به گزارش ایرنا، تنها در بخش آموزش و پرورش ایران بیش از ۴۷۴ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس دولتی مشغول آموزش هستند که از جمله ۲۹۳ هزار و ۳۳۶ کودک در مقطع ابتدایی درس می خوانند و هزاران نفر دیگر در رشتههای مختلف در دانشگاهها در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و مقطع دکترا مشغول تحصیل هستند.
افزون بر آموزش، شماری زیادی از مهاجران افغانستانی در بخشهای مختلف ایران ، آموزش فنی و حرفهای دیده اند که در افغانستان پسا طالبان نقش مهم و اساسی در بازسازی و نوسازی این کشور ایفا کرده اند.
اکثریت قاطع افغان ها باور دارند که جمهوری اسلامی ایران بعنوان یک همسایه مسئول در قبال افغانستان طی چند دهه جنگ و ناامنی بخوبی در کنار مردم و دولت این کشور بوده و بویژه با مهاجران افغان در ایران برخورد شایسته و قابل تقدیر داشته اند.
«میترا تیموری» معاون امور بین الملل مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ایران طی سفر به کابل بخشی از این خدمات را در تلویزیون «آریانا» در کابل تشریح کرد.
تیموری گفت که با وجود کمکهای اندک سازمانهای بین المللی، جمهوری اسلامی ایران به ادامه خدمات آموزشی به دانش آموزان افغان مقیم ایران ادامه داده که هزینه قابل ملاحظه بر دولت ایران تحمیل کرده است.
تیموری افزود که با وجود مشکلات مالی جمهوری اسلامی ایران، هیچ شهریهای از دانش آموزان افغانستانی برای تحصیل در مدارس دولتی ایران دریافت نمی کند.
وی اشاره کرد که ایران همواره تلاش می کند که با تأمین صلح و امنیت مهاجران افغان که از ایران به کشور خود بازگشته اند و افرادی که در ایران آموزش دیده و حرفهای آموخته اند در کشور خود بعنوان افراد مولد موثر واقع شوند.
تیموری در دیدار با سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان هم بر گسترش و تحکیم مناسبات علمی، فرهنگی و آموزشی دو کشور تاکید کرد.
رنگینه حمیدی سرپرست وزارت آموزش و پرورش افغانستان هم در این دیدار بر تحکیم و گسترش مناسبات علمی، آموزشی و فرهنگی تأکید کرد.
وی افزود که افغانستان تعداد زیادی دانش آموز در ایران دارد که جمهوری اسلامی ایران با سخاوت تمام، به آنها خدمات آموزشی ارائه می کند، در حالی که چنین برخورد مسئولانه ای با مهاجران افغان در کشورهای دیگر صورت نمی گیرد.
«محمدعلی جعفری» یکی از آموزگاران افغانستان که آموزش عالی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه دینی در ایران به پایان رسانده است از نقش برجسته این نسل در افغانستان کنونی سخن گفت.
وی روز سه شنبه به ایرنا گفت که خدمات یکسان جمهوری اسلامی ایران در عرصه آموزش و پرورش و آموزشهای عالی باعث شده است که امروز آثار آن خدمات را بطور واضح در مدارس و دانشگاه های افغانستان بویژه در کابل مشاهده می کنیم.
وی گفت که نسل برگشته از مهاجرت وقتی جذب نهادهای تازه تاسیس، رسانهها، دانشگاه، مدارس و ادارات دیگر شده اند ،تغیراتی مهمی را در وضعیت این کشور بوجود آورده است.
جعفری اظهار داشت که تجریه نسل افغان تحصیل کرده از ایران برگشته در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی یک تجربه موفق به حساب آمده و در افغانستان اثرات مثبت و مشهود برجای گذاشته است.
این آموزگار با تجربه افغانستان گفت که اگر به دانشگاههای خصوصی در استان ها و بویژه شهر کابل توجه کنیم، دیده می شود که شمار زیادی از این دانشگاهها در عرصه ارائه خدمات دانشگاهی پیشتاز نیز بوده اند و این نعمت مرهون کسانی هستند که در جمهوری اسلامی ایران دوره های عالی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را به پایان رسانده اند.
وی گفت که اکثریت قاطع استادان دانشگاه های خصوصی بویژه «خاتم االنبین»، «ابن سینا»، «کاتب» «رابعه بلخی» افرادی هستند که تحصیلات عالی خود را در ایران به پایان رسانده و یا حداقل دانشجوی استادانی بوده اند که در ایران به این موفقیت دست یافته اند.
به گفته وی نباید این موضوع را دست کم گرفت و به آنها بی توجه شد، زیرا نسلهای آینده افغانستان و تأمین صلح، مردم سالاری و توسعه و پیشرفت دربخشهای مختلف، بدون این نیروی آموزش دیده و حرفهای میسر نخواهد بود.
به باور جعفری هرچند از کشورهای اروپایی، آمریکا و پاکستان نیز افرادی تحصیل کرده به این کشور برگشته اند اما در عرصه آموزش مدارس و دانشگاه هرگز به پای تحصیلکرده های از جمهوری اسلامی ایران نمی رسند و حتی می توان گفت حتی با هم قابل مقاسیه هم نیستند.
به باور وی، نسل جدید که از ایران به افغانستان بازگشتهاند نهادهای دانش مدرن را پایه گذاری کرده و نزدیک به دو دهه گذشته مهم ترین تحول آموزش و پرورش را در افغانستان رقم زده اند.
به گفته جعفری ایران بعنوان یک کشور همسایه، همزبان، دارای فرهنگ مشترک و تاریخ تفکیک ناپذیر نقش درخشانی در تحول دو دهه گذشته افغانستان داشته و بعنوان یک همسایه مسئول عمل کرده است.
نظر شما