مناسب در موضوع همکاری اولیا و مربیان هستیم

وی با اشاره به اینکه در شرایط کرونا، بستر همکاری بین خانواده و مدرسه آماده‌تر شده است، اظهار کرد: کرونا فرصت خوبی فراهم کرده تا به همکاری‌ بین خانه و مدرسه بیشتر فکر کنیم؛ بنابر این نیازمند نگاه متفاوت به این موضوع و تعیین اهداف مناسب هستیم.

لزوم استفاده از دانش و تجارب جهانی

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مجموعه‌ای موفق است که طرح‌های مستمر و با لایه‌های متعدد اجرایی همراه باشد، اظهار کرد: باید دانش و تجربه داخلی و بین المللی را بررسی کرد تا با بهره گیری از آن بتوانیم مشارکت خانواده‌ها را در مدیریت و فعالیت‌های اجرایی مدرسه بیشتر کنیم.

مدرسه کانون تحولات محله باشد

وزیر آموزش‌ وپرورش با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ارزیابی مدارس می‌تواند به این موضوع اختصاص یابد که چقدر خانواده‌ها وقتشان را به مدرسه اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: مدرسه باید کانون تحولات محله باشد و پیوندهای عمیق با آن برقرار کند تا به کانون تحولات و تصمیم‌گیری‌ها و به قطب فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تربیتی محله تبدیل شود.

حاجی میرزایی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان مجال بسیار زیادی برای یادگیری، خلاقیت، پیشرفت و ارتقا داشته و ظرفیت‌های فراوانی برای استفاده از فرصت‌هایی که در اختیار می‌گذارد، دارد.

با استفاده از ظرفیت‌های شبکه شاد؛ مفاهیم تربیتی به خانواده‌ها آموزش داده شود

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه انجمن اولیا و مربیان می‌تواند خانواده‌ها را با مفاهیم تربیتی به ‌طور عمیق آشنا کند، اظهار کرد: در موضوع آموزش خانواده‌ها می‌توان از ظرفیت‌های شبکه شاد برای آموزش خانواده‌ها استفاده کرد تا مفاهیم تربیتی موردنیاز خانواده‌ها در مورد آموزش و تربیت فرزندانشان به ‌طور عمیق به آن‌ها آموزش داده شود.

وی افزود: چنانچه این آموزش‌ها در بسته بندی خوب با زمان‌بندی مناسب و محتوای مورد نیاز خانواده‌ها ارائه شود، با استقبال زیادی از طرف خانواده‌ها مواجه خواهد شد و کمک زیادی به آموزش‌وپرورش، خانواده‌ها و جامعه خواهد کرد.

مراکز مشاوره گزارش‌های تحلیلی ارائه دهند

حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت وجود مراکز مشاوره در انجمن اولیا و مربیان گفت: از مراکز مشاوره انتظار ارائه گزارش‌های تحلیلی داریم؛ چراکه این مراکز می‌توانند با توجه به آمارهای مراجعان خود بگویند چه موضوعاتی در سطح جامعه و بین خانواده‌ها در حال اتفاق است و چه موضوعاتی و در چه شرایط و زمانی خانواده‌ها و یا دانش‌آموزان را دچار بحران‌های روحی و روانی می‌کند و نیازمندی‌های آنان را به مراکز مشاوره به وجود می‌آورد.

وی در پایان گفت: همه فرصت‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، گذراست؛ بنابر این باید از فرصت به وجود آمده برای توسعه و پیشرفت جامعه بخوبی استفاده کنیم.