القدس العربی بامداد جمعه در سرمقاله خود افزود: گروهی از نمازگزاران بیگناه در کلیسای نوتردام در شهر "نیس" فرانسه توسط یک مهاجر غیر قانونی تونسی مورد حمله قرار گرفتند، این حادثه تنها چند روز پس از کشته شدن معلم تاریخ توسط یک نوجوان تندرو مسلمان چچنیتبار صورت گرفت.
در ادامه این سرمقاله آمده است: این دو حادثه به دنبال تشدید تنشها در فرانسه و پس از چرخش سیاسی و تندروانه امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه صورت میگیرد، شخصیت سیاسی که با طرح"میانهروی و صلح با مستعمرات گذشته فرانسه و فرانسویهای اسلامیتبار" قدرت را در دست گرفت، اما ناگهان تغییر رویه داد و اعلام کرد که "اسلام در بحران است" و ارزشهای جمهوریت" فرانسه از سوی "جداییطلبان اسلامگرا" تهدید میشود.
القدس العربی افزود: وی حتی پس از کشته شدن وحشیانه "ساموئل پتی" معلم فرانسوی، بار دیگر از بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر بزرگ اسلام (ص) حمایت کرد و آن را حمایت از آزادی بیان دانست، اقدامی که موجی از محکومیتها و خشم را در همه کشورهای اسلامی به دنبال داشت.
این مقاله میافزاید: هر دو جنایت با محکومیت جهانی رو بهرو شد و حتی کشورهای اسلامی [مانند ترکیه] که به لحاظ سیاسی با یکدیگر تنش دارند، نیز در این امر مستثنی نبودند و آن را محکوم کردند، اما در مقابل مواضع کشورهای جهان در خصوص سیاستهای جدید فرانسه در توهین به مسلمانان به دو جریان اصلی تبدیل شد، نخست کشورهای اسلامی و عربی از جمله برخی متحدان عرب پاریس اهانت به پیامبر بزرگ اسلام را به شدت محکوم کردند، اما گروه دوم شامل بیشتر کشورهای اروپایی با وجود اختلافات در سیاست داخلی از جمله نوع تعامل با مسلمانان و اسلام، اما در این موضوع، جانب دولت پاریس را گرفتند.
القدس العربی نوشت: محکوم کردن کشورهای اسلامی و عربی جرایم تروریستی در فرانسه و دیگر کشورهای جهان بیانگر اجماع این کشورها در رد این گونه جنایتهاست، اما مشکلی که پس از این موضوع حاصل میشود، اختلافی است که میان کشورها و دیدگاه مکرون در خصوص این حوادث است، به طوری که اکثریت کشورها این جنایتها را مسائل فردی میدانند که ممکن است در هر زمان و مکانی پیش آید مانند حادثهای که پیشتر در نیوزیلند رخ داد و ۵۱ نمازگزار مسلمان به دست یک مسیحی کشته شدند، اما رییس جمهوری فرانسه و جریان حامی آن این اقدامات تروریستی را ناشی از وجود مشکل در اسلام و در نتیجه در تمام مسلمانان میدانند.
در ادامه این مقاله آمده است: این مشکل موجب شکلگیری این دیدگاه میشود که اقدام تروریستی یک شخص موجب میشود که بدون آن که خود مسلمانان بدانند، از ابتدای تولد حامل ژنهای ترورریسم هستند و این گروه ۲ میلیارد نفری مجرم شناخته شوند و تنها به خاطر آن که مسلمان هستند، به عنوان تهدیدی برای جهان شناخته شوند.
القدس العربی نوشت: جهان به ویژه؛ مسلمانان با ترس گسترش این گونه گفتمانها و اقدامات جرمانگارانه ملتها را دنبال میکنند، این دیدگاه همان دیدگاهی است که نسبت به اقلیت روهینگیا در برمه و مسلمانان اویغور در چین و برای فلسطینیهایی رخ میدهد، ملتی که صهیونیستهای سفیدپوست آنان را بالفطره تروریست میدانند.
این روزنامه افزود: خطر ناشی از این دیدگاه، نه تنها برای مسلمانان خطرنااک است، بلکه صلح داخلی در کشورهای غربی را نیز با خطر روبه رو میکند، لازم به ذکر است که همین دیدگاهها علیه مسیحیت (پروتستانها در فرانسه و کاتولیکها در انگلستان) نیز به کار گرفته شد و فاجعه جمعی را برای میلیونها نفر رقم زد، فجایعی که شروع آن دفاع از یک هویت مشخص (مثلا برتری نژادی سفید پوستان) بود، اما نتایج فاجعهآمیز آنن دامن همه مردم آن جامعه را فرا گرفت.
القدس العربی در پایان نوشت: مقامهای فرانسوی و مسؤولان دیگر کشورها حق دارند که از کشور خود در برابر اقدامات تروریستی که جان شهروندان آنها را تهدید میکند، دفاع کنند، اما مجرم دانستن تمام مسلمانان نه تنها نخواهد توانست در حفاظت از این کشورها نقشی را ایفا کند، بلکه انواع تندروی و رادیکالیسم را از هر دو طرف [از سوی برخی گروههای افراطی و نیز گروههای اسلام ستیز مانند راست افراطی فرانسه] تشدید خواهد کرد، افزون بر آن عامل افزایش استبداد موجود در کشورهای عربی و اسلامی خواهد بود که یکی از عوامل مهم گسترش تندروی و تروریسم در جهان است.