به گزارش روز جمعه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «خیر اله خادمی» افزود: ساخت راهآهن خواف – هرات تا پایان فصل پائیز امسال به اتمام میرسد و این پروژه در زمان مقرر افتتاح و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: اکنون ساخت این پروژه ریلی مراحل پایانی خود را طی میکند به طوری که روسازی و زیرکوبی آن در حال انجام است.
خادمی خاطرنشان کرد: ۱۲۵ کیلومتر از این مسیر ریلی مشکلی ندارد و در حال حاضر ایستگاههای راهآهن مرزی بین دو کشور ایران و افغانستان نیز در حال احداث هستند که در پائیز امسال برای بهرهبرداری آماده میشوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: تعهدات ایران در این پروژه مراحل پایانی خود را طی میکند اما بخشی از ساخت این مسیر ریلی در تعهد کشور افغانستان است که هنوز کار آن انجام نشده است. هر چند گفته میشود که قرار است مسوولان افغان کارشان را به زودی انجام دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تقاضای ما از کشور افغانستان این است که هر چه زودتر این مسیر ریلی را احداث کند زیرا این اتصال ریلی هم برای خود کشور افغانستان مهم است و هم میتواند افغانستان را به جمهوری اسلامی ایران و بنادر جنوبی و شمالی و حتی سایر کشورهای همسایه متصل کند.
خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد و از سوی دیگر حمل و ترانزیت بار و کالا به کشور افغانستان و در ادامه به کشورهای شرقی آسیا نیز برای ایران بسیار مهم ارزیابی میشود.
این پروژه به طول حدود ۱۹۱ کیلومتر، به صـورت یـک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای باری، از کیلومتر ۲۴ راه آهن سنگان – تربت حیدریه در نزدیکی ایستگاه خواف شروع و در منطقه نسبتاً کم عارضه و هموار پیش میرود. مسیر این راه آهن در کیلومتر ۱۲ جاده تایباد – خواف و در کیلومتر ۲۱، جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع میکند.
همچنین در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ تا ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتاً هموار میشود. از کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرارگرفته و در کیلومتر ۷۶ به مرز شمتیغ میرسد. از همین تا ایستگاه جونو ۶۳ کیلومتر راه دیگر باید طی شود که البته این جزو سومین قطعه از قطعاتی است که ایران آن را ساخته است.
اهمیت دیگر این پروژه آن است که راه آهن در افغانستان متولد میشود و از این طریق کشور افغانستان به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.
در بحث ترانزیت نیز، راههای متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب وجود دارد که عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان را برای تجار ایرانی فراهم میکند.