تهران- ایرنا- رییس مرکز ساخت داخل، ماشین سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال گذشته تا امروز در مجموع ۱۱ میز تعمیق ساخت داخل با میزان کاهش ارزبری یک میلیارد و ۴۵ میلیون یورویی برگزار شده است.

«سید محمدمهدی هادوی» امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه برگزاری میزهای ساخت داخل و تعمیق داخلی‌سازی در وزارتخانه با قوت پیگیری می‌شود، افزود: در این زمینه از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی انجام شده بود و هفته آینده دو میز داخلی‌سازی برای صنایع پتروشیمی و لوازم خانگی برگزار خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، هدف از برگزاری این میزها، به‌هم‌رسانی متقاضیان و عرضه‌کنندگان محصولات، تجهیزات و نهاده‌های تولید و همچنین فرهنگ‌سازی این مهم است.

وی تاکیدکرد: دست‌کم هشت میز داخلی‌سازی دیگر در زمینه‌های پالایشگاه و پتروشیمی، خودرو، لوازم‌خانگی و برق و الکترونیک تا پایان سال برگزار خواهد شد.  

هادوی، درخصوص میزهای صنعت خودرو و قطعه‌سازی، گفت: در این زمینه هر چه جلوتر می‌رویم، از آنجایی که توانمندی‌های شرکت‌ها بیشتر شده و اعتماد متقاضیان نیز بیشتر جلب می‌شود، شاهد افزایش قراردادهای منعقده داخلی‌سازی هستیم.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون قراردادهای خوبی به‌ویژه بین شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان شکل گرفته و اجرایی شدن قراردادها نیز روند خوبی دارد.

استفاده از ظرفیت نیروهای دفاعی

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت نیروهای دفاعی برای تعمیق داخلی سازی در صنایع، گفت:‌ در این زمینه توانمندی بالایی به‌ویژه در نیروهای هوافضای سپاه و نیروهای مسلح وجود دارد که به کمک صنایع غیردفاعی آمده است.

وی بیان‌داشت: این نیروها با دارا بودن زیرساخت‌های لازم، دانش فنی خوب و نیروی انسانی ورزیده، قراردادهای خوبی به‌خصوص با صنعت خودرو و پتروشیمی منعقد کرده‌اند و تاکنون محصولاتی نظیر انواع سنسورها و چاشنی ایربگ (کیسه هوای خودروها) را به تولید رسانده‌اند.

هادوی گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در ماه‌های گذشته، با نهادهای عمومی و غیرانتفاعی همچون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد مستضعفان و وزارت دفاع مکاتبات لازم انجام شده و توسعه همکاری‌های مشترک در این حوزه در دستور کار طرفین قرار گرفته است.

وی بیان‌داشت: تاکنون ۲۰۳ قلم کالا با استفاده از سامانه رتبه‌بندی واردات شناسایی شده که از بین آنها ۱۴۲ قلم کالا به عنوان اقلام کالایی گلوگاهی شناخته شده‌ است.

رئیس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت تاکیدکرد: با بومی‌سازی این اقلام گلوگاهی در بسیاری از موارد زنجیره ارزش تولیدات کشور تکمیل می‌شود.

وی ادامه‌داد: در این ۱۴۲ مورد مواد اولیه، اجزا و قطعات و ماشین‌آلات مورد توجه قرار گرفته که در صورت رعایت الزام‌های کمی و کیفی می‌تواند هموارکننده مسیر سایر بخش‌های صنعتی کشور بوده و شرایط را برای تحقق حداکثری اهداف جدید تولید مهیا کند.

به گزارش ایرنا، وزارت صنعت برای تحقق اهداف برنامه تعمیق ساخت داخل، در مجموع برای سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستیابی به هدف ۱۰ میلیارد دلاری داخلی‌سازی انواع اقلام کالایی وارداتی را به عنوان برنامه محوری خود تعیین کرده است.