بجنورد- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: ۲۳ رقبه به گستره ۲ هزار و ۲۱۵ متر مربع در نیمه نخست امسال با استفاده از درآمدهای موقوفات استان بازسازی و مرمت شد.

حجت الاسلام عظیم آسوده یدکی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته وقف اظهار داشت: بازسازی رقبات استان در سال گذشته پنج هزار متر مربع بوده که شاخص ترین آن استخر ایوب در شمال شرقی شهرستان بجنورد است.

وی در ادامه گفت: ۱۵۹ سند ثبتی برای موقوفات استان خراسان شمالی گرفته شده است که در مجموع ۲۱۷ موقوفه اخذ سند شده است.

وی افزود: ۱۲ نفر زندانی جرایم غیرعمد از سال گذشته تاکنون با کمک این اداره کل آزاد شده اند.

حجت الاسلام آسوده گفت: شاخص ترین وقف ثبت شده سال جاری، وقف یک قطعه زمین زراعی در روستای ینگه قلعه بجنورد به مساحت ۲ هزار و ۲۲۵ متر مربع بوده است که واقف آنرا در درجه نخست با نیت تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای نیازمندان و عزاداران سیدالشهدا وقف کرده که بعد از مهار کرونا درآمد این موقوفه صرف تهیه جهیزیه نیازمندان، دارو و درمان بیماران نیازمند خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی با اشاره به قدردانی از واقفان برتر گفت: با توجه به شرایط کرونایی از سه تن از واقفان برتر در سطح ملی به صورت ویدیوکنفرانسی تقدیر شده و از ۲ تن دیگر نیز در استان قدردانی خواهد شد.

وی مجموع وقفیات از سال گذشته تاکنون را  ۴۲ مورد دانست و گفت: با توجه به شرایط خاص کرونایی از شمار وقفیات استان در نیمه نخست امسال به نسبت سال گذشته کاسته شده است اما از لحاظ کیفیت و به روز بودن نیت وقف ها رشد مطلوبی داشته ایم.

خراسان شمالی پنج هزار و ۷۳۶ موقوفه و ۱۱ هزار و ۷۳۸ رقبه دارد.

این استان با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت که ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند، جزو استان های کم درآمد کشور است.