همدان-ایرنا- مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه واردات مرغ مادر به کشور متوقف شده است گفت: زنجیره مرغ مادر آرین در این استان ایجاد می‌شود.

علیرضا قراگزلو روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از خرداد ماه سالجاری کشورهایی که مرغ مادر تولید می کردند، از فروش به کشور خودداری کردند و با توجه به شرایط موجود، سیاستی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته و در استان همدان نیز دنبال می‌شود ایجاد زنجیره مرغ آرین است. 

وی در توضیح رسته مرغ آرین اظهار کرد: جوجه یک روزه توسط گله مادر تولید می‌شود و گله اجداد هم گله مادر را تولید می‌کند، گله اجداد هم توسط مرغ لاین تولید می‌شود که ما وابستگی مطلق به واردات مرغ اجداد داشتیم و از سال گذشته، با دستور رهبر معظم انقلاب و پتانسیل شروع به زمینه سازی و ساختارسازی در این زمینه کردیم.

مدیرامور طیور جهاد کشاورزی همدان در رابطه با تولید مرغ لاین ایرانی گفت: در صنعت طیور امروز در راستای خودکفایی در این بخش شروع به احیا و توسعه لاین مرغ آرین در کشور و استان همدان شده است.

قراگزلو اظهار داشت: تمام مرغدارانی که جوجه ریزی مرغ آرین را انجام دهند، نهاده‌های آنها از ذرت و کنجاله تا واکسن و دارو به صورت ۱۰۰درصد تامین می‌شود و به مدت هشت ماه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای تولید هر قطعه مرغ مادر، تسهیلات با سود ۶ درصد تعلق می‌گیرد، همچنین تضمین خرید جوجه‌ها در صورت جذب نشدن در بازار وجود دارد و برای صادرات مرغ و جوجه‌ها هیچ مانعی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان مرغ مادر آرین به صورت صددرصدی حمایت می شوند و برای هر جوجه ۲۰۰ هزار تومان وام در نظر گرفته شده است ادامه داد: مبلغ وام برای هر عدد مرغ گوشتی نیز با تامین نهاده و تخفیف ۵۰ درصدی بیمه است.

قراگزلو گفت: با تشکیل مرغ آرین مرغ سایز با وزن یک کیلو و ۸۰۰ گرم در اختیار مردم قرار خواهد گرفت که این مرغ ها در سلامت مردم بسیار موثر خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بازار باید با تامین نهاده ها و امکانات بازار را به آرامش برسانیم. 

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی همدان اظهار امیدواری کرد: با ایجاد مرغ لاین آرین به طور قطع شاهد تنظیم بازار مرغ خواهیم بود چراکه صنعت طیور امروز بعد از نفت بزرگترین سرمایه گذاری است و باید بتوانیم گام های موثرتری در زمینه تولید و صادرات و همچنین تنظیم بازار در آینده برداریم.

وی گفت: ۵۴۰ واحد مرغ گوشتی هم اکنون در استان فعال است که باید تلاش کنیم این واحدها به صورت کامل فعالیت جوجه ریزی داشته باشند.

قراگزلو افزود: هم اکنون استان همدان رتبه ۱۳ تولید تخم مرغ در کشور را دارد و ۴۰ هزار تن تخم مرغ در استان تولید می شود و تا اواخر آبان ماه نیز نزدیک به ۱۰۰ هزار قطعه به واحدها افزوده خواهد شد.